przeprowadzona w Szkole Podstawowej nr 1 w Sokółce
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 2 lipca 2010 roku
(znak: RIO.I.6002-9/10), o treści jak niżej:
Pan
Zbigniew Laszuk
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1
w Sokółce
W
wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej Nr 1 w
Sokółce za 2009 rok, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie
art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i
uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w
kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto regulacje wewnętrzne z zakresu kontroli wewnętrznej i
rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, księgowość i
sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną, rozrachunki i roszczenia, plan finansowy
i jego wykonanie, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu
terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674 ze zm.), dochody własne i wydatki nimi finansowane, zamówienia
publiczne, gospodarkę składnikami majątkowymi oraz rozliczenia z budżetem
gminy.
Analiza kompletności procedur kontroli wewnętrznej, w
świetle wymogów obowiązującej w okresie objętym kontrolą ustawy z dnia 30
czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.),
wykazała, że nie określono w formie pisemnej:
a)
procedur kontroli procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych
stanowiących realizowane przez Szkołę dochody własne – str. 7 protokołu
kontroli;
b) procedur
wyboru wykonawców zamówień publicznych o wartości poniżej 14.000 euro, do
których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) – str. 41-42 protokołu
kontroli.
Przywołana ustawa
o finansach publicznych stanowiła w art. 47, iż kierownik jednostki winien
opracować pisemne procedury kontroli dotyczące m.in. procesów pobierania i
gromadzenia środków publicznych, dokonywania wydatków ze środków publicznych,
udzielania zamówień publicznych. Ponadto art. 35 ust. 3 pkt 1 tej ustawy
określał, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i
oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych
nakładów. Od 1 stycznia 2010 r. zasadę tę statuuje art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy
o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze
zm.). Wewnętrzne procedury winny więc zapewniać właściwe udokumentowanie
przestrzegania tej zasady przy zlecaniu odpłatnych dostaw, robót i usług. Jak
wynika z ustaleń kontroli, jednostka stosowała procedury oparte na przepisach
Prawa zamówień publicznych w odniesieniu do niektórych wydatków, co jednakże
nie miało umocowania w regulacjach wewnętrznych. Obecna ustawa o finansach
publicznych w przepisach art. 68 i 69 ustanawia instytucję kontroli zarządczej.
Celem kontroli zarządczej, określonym w art. 68 ust. 2, jest zapewnienie m.in.
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
skuteczności i efektywności działania, ochrony zasobów.
W
sferze funkcjonowania kontroli wewnętrznej ustalono także, że w zakresie
czynności księgowej nie wskazano, iż do jej obowiązków należy prowadzenie
ewidencji druków ścisłego zarachowania, tj. kwitariuszy przychodowych, mimo
faktycznego jej prowadzenia – str. 20 protokołu kontroli.
Analiza dokumentacji składającej się na przyjęte w
jednostce zasady rachunkowości wykazała, że dokumentacja ta nie została
uaktualniona w związku ze zmianami wersji oprogramowania stosowanego przy
prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. c) w zw. z
ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr
152, poz. 1223 ze zm.), kierownik jednostki winien określić w dokumentacji
wewnętrznej stosowaną wersję oprogramowania i datę rozpoczęcia jego
eksploatacji – str. 9 protokołu kontroli.
W wyniku kontroli prawidłowości prowadzenia ksiąg
rachunkowych stwierdzono przypadki naruszenia przepisów ustawy o rachunkowości
i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), polegające na naruszeniu zasady
memoriału zawartej w art. 6 ust. 1 ustawy, stanowiącej, iż w księgach
rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej
rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące
danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty oraz przepisu art.
20 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego
należy wprowadzić każde zdarzenie gospodarcze, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.
Ustalono, że w księgach 2009 r. ujęto koszty wynikające z faktury za energię
elektryczną dokumentującej poniesienie kosztów 2008 r. – str. 18 protokołu
kontroli. Ponadto ustalono, że w zbiorach dowodów księgowych z października
2009 r. znajdują się faktury dokumentujące poniesienie kosztów we wrześniu 2009
r., które nie zostały ujęte w ewidencji księgowej jako zobowiązanie (operacje
ujęto w październiku pod datą zapłaty faktur). Należy zauważyć, iż na koncie
201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” należy ewidencjonować wszystkie
wpływające w okresie sprawozdawczym rachunki i faktury od dostawców, stosownie
do przywołanego przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Kwoty
zobowiązań podlegają wykazaniu w sprawozdaniach Rb-28S sporządzanych za
miesiące kończące kwartał. Obecnie stanowi o tym § 8 ust. 2 pkt 4 i ust. 5 załącznika
nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103). W efekcie zaniechań księgowania
rozrachunków, na koncie 201 i w sprawozdaniu Rb-28S za wrzesień 2009 r. nie
ujęto zobowiązań na kwotę 1.970,16 zł – str. 19 protokołu kontroli.
