Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Muzycznej I stopnia w Siemiatyczach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 30 września 2019 roku (znak: RIO.I.6003-11/19), o treści jak niżej:
Pani
Agnieszka Anna Sitarska
Dyrektor
Szkoły Muzycznej I stopnia
w Siemiatyczach
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561, ze zm.), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Muzycznej I stopnia w Siemiatyczach, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez miasto Siemiatycze wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, ze zm.).
Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Burmistrza Siemiatycz sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2018 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.
W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono błędy przy ustalaniu przez Szkołę danych o średniorocznej strukturze zatrudnienia nauczycieli, co polegało na nieprawidłowym wyłączaniu okresów, w których nauczyciele pobierali świadczenia finansowane przez ZUS (tj. nie pobierali wynagrodzenia wypłacanego z planu finansowego Szkoły). W konsekwencji w grupie nauczycieli kontraktowych i dyplomowanych błędnie obliczono strukturę zatrudnienia w 2018 r. Ponadto nie wszystkie wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli zostały uwzględnione przy ustalaniu danych przekazanych do Urzędu Miasta celem sporządzenia sprawozdania przez Burmistrza. Dotyczyło to składników wynagrodzenia wypłacanych z planu finansowego Szkoły w okresie przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim.
Pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. Szkoła przekazała do Urzędu Miasta informacje o strukturze zatrudnienia, wydatkach poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w 2018 r. i sumie osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego. W odniesieniu do nauczycieli kontraktowych Szkoła przekazała dane o następującej liczbie etatów w poszczególnych miesiącach: styczeń – 4,38, luty – 4,32, marzec – 4,32, kwiecień – 4,32, maj – 4,32, czerwiec – 3,38, lipiec – 3,38, sierpień – 3,38, wrzesień – 4,46, październik – 4,48, listopad – 4,48, grudzień – 4,48. Natomiast w zestawieniu służącym do celu sporządzenia sprawozdania z osiągania wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2018 r. Urząd Miasta ujął dla Szkoły Muzycznej w grupie nauczycieli kontraktowych w okresie kwiecień-grudzień liczbę 4,75 etatu, co nie ma uzasadnienia w świetle informacji przekazanej przez Szkołę. Podczas kompleksowej kontroli gospodarki finansowej miasta Siemiatycze przeprowadzonej przez RIO w Białymstoku w Urzędzie Miasta, inspektor ds. organizacji opieki nad dziećmi i oświaty wyjaśniła, iż dane te zostały ujęte w zestawieniu po telefonicznej rozmowie z pracownikiem Szkoły Muzycznej, po ponownym ich przeliczeniu. Liczba etatów nauczycieli kontraktowych w tym okresie na poziomie 4,75 wynikała także z korekty danych złożonych przez Szkołę w Urzędzie Miasta w dniu 30 sierpnia 2019 r. (po zakończeniu przez RIO czynności kontrolnych w Urzędzie Miasta).
Mając na względzie powyższe rozbieżności, szczegółowej analizie poddano podczas kontroli doraźnej dane dotyczące wszystkich nauczycieli kontraktowych zatrudnionych w 2018 r. w Szkole Muzycznej i stwierdzono, że prawidłowa liczba etatów w tej grupie awansu zawodowego w poszczególnych miesiącach powinna wynosić: styczeń – 4,38, luty – 4,32, marzec – 4,32, kwiecień – 4,32, maj – 4,32, czerwiec – 4,32, lipiec – 3,51, sierpień – 3,38, wrzesień – 4,46, październik – 4,57, listopad – 4,57, grudzień – 4,57. Różni się zatem od danych przekazanych przez Szkołę w styczniu 2019 r. a także od wartości, którą podano inspektorom RIO podczas kontroli kompleksowej w Urzędzie Miasta. Szczegółowe wyliczenie różnic w poszczególnych miesiącach przedstawiono na str. 3-4 protokołu kontroli. Ponadto z przyczyn podanych wyżej wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych powinny być w sprawozdaniu większe o 1.143,86 zł.
Reasumując, ustalenia kontroli potwierdziły prawidłowość struktury zatrudnienia nauczycieli kontraktowych w Szkole Muzycznej w okresie styczeń-marzec na poziomie 4,34 etatu (taka liczbę Szkoła podała Urzędowi Miasta). Natomiast dla okresu kwiecień-grudzień prawidłowa struktura zatrudnienia powinna wynosić wynosi 4,22 etatu. Jest zatem większa w tym okresie o 0,14 etatu od pierwotnie przekazanych danych (wynoszących 4,08 etatu) i mniejsza o 0,53 etatu od danych ujętych przez Urząd Miasta po korekcie złożonej przez Szkołę w trakcie kontroli kompleksowej (a wcześniej, jak wyjaśniono, po rozmowie telefonicznej). Nie udokumentowano obliczenia struktury w tej wysokości.
W zakresie nauczycieli mianowanych stwierdzono, że dane o strukturze zatrudnienia przesłane do Urzędu Miasta pismem z 7 stycznia 2019 r. przewidywały w okresie styczeń-marzec 9,14 etatu i w okresie kwiecień-grudzień 9,11 etatu. W wyniku kontroli ustalono, iż prawidłowo w okresie styczeń-marzec należało wykazać 9,15 etatu (więcej o 0,01 etatu) a w okresie kwiecień-grudzień 9,14 etatu (więcej o 0,03 etatu); wyliczenie zaprezentowano na str. 4-5 protokołu kontroli.
Również w odniesieniu do nauczycieli dyplomowanych stwierdzono błędy. Do Urzędu Miasta przesłano dane o strukturze zatrudnienia w okresie styczeń-marzec na poziomie 6,85 etatu i w okresie kwiecień-grudzień na poziomie 6,07 etatu. W wyniku kontroli ustalono, iż prawidłowo struktura zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych w tych okresach powinna wynosić odpowiednio 6,88 etatu (więcej o 0,03 etatu) oraz 6,32 etatu (więcej o 0,25 etatu). Ponadto z przyczyn podanych wyżej wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych powinny być w sprawozdaniu większe o 3.286,93 zł – str. 5 protokołu kontroli.
Również wysokość jednorazowego dodatku uzupełniającego wypłaconego za 2018 r. poszczególnym nauczycielom nie została ustalona prawidłowo, tj. proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, w którym nauczyciel pobierał wynagrodzenie, oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela. Błędnie wyliczano bowiem osobiste stawki wynagrodzenia. Szkoła przekazała pismem z 7 stycznia 2019 r. do Urzędu Miasta informacje m.in. o sumie osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego za 2018 r. Stawki osobiste nie zostały prawidłowo obliczone, ponieważ wynikały z otrzymanych wynagrodzeń zasadniczych (w tym także potrąconych za czas korzystania z wynagrodzenia chorobowego) i podzielonych przez 12. Nauczyciele, którzy przebywali na zwolnieniu lekarskim ale nie przebywali na zasiłku ZUS, mieli pomniejszone wynagrodzenie zasadnicze a przez to osobiste stawki. W protokole kontroli zamieszczono przykład dwóch nauczycieli dyplomowanych zatrudnionych na pełnym etacie, którym ustalono osobiste stawki na 3.275 zł i 3.257,11 zł, podczas gdy powinny być one równe i wynosić po 3.275 zł. Kontrolujący dokonał ponownego przeliczenia osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego wszystkich nauczycieli, z uwzględnieniem prawidłowej struktury ustalonej w trakcie kontroli – str. 5-6 protokołu kontroli.
Przedstawione nieprawidłowości są efektem nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.). Z § 3 ust. 6-8 rozporządzenia wynika, iż przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli:
- uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, w których wypłacono im wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania,
- nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek opiekuńczy,
- nie uwzględnia się, proporcjonalnie do okresów, w których nie wypłacono wynagrodzenia ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, liczby etatów nauczycieli w okresach nieobecności w pracy, za czas których nie przysługuje wynagrodzenie.
Natomiast w myśl § 5 rozporządzenia wysokość jednorazowego dodatku uzupełniającego, o którym mowa w art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela, ustala się proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, w którym nauczyciel pobierał wynagrodzenie oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia (m.in. ustalając średnioroczną liczbę etatów w przypadku nauczyciela, który przez część miesiąca pobierał zasiłek lub inne świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, za miesiąc przyjmuje się 30 dni).
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Niezwłoczne sporządzenie oraz przekazanie do Urzędu Miasta korekty danych za 2018 r. w zakresie:
a) struktury zatrudnienia nauczycieli kontraktowych, mianowanych i dyplomowanych w celu dostosowania jej do ustalonej podczas kontroli, zaprezentowanej w części opisowej wystąpienia,
b) kwoty wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych i dyplomowanych poprzez zwiększenie ich o kwoty podane w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli,
c) poprawnej sumy osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, wyliczonej w trakcie kontroli.
2. Ponowne ustalenie – po sporządzeniu przez Burmistrza Siemiatycz sprawozdania za 2018 r. skorygowanego kompleksowo o ustalenia poczynione podczas kontroli w Szkole Muzycznej, Szkole Podstawowej Nr 1 oraz w Urzędzie Miasta – dodatków uzupełniających dla nauczycieli za 2018 r. (przy uwzględnieniu prawidłowych osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego) a następnie:
a) wystąpienie do poszczególnych nauczycieli stażystów, kontraktowych i dyplomowanych o dobrowolny zwrot kwot nienależnie otrzymanych dodatków uzupełniających za 2018 r.,
b) wypłacenie nauczycielom mianowanym kwot dodatków uzupełniających za 2018 r., o które były one zaniżone.
3. Zapewnienie prawidłowości ustalania danych na potrzeby sporządzania przez Burmistrza Siemiatycz sprawozdania z osiągania wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w zakresie struktury zatrudnienia, wydatków faktycznie poniesionych na wynagrodzenia oraz osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego, poprzez wyeliminowanie błędów przedstawionych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
Burmistrz Siemiatycz
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120436070 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|