Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Ciechanowcu
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Zespół w Łomży
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 18 czerwca 2019 roku (znak: RIO.IV.6003-2/19), o treści jak niżej:
Pan
Krzysztof Pełszyk
Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Ciechanowcu
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku Zespół w Łomży przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561, ze zm.), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Podstawowej w Ciechanowcu, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Ciechanowiec wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, ze zm.). Kontroli poddano w szczególności prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Burmistrza Ciechanowca sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2018 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.
Nieprawidłowości w zakresie opracowania danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania nie stwierdzono.
Kontrola wykazała natomiast nieprawidłowości w zakresie wynagrodzeń nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, które to zagadnienie poddano badaniu podczas analizy wydatków poniesionych w 2018 r. na wynagrodzenia nauczycieli.
Stwierdzono, że nauczyciel pełniący w okresie od 12 lutego 2018 r. do 6 lipca 2018 r., w zastępstwie, obowiązki dyrektora Szkoły Podstawowej w Radziszewie Starym (na czas nieobecności dyrektora szkoły) realizował w praktyce nadal 18-godzinne pensum jako wymiar obowiązkowy + 2 godziny ponadwymiarowe, tj. w ilości wynikającej z arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2017/2018. Stosownie do § 1 ust. 2 uchwały Nr 164/XXVIII/17 Rady Miejskiej w Ciechanowcu z dnia 14 września 2017 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze… wymiar zajęć ustalony w § 1 ust. 1 – oznaczający wysokość zmniejszonego pensum dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze – odnosi się również do nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w zastępstwie tych nauczycieli, z tym, że obowiązuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powierzono zastępstwo. Tym samym w okresie zastępstwa (od marca 2018 r., jako miesiąca następującego po miesiącu, w którym je powierzono) godziny realizowane przez tego nauczyciela w ilości przekraczającej 8 godzin tygodniowo (tj. liczbę ustaloną uchwałą Rady dla dyrektora tej Szkoły) należało traktować jako godziny ponadwymiarowe, za realizację których przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Zgodnie z załączonym do protokołu kontroli zestawieniem, osoba zastępująca dyrektora w okresie od marca do lipca 2018 r. przepracowała ogółem 130 godzin ponad pensum obowiązujące dyrektora (tj. ponad 8 godzin), za co powinno jej zostać ustalone dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 5.673,31 zł – str. 10-11 protokołu kontroli.
Analiza prawidłowości arkuszy organizacyjnych szkół pod kątem przyjętego w nim pensum oraz liczby godzin ponadwymiarowych nauczycieli sprawujących funkcje kierownicze wykazała, że wicedyrektorowi SP w Ciechanowcu w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2017/2018 i 2018/2019 przewidywano pensum na poziomie 7 godzin tygodniowo, co było niezgodne z uchwałą Rady Miejskiej w Ciechanowcu z dnia 14 września 2017 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć…, która przewiduje 5 godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru dla wicedyrektora szkoły liczącej powyżej 12 oddziałów. Z zawartych wyjaśnień Pana Dyrektora oraz oświadczenia wicedyrektora wynika, że sytuacja ta jest wynikiem błędów redakcyjnych w arkuszu, powielanych w kolejnych latach, zaś faktycznie realizowana liczba godzin jest zgodna z obowiązująca zniżką – str. 9 i 11-12 protokołu kontroli.
Z kolei dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Radziszewie Starym w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2017/2018 i 2018/2019 ustalano po 8 godzin tygodniowego pensum po obniżce + odpowiednio 5 i 7 godzin ponadwymiarowych. Przydzielając dyrektorowi szkoły 5 i 7 godzin ponadwymiarowych przy takiej wysokości tygodniowego obowiązkowego wymiaru uchybiono przepisom art. 35 ust. 1 i 2 w zw. z art. 42 ust. 6 i 7 Karty Nauczyciela określającym, iż w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, przy czym przez godzinę ponadwymiarową rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Zgodnie z powyższymi regulacjami nauczyciel ten nie powinien realizować tygodniowo więcej niż 4 godziny ponadwymiarowe, z zastrzeżeniem przedstawionej niżej zmiany stanu prawnego od 1 września 2018 r. – str. 9-10 i 12 protokołu kontroli.
Z dniem 1 września 2018 r. wszedł w życie dodany do art. 42 Karty Nauczyciela ust. 6a – na mocy art. 76 pkt 22 lit. c) w zw. z art. 147 pkt 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203) – zgodnie z którym dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz innym nauczycielom, o których mowa w art. 42 ust. 6, korzystającym z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, nie przydziela się godzin ponadwymiarowych, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w jednym oddziale, a za zgodą organu prowadzącego szkołę także, gdy jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w więcej niż jednym oddziale.
W wystąpieniu wystosowanym po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy przekażę Burmistrzowi Ciechanowca stosowne wnioski w sprawie zapewnienia prawidłowości danych w zatwierdzanych arkuszach organizacyjnych. Wskażę też na wynikającą z niniejszej kontroli konieczność przedłożenia Radzie Miejskiej projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr 134/XXI/16 Rady Miejskiej w Ciechanowcu z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie organizacji wspólnej obsługi finansowo-księgowej, administracyjnej i organizacyjnej placówek oświatowych…, która wymienia w swej treści nieistniejące jednostki.
Stwierdzone nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji przepisów prawnych oraz nieprawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej, a także błędnymi działaniami i zaniechaniami organu prowadzącego szkołę.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na jej kierowniku, stosownie do art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869).
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do zakresu czynności i postanowień art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Sporządzenie stosownej listy płac i przedstawienie jej dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Radziszewie Starym celem wypłacenia nauczycielowi zastępującemu dyrektora tej Szkoły w 2018 r. kwoty wynagrodzenia w wysokości 5.673,31 zł, należnej za godziny zrealizowane w czasie zastępstwa ponad wymiar pensum określony przez Radę Miejską, które to godziny bezpodstawnie – w świetle uchwały – traktowano jako mieszczące się w ramach pensum.
2. Dołożenie przez Pana Dyrektora większej staranności przy sporządzaniu projektów arkuszy organizacyjnych, mając na względzie aby przewidziana w nich liczba godzin pensum wicedyrektora Szkoły była zgodna z zasadami uchwalonymi przez Radę Miejską.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniami.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
1. Burmistrz Ciechanowca
2. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Łomży
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120436074 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|