Kontrola
wykazała, że w 2009 roku na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
nie przelano w pełni równowartości naliczonych odpisów na Fundusz, zaniżając je
o kwotę 35.907,52 zł. Z dokumentacji dotyczącej naliczenia odpisów wynika, że
kwota odpisu w wysokości 183.515 zł została określona w planach wydatków przez
Urząd Miejski w Sokółce. Ustalona natomiast wartość odpisów przez kontrolowaną
jednostkę, z uwzględnieniem korekty naliczenia dokonanej w grudniu 2009 r.,
wyniosła 219.422,52 zł. Z wyjaśnienia głównej księgowej wynika, że powodem nieprzelania
na rachunek bankowy Funduszu równowartości odpisów był brak środków finansowych
– str. 34-36 protokołu kontroli. Kwestia nieujęcia w planach wydatków pełnej
kwoty na pokrycie naliczonych odpisów na Fundusz zostanie podniesiona w
wystąpieniu do Burmistrza Sokółki. Należy wskazać, że samorządowe jednostki
budżetowe są zobowiązane na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994
r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335
ze zm.) do tworzenia Funduszu oraz corocznego przekazywania na jego rachunek
bankowy środków finansowych w wysokości odpowiadającej naliczonym odpisom. Z
tego też względu właściwe jest, aby wartość odpisów nieprzekazanych stosownie
do postanowień art. 6 ustawy była uwidoczniona w księgach rachunkowych jako
zobowiązanie działalności podstawowej jednostki wobec wyodrębnionej
działalności Funduszu. Z protokołu kontroli w części dotyczącej rozrachunków
(str. 18) nie wynika, iżby takie zobowiązanie zostało ujęte w ewidencji
księgowej.
Badając
kwestię ustalenia jednorazowych dodatków uzupełniających za 2009 r. dla
nauczycieli szkół podstawowych, dla których Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce
prowadzi obsługę finansowo-księgową stwierdzono, że kwoty indywidualnych
dodatków uzupełniających zostały wyliczone w oparciu o pismo Urzędu Miejskiego
w Sokółce, zawierające wskazania wysokości dodatku na poszczególnych stopniach
awansu zawodowego nauczycieli. Przekazane przez organ prowadzący dane nie
zostały ustalone z uwzględnieniem wzoru wyliczania jednorazowego dodatku
uzupełniającego dla danego nauczyciela zawartego w punkcie 2. załącznika nr 1
do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w
sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń
nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach
prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35). W
efekcie, dodatki uzupełniające dla poszczególnych nauczycieli szkół zostały
ustalone nieprawidłowo. Łączna kwota wypłaconych dodatków wyniosła 114.119,40
zł – str. 32-33 protokołu kontroli. Kwestia ustalenia dodatków uzupełniających
zostanie podniesiona przez Izbę Obrachunkową w wystąpieniu do Burmistrza
Sokółki.
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem
nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych, przy czym
ustalenia kontroli wskazują, że przyczyny niektórych nieprawidłowości są
efektem błędnych rozwiązań stosowanych przez organ prowadzący szkołę.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki
sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie
zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki,
zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy
do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54
ustawy o finansach publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1.
Określenie w przepisach wewnętrznych:
a)
procedur kontroli procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych,
b)
procedur wyboru wykonawców zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro,
c)
stosowanej wersji oprogramowania służącego prowadzeniu ksiąg rachunkowych i daty
rozpoczęcia jego eksploatacji.
2. Dostosowanie
zakresu czynności księgowej do faktycznie wykonywanych przez nią obowiązków.
3. Zobowiązanie głównego księgowego do:
a)
ujmowania w księgach rachunkowych danego okresu wszystkich przychodów i kosztów
dotyczących tego okresu, zgodnie z przepisami art. 6 i art. 20 ustawy o
rachunkowości oraz zasadami funkcjonowania kont rozrachunkowych określonymi w
rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości…,
b)
wykazywania kwot zobowiązań w sprawozdaniach Rb-28S, stosownie do wymogów rozporządzenia
Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być
tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Sokółki
Odsłon dokumentu: 120437366 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak