Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2019

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Suchowoli  

zalecenia - Centrum Usług Samorządowych w Piątnicy  

zalecenia - Gmina Dobrzyniewo Duże  

zalecenia - Gmina Dubicze Cerkiewne  

zalecenia - Gmina Gródek  

zalecenia - Gmina Jasionówka  

zalecenia - Gmina Jeleniewo  

zalecenia - Gmina Juchnowiec Kościelny  

zalecenia - Gmina Kołaki Kościelne  

zalecenia - Gmina Korycin  

zalecenia - Gmina Krasnopol  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Miastkowo  

zalecenia - Gmina Nowe Piekuty  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Piątnica  

zalecenia - Gmina Poświętne  

zalecenia - Gmina Przerośl  

zalecenia - Gmina Sidra  

zalecenia - Gmina Turośl  

zalecenia - Gmina Wizna  

zalecenia - Gmina Wiżajny  

zalecenia - Gmina Zambrów  

zalecenia - Gmina Zawady  

zalecenia - Gminne Biuro Obsługi Szkół w Sidrze  

zalecenia - Gminny Ośrodek Kultury w Goniądzu  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące w Łapach  

zalecenia - Miasto Brańsk  

zalecenia - Miasto Grajewo  

zalecenia - Miasto i Gmina Ciechanowiec  

zalecenia - Miasto i Gmina Czyżew  

zalecenia - Miasto i Gmina Goniądz  

zalecenia - Miasto i Gmina Kleszczele  

zalecenia - Miasto i Gmina Suchowola  

zalecenia - Miasto i gmina Tykocin  

zalecenia - Miasto i Gmina Zabłudów  

zalecenia - Miasto Sejny  

zalecenia - Miasto Siemiatycze  

zalecenia - Miasto Suwałki  

zalecenia - Powiat Zambrowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Przedszkole Nr 4 z Oddziałem Integracyjnym w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Muzyczna I stopnia w Siemiatyczach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 4 w Grajewie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Ciechanowcu  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Gródku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Jeleniewie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kleszczelach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kołakach Kościelnych  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Korycinie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Krasnopolu  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Poświętnem  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Przerośli  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Zawadach  

zalecenia - Szkoła Podstwowa Nr 1 w Siemiatyczach  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Juchnowcu Kościelnym  

zalecenia - Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Małym Płocku  

zalecenia - Zespół Obsługi szkół w Turośli  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wiźnie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zambrowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  



zalecenia - Szkoła Podstawowa w Gródku

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2019-05-20 11:37
Data modyfikacji:  2019-05-20 11:38
Data publikacji:  2019-05-20 11:39
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Gródku

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 01 marca 2019 roku (znak: RIO.I.6003-3/19), o treści jak niżej:

 

 

Pani

Anna Grycuk

Dyrektor Szkoły Podstawowej

w Gródku

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561, ze zm.), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Podstawowej w Gródku, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Gródek wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, ze zm.). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Gródek sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2018 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.

W wyniku kontroli stwierdzono zawyżenie jednorazowych dodatków uzupełniających wypłaconych za 2018 r. nauczycielom mianowanym zatrudnionym w Szkole Podstawowej. Wynikająca ze sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Gródek za 2018 r. kwota do podziału między wszystkich nauczycieli mianowanych w zatrudnionych w gminnych szkołach – wynosząca 7.580,51 zł – została w całości podzielona między nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej. Tymczasem kwota ta podlegała podziałowi między nauczycieli mianowanych zatrudnionych we wszystkich szkołach prowadzonych przez gminę, tj. w Szkole Podstawowej w Gródku oraz w Przedszkolu w Gródku. W konsekwencji w Szkole Podstawowej wypłacono nauczycielom mianowanym dodatki uzupełniające w kwocie zawyżonej łącznie o 1.350,51 zł, tj. o sumę przypadającą na wypłatę (w ramach kwoty 7.580,51 zł) dodatków uzupełniających dla nauczycieli mianowanych zatrudnionych w Przedszkolu. W trakcie kontroli, w dniu 12 lutego 2019 r., sporządzono „Korektę wypłaty jednorazowego dodatku uzupełniającego za 2018 r.” oraz „listę płac (D): Korekta JDU za luty 2019.” Dokumenty te wskazano jako podstawę potrącenia nienależnie otrzymanych dodatków z wynagrodzeń nauczycieli mianowanych Szkoły Podstawowej podlegających wypłacie w marcu 2019 r. – str. 7-8 protokołu kontroli.

Kontrola wykazała ponadto, że wicedyrektor Szkoły realizowała tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w wymiarze 5 godzin. Uchwałą Nr XXII/125/2000 Rady Gminy Gródek z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze w gimnazjum, przedszkolu i szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, wicedyrektorowi szkoły (zespołu) liczącej 17 i więcej oddziałów ustalono 7 godzin obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Szkoła Podstawowa w Gródku liczy 19 oddziałów, więc pensum wicedyrektora powinno wynosić 7 godzin. W złożonym wyjaśnieniu wskazała Pani m.in., iż wicedyrektor (…) w pierwszych latach pełnienia swej funkcji realizowała pensum 7 godz. – 5 godz. jako wychowawca świetlicy i 2 godz. zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dzieckiem z upośledzeniem głębokim. Dziecko to zostało przeniesione do placówki w Białymstoku w trakcie roku szkolnego. Pisząc arkusz organizacyjny na następny rok szkolny prawdopodobnie przeoczyłam ten fakt (…) – str. 2-3 protokołu kontroli.

 

Zawyżenie jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli mianowanych zatrudnionych w Szkole wynikało z nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.).

Nierealizowanie godzin obowiązkowego pensum przez wicedyrektora było wynikiem niestosowania postanowień uchwały Nr XXII/125/2000 Rady Gminy Gródek z 24 sierpnia 2000 r. przy sporządzaniu projektu arkusza organizacyjnego Szkoły. Zatwierdzenie projektu arkusza przewidującego błędne dane świadczy o nierzetelnej analizie tego dokumentu przez organ prowadzący Szkołę.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Wyrównanie skutków finansowych nienależnego wypłacenia nauczycielom mianowanym zatrudnionym w SP w Gródku jednorazowych dodatków uzupełniających za 2018 r. na łączną kwotę 1.350,51 zł, zgodnie ze sporządzoną w trakcie kontroli dokumentacją potrącenia z wynagrodzeń nienależnie otrzymanych kwot.

2. Dokonywanie podziału wykazanej w sprawozdaniu ujemnej różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń po uwzględnieniu sum osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego wszystkich nauczycieli zatrudnionych na danym stopniu awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Gródek

3. Niezwłoczne przygotowanie i przedłożenie Wójtowi Gminy Gródek projektu zmiany arkusza organizacyjnego SP w Gródku, doprowadzającego do zgodności między tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin wicedyrektora Szkoły a postanowieniami uchwały Nr XXII/125/2000 Rady Gminy z dnia 24 sierpnia 2000 r.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

           Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

           Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

         Zastępca Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

          w Białymstoku

 

Do wiadomości:

Wójt Gminy Gródek





Odsłon dokumentu: 120436076
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436076 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |