Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w I Liceum Ogólnokształcącym w Łapach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 stycznia 2020 roku (znak: RIO.I.6003-14/19), o treści jak niżej:
Pan
Dariusz Wincenciak
Dyrektor
I Liceum Ogólnokształcącego w Łapach
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Łapach, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez powiat białostocki wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) oraz inne wybrane zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli.
W zakresie średnich wynagrodzeń nauczycieli kontroli poddano m.in. prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Białostockiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2018 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.
Kontrola spraw organizacyjnych wykazała, że pisemny zakres czynności głównej księgowej I LO nie obejmował wszystkich zagadnień, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.). Zgodnie z przywołaną regulacją głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie: prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli: zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Natomiast w zakresie czynności samodzielnego referenta finansowego nie zawarto postanowień odnoszących się do wykonywanych w praktyce obowiązków dotyczących opracowywania danych na potrzeby analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Oba zakresy czynności zostały uzupełnione o brakujące elementy w trakcie kontroli – str. 2-3 protokołu kontroli.
W wyniku kontroli danych opracowanych za 2018 r. na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, stwierdzono, że przy ustalaniu średniorocznej liczby etatów pomniejszano etat w związku z przebywaniem nauczyciela na zasiłku finansowanym przez ZUS w miesiącu następującym po miesiącu, w którym miała miejsce nieobecność, tj. w miesiącu, w którym następowało rozliczenie zasiłku przez ZUS za poprzedni miesiąc. Naruszono tym samym § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.), zgodnie z którym przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek opiekuńczy.
Skutkiem tego uchybienia są zmiany w strukturze zatrudnienia nauczycieli kontraktowych w poszczególnych miesiącach, w tym także w skali roku, ponieważ wystąpiły także nieobecności w grudniu rozliczane w styczniu następnego roku. Wpłynęło to m.in. na zmianę liczby etatów nauczycieli kontraktowych w okresie kwiecień-grudzień 2018 r. z 3,22 do 3,23 oraz zmianę sumy iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń tych nauczycieli za 2018 r. W konsekwencji kwota podlegająca za 2018 r. podziałowi między nauczycieli kontraktowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez powiat tytułem dodatków uzupełniających wzrośnie z 4.645,18 zł do 4.934,91 zł (zwiększenie o 289,73 zł) – str. 5-8 protokołu kontroli.
W związku z ustaleniami kontroli zmianie ulegną także osobiste stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli kontraktowych Liceum, co będzie miało wpływ na łączną sumę osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego. W piśmie do Starostwa Powiatowego w Białymstoku z dnia 7 stycznia 2019 r. dla nauczycieli kontraktowych podano sumę osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego w wysokości 277,02 zł. Po uwzględnieniu korekty kwota ta wzrośnie do 301,66 zł.
Z powodu analogicznego uchybienia wystąpią także zmiany w strukturze zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych, nie mają one jednak wpływu na wypłatę dodatków uzupełniających. Zmiana średniej liczby etatów w okresie styczeń-marzec 2018 r. wyniesie z 70,49 do 70,69, a w okresie kwiecień-grudzień z 69,79 do 69,81. Ponadto w wyniku czynności kontrolnych ustalono, że w informacji przekazanej do Starostwa nie wykazano wszystkich wydatków z tytułu wynagrodzeń nauczycieli dyplomowanych w składnikach wymienionych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela. Nie ujęto bowiem wyrównania wynagrodzenia wypłaconego w październiku 2018 r. dla 6 nauczycieli za indywidualne nauczanie w łącznej kwocie 2.161,82 zł – str. 5-6 i 9 protokołu kontroli.
W konsekwencji przedstawionych ustaleń kwota dodatniej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń wykazana w sprawozdaniu sporządzonym przez Zarząd Powiatu zmniejszy się z 97.963,43 zł do 96.125,48 zł.
Stwierdzone podczas kontroli uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących przeprowadzania analizy osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Ustalanie średniorocznej liczby etatów nauczycieli z pomniejszeniem jej w miesiącu faktycznej nieobecności nauczyciela (za którą przysługiwał zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek opiekuńczy) a nie w miesiącu następnym, w którym miało miejsce rozliczenie wynagrodzenia związanego z tą nieobecnością.
2. Sporządzenie i przekazanie Zarządowi Powiatu Białostockiego korekty danych dotyczących osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2018 r., skutkującej:
a) zwiększeniem ujemnej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń o 289,73 zł, a w konsekwencji dodatkowym podziałem tej kwoty między wszystkich nauczycieli kontraktowych zatrudnionych w 2018 r. w szkołach prowadzonych przez powiat białostocki,
b) zmniejszeniem dodatniej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych o 1.837,95 zł,
c) ustaleniem sumy osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli kontraktowych zatrudnionych w I LO na 301,66 zł.
O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Zarząd Powiatu Białostockiego
Odsłon dokumentu: 120436036 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|