przeprowadzona w Biurze Obsługi Szkół Samorządowych w
Trzciannem
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 07.05.2010 roku
(znak: RIO.I.6002-3/10), o treści jak niżej:
Pan
Wojciech Popławski
Kierownik
Biura Obsługi Szkół
Samorządowych
w Trzciannem
W wyniku problemowej kontroli
gospodarki finansowej Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Trzciannem za okres
2009 roku, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust.
1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane
w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej
jednostce.
Zakresem
kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli
wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki,
plan finansowy i jego wykonanie, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania
przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń
nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne,
gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację.
Badaniem
objęto prawidłowość ustalenia przez kontrolowaną jednostkę danych stanowiących
podstawę sporządzenia przez Wójt Gminy Trzcianne sprawozdania, o którym mowa w
art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela i przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania
sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Czynnościami kontrolnymi objęto wynagrodzenia
wszystkich nauczycieli zatrudnionych w gminie Trzcianne. W wyniku kontroli
stwierdzono nieprawidłowe ustalenie przez jednostkę średniorocznej liczby
etatów nauczycieli we wszystkich stopniach awansu zawodowego. Przyczyną
nieprawidłowości było błędne przyjęcie do wyliczenia średniorocznej liczby
etatów nauczycieli dyplomowanych, mianowanych i kontraktowych okresów, w
których pracowali oni jako nauczyciele stażyści w rozumieniu art. 10 ust. 9 i
10 Karty Nauczyciela. W efekcie zawyżono średnioroczną liczbę etatów
nauczycieli dyplomowanych, mianowanych i kontraktowych, zaniżając tym samym
średnioroczną liczbę etatów nauczycieli stażystów.
W związku z przedstawionymi wyżej
ustaleniami, sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego zostało sporządzone nieprawidłowo
także w zakresie sumy iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich
wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, o których mowa w
art. 30 ust. 3 Karty, oraz kwot wydatków faktycznie poniesionych na
wynagrodzenia w 2009 r. dla poszczególnych stopni awansu. W konsekwencji
nieprawidłowo ustalono różnice między wymienionymi wartościami. Skutkiem tego
było zaniżenie kwoty ujemnej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na
wynagrodzenia a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń
nauczycieli stażystów. Według danych opracowanych przez jednostkę, kwota
ujemnej różnicy oznaczająca sumę dodatków uzupełniających dla nauczycieli
stażystów wynosiła 600,32 zł, natomiast po wyeliminowaniu opisanego błędu –
7.166,22 zł.
W odniesieniu do nauczycieli
dyplomowanych, mianowanych i kontraktowych opracowane przez jednostkę dane do
sprawozdania nie wykazywały ujemnej różnicy między wydatkami poniesionymi w
2009 r. na wynagrodzenia a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i
średnich wynagrodzeń. Zmodyfikowanie w sprawozdaniu danych zgodnie z ustaleniami
niniejszej kontroli nie spowodowało powstania obowiązku wypłaty dodatków
uzupełniających dla tych stopni awansu zawodowego – str. 17-20 protokołu
kontroli.
W zakresie rachunkowości stwierdzono
uchybienia polegające na:
a)
przeksięgowaniu rocznego wyniku finansowego za 2008 r. na fundusz pod datą 31
grudnia 2009 r., tj. niezgodnie z zasadami funkcjonowania kont 800 „Fundusz
jednostki” i 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” zawartymi w
załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) – str. 5 protokołu
kontroli,
b) dokonywaniu na
stronie Wn konta 132 „Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych” zapisów
ujemnych w korespondencji ze stroną Ma konta 225 „Rozrachunki z budżetami” w związku
z przelewami podatku VAT do Urzędu Skarbowego, czym naruszono zasadę
dokonywania zapisów na koncie 132 zgodnie z danymi wyciągów bankowych
wynikającą z załącznika nr 2 do przywołanego wyżej rozporządzenia; prawidłowy
sposób księgowania wskazano na str. 30 protokołu kontroli,
c) dokumentowaniu
wypłat gotówki z kasy za pomocą dwóch dowodów księgowych, z których jeden
dotyczy operacji gospodarczej, a drugi stanowi sporządzaną przez jednostkę
„listę płac”, na której kwitowany jest jedynie odbiór gotówki; przyjęta metoda
nie ma umocowania w przepisach wewnętrznych oraz zasadach dokumentowania
zapisów księgowych dowodami księgowymi wynikających z art. 20 i 21 ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze
zm.) – str. 8 protokołu kontroli.
Pozostałe nieprawidłowości stwierdzone
podczas kontroli, dotyczące poziomu realizowanych przez dyrektorów szkół godzin
ponadwymiarowych oraz procedury opracowania planów finansowych szkół i BOSS,
zostaną przedstawione w piśmie skierowanym bezpośrednio do Wójta Gminy
Trzcianne jako posiadającego kompetencje do ich wyeliminowania. Odrębne pismo
skierowałem także do dyrektora Gimnazjum w Trzciannem w sprawie ustaleń
dotyczących udzielenia zamówienia publicznego na zakup artykułów żywnościowych
do stołówki szkolnej.
Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i
uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej i rachunkowości samorządowej jednostki organizacyjnej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki
sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie
zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki,
zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy
do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy
o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9
ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1.Ustalanie prawidłowych danych w zakresie średniorocznej liczby
etatów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, służących Wójtowi Gminy Trzcianne do sporządzenia sprawozdania na
podstawie art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela.
2. Zobowiązanie głównego księgowego do
wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:
a) księgowanie
wyniku finansowego za dany rok na konto 800 pod datą przyjęcia sprawozdania
finansowego,
b) dokonywanie
zapisów na koncie 132 zgodnie z danymi wyciągów bankowych,
c) zaniechanie
sporządzania wewnętrznych dowodów księgowych w sytuacjach nieprzewidzianych
przepisami art. 20 ustawy o rachunkowości.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę
powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty
otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie
14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w
wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z
art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego
terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być
tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
Zastępca
Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości
Wójt Gminy
Trzcianne
W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z
dnia 07 maja 2010 roku, do organu wykonawczego:
Pani
Bożena Małgorzata Sawicka
Dyrektor
Gimnazjum w Trzciannem
W toku czynności kontrolnych
prowadzonych przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w
Biurze Obsługi Szkół Samorządowych w Trzciannem badaniu poddano m.in.
prawidłowość udzielenia zamówienia publicznego na zakup artykułów
żywnościowych, które realizowane było przez Gimnazjum jako zamawiającego. Jak
wynika z ustaleń kontroli, w dniu 9 lipca 2008 r. zawarła Pani umowę o dostawę
artykułów żywnościowych w okresie od 1 sierpnia 2008 r. do 30 czerwca 2010 r. z
pominięciem procedur ustalonych ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), stosując
zasady wyboru wykonawcy określone zarządzeniem z 3 marca 2008 r. w sprawie
realizacji wydatków w stołówce szkolnej należącej do Gimnazjum w Trzciannem o
wartości szacunkowej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości
14.000 euro. Z protokołu posiedzenia komisji w dniu 25 czerwca 2008 r., w skład
której wchodziła Pani Dyrektor, sekretarka i intendent, wynika, że „zamówione
artykuły żywnościowe nie przekraczają kwot kwalifikujących je do postępowania w
trybie przetargu”. Tymczasem z ustaleń kontroli wynika, iż tylko w 2009 r.
wydatki na zakup artykułów żywnościowych z rachunku dochodów własnych Gimnazjum
wyniosły 131.019,20 zł, tj. 33.793,09 euro.
Przedstawiony stan faktyczny świadczy o
bezpodstawnym zaniechaniu stosowania procedur Prawa zamówień publicznych ze
względu na wartość szacunkową zamówienia. Przyczyną nieprawidłowości było
ustalenie wartości szacunkowej zamówienia z pominięciem postanowień art. 34
ust. 3 pkt 2 lit. b) Prawa zamówień publicznych. Przywołany przepis stanowi, iż
w przypadku udzielania zamówienia na dostawy lub usługi powtarzające się
okresowo na czas oznaczony dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest
wartość ustalona z uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia. Niezbędnym
jest zatem podjęcie działań w celu udzielenia zamówienia podmiotowi wybranemu w
trybie określonym Prawem zamówień publicznych.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Wójt Gminy
Trzcianne
Odsłon dokumentu: 120437268 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak