Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w I Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku Podlaskim
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 07 maja 2019 roku (znak: RIO.I.6002-2/19), o treści jak niżej:
Pani
Marzena Pogorzelska-Ciołek
Dyrektor
I Liceum Ogólnokształcącego
w Bielsku Podlaskim
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej I Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku Podlaskim za 2018 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561, ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U z 2018 r. poz. 967, ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem powiatu.
Analiza zakresu czynności głównego księgowego Liceum wykazała, że jego postanowienia nie wyczerpywały katalogu obowiązków i odpowiedzialności przypisanych głównemu księgowemu przepisami art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, ze zm.). W okazanym zakresie czynności nie wskazano na wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi oraz dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych (art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zakres czynności głównego księgowego został uzupełniony w trakcie trwania czynności kontrolnych.
Dodatkowo, z analizy zakresów czynności pracowników administracji (w tym głównego księgowego i kasjera) wynika, iż nie ustalono zastępstw poszczególnych pracowników w czasie ich nieobecności. Jednym ze standardów kontroli zarządczej spośród określonych komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84) jest zapewnienie ciągłości działania jednostki. Ustalenie zastępstw należy zaliczyć do podstawowych elementów służących jego realizacji – str. 4 i 16 protokołu kontroli.
Kontrola dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady rachunkowości, w świetle przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911), a także pozostałych przepisów wewnętrznych składających się na procedury kontroli zarządczej wykazała sprzeczność z obowiązującym prawem przyjętych rozwiązań lub też brak uregulowań w zakresie następujących zagadnień:
a) w instrukcji gospodarki kasowej z dnia 2 stycznia 2008 r. powołano się na przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 128, poz. 858), które nie obowiązują od dnia 11 lipca 2010 r. W obecnym stanie prawnym przedmiotowe kwestie uregulowane są przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 793) – str. 6 protokołu kontroli,
b) według postanowień zarządzenia nr 11 Pani Dyrektor z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wprowadzenia zasad (polityki rachunkowości), sposoby i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji oraz zasady jej dokumentowania i rozliczania różnic inwentaryzacyjnych wynikają z art. 26 i art. 27 ustawy o rachunkowości oraz z zakładowej instrukcji inwentaryzacji stanowiącej załącznik nr 5 do tego zarządzenia. Jak ustalono, przywołany akt zawierał jedynie 4 załączniki, zaś w praktyce nadal posługiwano się instrukcją inwentaryzacyjną stanowiącą odrębny dokument opatrzony podpisem byłego dyrektora Liceum J. Jancewicza. Prawidłowo, na podstawie dyspozycji zawartej w zarządzeniu, zobowiązana była Pani wprowadzić instrukcję inwentaryzacyjną w formie załącznika nr 5 – str. 48 protokołu kontroli,
c) w wykazie osób upoważnionych do podpisywania dokumentów księgowych, zawartym w instrukcji obiegu dokumentów finansowo-księgowych, wymieniony był w dalszym ciągu były dyrektor Liceum J. Jancewicz – str. 7 protokołu kontroli,
d) kontrolowana jednostka nie prowadziła ewidencji materiałów na koncie 310 „Materiały”; w zakładowym planie kont konto to nie zostało uwzględnione. W praktyce stosowano rozwiązanie polegające na odpisywaniu w koszty wartości materiałów (środków czystości i materiałów biurowych) na dzień ich zakupu bez ustalania stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. Stosowana metoda nie wynikała z dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości. Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy kierownik jednostki może zdecydować, że całość lub określone grupy materiałów będą spisywane w koszty w momencie ich zakupu. W takim przypadku pozostałość niezużytych materiałów na koniec roku podlega inwentaryzacji, wycenie i ujęciu na koncie 310. O wartość zinwentaryzowanych zapasów zmniejsza się koszty zużycia materiałów. Kontrolowana jednostka nie dopełniła tego obowiązku i nie przeprowadziła inwentaryzacji materiałów odpisywanych w koszty na koniec 2018 r. Należy przy tym wskazać, że zasada istotności określona w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości umożliwia jednostce stosowanie uproszczeń w ramach przyjętych zasad rachunkowości, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowe i finansowej. Powołując się na tę zasadę możliwe jest przyjęcie w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, że materiały odpisywane w koszty charakteryzujące się niewielką wartości stanu zapasów (np. materiały biurowe czy środki czystości) będą odpisywane w koszty w momencie zakupu, natomiast odstępuje się od obowiązku ich wyceny i korekty kosztów na koniec roku o wartość stanu zapasów. Z ustaleń kontroli nie wynika, żeby jakiekolwiek postanowienia mające charakter dopuszczalnych uproszczeń w zasadach ewidencjonowania materiałów zostały formalnie wprowadzone w kontrolowanej jednostce – str. 9 protokołu kontroli,
e) jako element prowadzonych ksiąg rachunkowych wymieniono wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz). Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) sporządzają jednostki, które uprzednio nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą. W pozostałych jednostkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych, sporządzane na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych – str. 10 protokołu kontroli,
f) w polityce rachunkowości określono, iż księgi rachunkowe jednostki prowadzone są techniką ręczną (bez użycia programu komputerowego) i techniką komputerową, przy czym nie wskazano urządzeń księgowych, które są prowadzone daną metodą. W praktyce za 2018 r. księga główna prowadzona była odręcznie w formie tzw. „amerykanki”, zaś ewidencja analityczna dochodów i wydatków w podziale na podziałki klasyfikacji budżetowej prowadzona była ręcznie i komputerowo. Dodania wymaga, iż program Qwark Firmy QNT Systemy Informatyczne wykorzystywany jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych Liceum dopiero od dnia 1 stycznia 2018 r. Stwierdzono, iż począwszy od 2019 r. wszystkie księgi rachunkowe prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego – str. 10 protokołu kontroli.
Badanie poprawności zapisów w ewidencji księgowej, w świetle postanowień ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa… wykazało, że:
a) nie naliczono i nie zaewidencjonowano w księgach 2018 r. oraz nie wykazano w sprawozdawczości odsetek od nieuiszczonych w terminie należności od firmy Anatex z Białegostoku na łączną kwotę 61,96 zł. Zgodnie z § 11 rozporządzenia odsetki od należności ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału. Stosownie zaś do art. 42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do ustalania wszystkich przypadających im należności, w tym cywilnoprawnych. Wartość niezapłaconych odsetek powinna w ustalonej kwocie powinna być wykazana w sprawozdaniu Rb-27S oraz w bilansie jednostki – str. 18-19 protokołu kontroli,
b) na koncie 130/2 „Rachunek bieżący jednostki - wydatki” nie dokonywano zapisów ujemnych dla ewidencji operacji gospodarczych polegających na zwrocie środków na wydatki, w wyniku czego obroty strony Ma tego konta były wyższe o 51.355,41 zł od kwoty wydatków wykonanych wynikających ze sprawozdania Rb-28S. Opis konta 130 zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont… (Dz. U. z 2017 r. poz. 760), przewidywał wprost obowiązek zachowania pełnej zgodności zapisów między jednostką a bankiem oraz zachowanie zasady czystości obrotów poprzez stosowanie technicznego zapisu ujemnego po obu stronach konta 130. Opis zasad funkcjonowania konta 130 zawarty w załączniku nr 3 do rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2018 r. nadal przewiduje obowiązek zachowania zasady czystości obrotów, jednakże nie zawiera już postanowień odnoszących się do stosowania technicznego zapisu ujemnego oraz zwrotu wyrażającego wprost obowiązek zachowania pełnej zgodności zapisów między jednostką a bankiem. Przewidziano, że zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, a stosowana technika księgowości ma zapewnić możliwość prawidłowego ustalenia wysokości obrotów oraz niezbędne dane do sporządzenia obowiązujących sprawozdań. Dopuszczono też wprost stosowanie dowodów księgowych innych niż dokumenty bankowe, jeżeli jest to konieczne dla zachowania czystości obrotów. W procesie interpretacji obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. zasad ewidencji na koncie 130 należy w ocenie Izby uwzględnić również zawarty w rozporządzeniu opis funkcjonowania kont korespondujących z kontem 130. Istotne znaczenie ma mianowicie fakt, że z opisu żadnego z kont zespołu 2, 4 czy 7 nie wynika od 1 stycznia 2018 r., aby mogły być na nim dokonywane zapisy ujemne, w związku z czym po dokonaniu zapisu dodatniego zgodnie z zasadami funkcjonowania poszczególnych kont, dla zachowania czystości obrotów na koncie 130 niezbędne staje się zastosowanie technicznego zapisu ujemnego na podstawie dowodu wewnętrznego (polecenia księgowania) – str. 12 i 16 protokołu kontroli.
Kontrola prawidłowości sporządzenia sprawozdań budżetowych, przeprowadzona pod kątem zgodności z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 109) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. 2014 r., poz. 1773 ze zm.) wykazała, że w sprawozdaniach Rb-27S i Rb-N za okres 2018 r. nie wykazano należności zaewidencjonowanych na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” w kwocie 13.640,18 zł, wynikających z nieopłaconych faktur wystawionych przez Liceum w listopadzie i grudniu 2018 r. na rzecz Anatex z Białegostoku za udostępnienie mediów. Podstawę wystawienia faktur stanowiło porozumienie zawarte „na okoliczność zainstalowania liczników (podliczników) wody i energii elektrycznej na potrzeby realizacji zadania „Przebudowa i rozbudowa budynku I liceum Ogólnokształcącego o hale z zapleczem wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą””, którego wykonawcą była wskazana firma. Na dzień 31 grudnia 2018 r. należności wymagalne z tego tytułu stanowiły kwotę 6.161,63 zł. Z § 3 ust. 1 pkt 7 załącznika nr 36 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej wynika, iż w odpowiednich kolumnach „Saldo końcowe” wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin płatności minął i mogą być egzekwowane) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone) ustalone na podstawie danych kont podatkowych. Zgodnie z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia, sprawozdania jednostkowe są sporządzane przez kierowników jednostek organizacyjnych na podstawie ksiąg rachunkowych; na podstawie zaś § 9 ust. 2 tego aktu kwoty wykazane w sprawozdaniach mają być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Z przepisów § 13 ust. 1 pkt 5 i 6 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych wynika natomiast obowiązek wykazywania wymagalnych należności, rozumianych jako wartość wszystkich bezspornych należności, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone oraz pozostałych należności rozumianych jako bezsporne należności niewymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz z wszelkich innych tytułów nieobjętych pozostałymi kategoriami przedmiotowego sprawozdania, wyłączając odsetki i inne należności uboczne. W trakcie kontroli zostały sporządzone stosowne korekty obu sprawozdań – str. 12-14 protokołu kontroli.
Badanie gospodarki pieniężnej wykazało, że nie był przestrzegany wynikający z instrukcji kasowej z dnia 2 stycznia 2008 r. obowiązek sporządzania raportów kasowych za okresy dziesięciodniowe. Objęte próbą raporty kasowe zostały sporządzone odpowiednio za okres od 1 do 28 czerwca i za okres od 3 do 24 grudnia 2018 r. – str. 16 protokołu kontroli.
Analizując wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi Liceum stwierdzono, że w dniu 15 października 2018 r. pracownikowi Liceum wskazanemu w protokole kontroli wypłacono nagrodę w kwocie 1.000 zł przyznaną przez Starostę Bielskiego. W piśmie z dnia 15 października 2018 r. jako podstawę przyznania nagrody wskazano art. 36 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1260, ze zm.). W złożonym do protokołu wyjaśnieniu wskazała Pani, iż dnia 18.09.2018 r. otrzymaliśmy pismo nr OK.2160.2.2018 z dn. 17.09.2018r. z Wydziału Oświaty, Kultury i Ochrony Zdrowia Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim z prośbą o wyliczenie kwot przypadających na nagrody Starosty Bielskiego dla nauczycieli pracowników administracji i obsługi oraz wytypowanie pracowników do w/w nagród. Na podstawie wytycznych Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim zostały wypłacone nagrody przyznane przez Starostę Bielskiego dla pracowników administracji i obsługi.
Stosownie do treści art. 39 ust. 2 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić m.in. warunki przyznawania i warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa. Zgodnie zaś z art. 36 ust. 6 pracownikowi samorządowemu można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Funkcję pracodawcy wobec pracowników administracji zatrudnionych w Liceum pełni Pani Dyrektor jako kierownik jednostki organizacyjnej, stosownie do art. 7 pkt 4 tej ustawy. Do kompetencji Pani Dyrektor jako pracodawcy należy także ocena pracownika pod kątem jego osiągnięć w pracy zawodowej – str. 27-28 protokołu kontroli.
W toku badania prawidłowości ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Bielskiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, stwierdzono, że przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie w każdym przypadku prawidłowo dokonywano wyłączenia okresów, w których nauczyciele pobierali świadczenia finansowane przez ZUS. Naruszono tym samym § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6 poz. 35, ze zm.). W rezultacie w trzech przypadkach dotyczących nauczycieli dyplomowanych błędnie wyliczono strukturę zatrudnienia; dodatkowo w przypadku Pani Dyrektor błędnie wyliczono strukturę zatrudnienia w marcu 2018 r. ustalając ją na poziomie 0,5 etatu, zamiast 1 etatu. W konsekwencji struktura zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych w okresie styczeń-marzec powinna być o 0,17 etatu wyższa i wynieść 21,02 etatu zamiast 20,85, zaś w okresie kwiecień-grudzień powinna być o 0,03 etatu niższa i wynieść 19,96 zamiast 19,99. Błędne ustalenie średniorocznej liczby etatów nauczycieli dyplomowanych nie wpłynęło na powstanie obowiązku wypłaty dodatków uzupełniających dla nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli. Jak wynika z ustaleń kontroli, w sprawozdaniu sporządzonym przez Zarząd Powiatu dodatnia różnica między poniesionymi wydatkami a iloczynem liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli powinna wynosić 304.598,51 zł, podczas gdy w sprawozdaniu wykazano 304.300,21 zł – str. 30-32 protokołu kontroli.
Sprawdzenie przestrzegania postanowień rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167, ze zm.) oraz regulacji wewnętrznych w postaci zarządzenia nr 19/2009/2010 Dyrektora z dnia 1 czerwca 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawki za jeden kilometr przebiegu wykazało, że:
a) w jednym przypadku w poleceniu wyjazdu służbowego nie określono środka lokomocji właściwego do odbycia podróży; obowiązek określenia środka transportu, a także jego rodzaju i klasy, spoczywa na pracodawcy, stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia,
b) w trzech przypadkach nie został udokumentowany wniosek pracownika o wyrażenie zgody na przejazd w podróży służbowej samochodem prywatnym według wzoru określonego załącznikiem do zarządzenia,
c) w czterech przypadkach polecenia wyjazdu służbowego zostały rozliczone według stawki 0,40 zł za 1 km przebiegu, zamiast przy zastosowaniu stawki 0,24 zł za 1 km przebiegu, wynikającej z obowiązujących w kontrolowanym okresie regulacji zawartych w przywołanym zarządzeniu Dyrektora z dnia 1 czerwca 2010 r. W udzielonym w tej sprawie wyjaśnieniu wskazała Pani: 10 stycznia 2018 r otrzymaliśmy zarządzenie Nr 22/17 Starosty Bielskiego z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia wysokości za jeden kilometr przebiegu, służącej do wyliczenia wysokości kwoty przysługującej kierownikowi jednostki organizacyjnej powiatu Bielskiego z tytułu zwrotu poniesionych przez niego kosztów przejazdu samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy w podróży służbowej na obszarze kraju. Z uwagi na brak wiedzy o istniejącym zarządzeniu Nr 19/2009/2010 Dyrektora Liceum… wyraziłam zgodę na wypłatę delegacji. Sądziłam, że zgodnie z otrzymanym zarządzeniem Starosty stawka również dotyczy pracowników. Nie wiedziałam, że pracownicy muszą do delegacji dołączyć wniosek podpisany przez dyrektora. Sądziłam, że skoro pracownik otrzymał podpisaną przeze mnie delegację na przejazd samochodem to jest traktowane jako zgoda. Informuję, że zostanie wprowadzone zarządzenie w sprawie ustalenia wysokości stawki za jeden kilometr przebiegu, służącej do wyliczenia wysokości kwoty przypadającej pracownikowi z tytułu poniesionych kosztów przejazdu samochodem nie będącym własnością pracodawcy według obowiązujących stawek od 1 stycznia 2019 r. Łączna suma wypłacona trzem pracownikom z tytułu odbytych wyjazdów wynosiła 120 zł, podczas gdy prawidłowo powinna stanowić kwotę 72 zł,
d) w jednym przypadku rozliczenie kosztów podróży przez pracownika było dokonane po upływie 14 dni od zakończenia podróży, tj. z naruszeniem terminu ustalonego przepisem § 5 ust. 1 rozporządzenia – str. 33-37 protokołu kontroli.
Z ustaleń kontroli w zakresie prawidłowości stosowania klasyfikacji budżetowej, określonej przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053, ze zm.), wynika, iż część wydatków z tytułu kosztów podróży związanych ze szkoleniami błędnie zaliczono do par. 4410 „Podróże służbowe krajowe” (20,60 zł) lub do par. 4300 „Zakup usług pozostałych” (91,42 zł) zamiast do par. 4700 „Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej”. Zgodnie ze zmianą wprowadzoną rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2015 r. zmieniającym rozporządzenie koszty dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia pracowników odbywających szkolenia, a więc wszystkie koszty związane ze szkoleniem, należy ujmować do par. 4700. Poza tym, inną część wydatków z tytułu kosztów podróży służbowych w sposób niewłaściwy ujęto w par. 4300 (54 zł), zamiast w par. 4410. W udzielonym wyjaśnieniu poinformowała Pani, iż w roku 2018 było opłaconych kilka przejazdów na szkolenie z § 4300. Jest to kwota 145,42 zł. Jednocześnie wyjaśniam, iż § 4300 były planowane wydatki na transport, np. konkursy przedmiotowe, zawody sportowe. W 2018 r. mało było takich wyjazdów więc opłaciliśmy kilka przejazdów na szkolenie z tego paragrafu – str. 33-37 protokołu kontroli.
Badanie prawidłowości stosowania ustanowionych w jednostce procedur dotyczących wyłaniania wykonawców zamówień o wartości poniżej 30.000 euro wykazało, że na podstawie regulaminu określającego procedury wyboru wykonawców zamówień publicznych o wartości poniżej 30.000 euro, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, ze zm.) ustalono, że w przypadku zakupów dostaw, usług i wykonywania robót budowlanych do kwoty 14.000 euro badana jednostka przeprowadza rozeznanie cenowe poprzez sondaż telefoniczny, internetowy lub pisemny (np. fax) oraz na podstawie innych możliwych źródeł informacji (np. aktualnych katalogów cenowych). Regulamin nie przewiduje obowiązku dokumentowania tych czynności w formie pisemnej, co skutkuje tym, że w przypadku wydatków do kwoty około 60.000 zł jednostka nie jest w stanie wykazać, czy wskazane czynności dotyczące rozeznania cenowego były faktycznie wykonane. Ponadto regulamin nie wskazuje osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie rozeznania cenowego.
Pragnę wskazać Pani Dyrektor , że ustawa o finansach publicznych w art. 44 ust. 3 pkt 1 stanowi, iż wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Wewnętrzne procedury winny zaś zapewniać właściwe udokumentowanie przestrzegania tej zasady przy wyłanianiu wykonawców odpłatnych dostaw, robót i usług, do których nie mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych – str. 37-40 protokołu kontroli.
Analiza realizacji planu wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych, wykazała wpływ na ten rachunek w dniu 22 czerwca 2018 r. kwoty 5.000 zł oraz w dniu 28 grudnia 2018 r. kwoty 4.400 zł od firmy Suempol Sp. z o.o. z Bielska Podlaskiego (ujęte w ewidencji zapisami Wn 132 „Rachunek dochodów jednostek budżetowych” – Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”). Ustalono, iż w przypadku pierwszego z przelewów w tytule wpłaty określono „wpłata na dofinansowanie działalności”, zaś drugiego „wsparcie finansowe na udział drużyny w XIV Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności Destination Imagination”. Wskazane kwoty nie zostały objęte planem i sprawozdawczością wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków, lecz zostały przelane odpowiednio w dniu 25 czerwca 2018 r. i 28 grudnia 2018 r. na rachunek bankowy Rady Rodziców. Z okazanych pism Pani Dyrektor określonych jako dyspozycja przelewu (datowanych na 25 czerwca i 28 grudnia 2018 r.) wynika odpowiednio: proszę o przelanie kwoty 5.000 zł, którą przelała firma Suempol na konto Rady Rodziców przy I Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku Podlaski, ponieważ kwota ta wg wcześniejszych ustaleń była przeznaczona na organizację XI Zjazdu Absolwentów oraz obchody Jubileuszu 100-lecia powstania szkoły; w wyniku pomyłki kwotę tę przelano na rachunek dochodów własnych, a powinna wpłynąć na konto Rady Rodziców oraz: proszę o przelanie kwoty 4.400 zł, którą przelała firma Suempol na konto dochodów własnych na konto Rady Rodziców przy I Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku Podlaski, ponieważ kwota ta wg wcześniejszych ustaleń była przeznaczona na wsparcie finansowe drużyny w XIV Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności; w wyniku pomyłki kwotę tę przelano na rachunek dochodów własnych, a powinna wpłynąć na konto Rady Rodziców. Analogiczną argumentację zaprezentowała Pani w wyjaśnieniu udzielonym w trakcie kontroli wskazując dodatkowo, iż W związku z organizacją uroczystości z okazji 100-lecia szkoły w marcu 2018 r. odbyły się rozmowy ze sponsorem, Panią Prezes firmy Suempol w Bielsku Podlaskim, która wyraziła chęć dofinansowania poniesionych kosztów. Nie było szans na uzyskanie żadnych dodatkowych środków na ten cel z organu prowadzącego - Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim. W celu realizacji podjętych działań konieczne było systematyczne opłacanie faktur zakupowych. Zwróciłam się z prośbą do Rady Rodziców o opłacenie wspomnianych faktur informując, że koszty te zostaną przelane darowizną przez sponsora. W rozmowach telefonicznych prosiłam Panią Prezes firmy Suempol o dokonanie wpłaty na Radę Rodziców, która aby nie powstały zaległości opłaciła faktury. Niestety kwota 5.000 zł omyłkowo została przelana na konto szkoły (firma znała konto szkoły tj. konto dochodów własnych, gdyż w październiku 2017 roku dokonała wpłaty na zakup sprzętu komputerowego dla uczniów). W związku z tym, że Rada Rodziców opłaciła faktury byliśmy zobowiązani do zwrotu poniesionych wydatków. Podobna sytuacja miała miejsce w listopadzie 2018 roku. Nauczyciel wystąpił z prośbą do Pani Prezes firmy Suempol w Bielsku Podlaskim o sfinansowanie wyjazdu młodzieży na Olimpiadę Kreatywności Destination Imagination do Wrocławia. Nauczyciel przedstawił sponsorowi kosztorys, który został zaakceptowany przez sponsora. Potwierdzeniem udziału w Olimpiadzie była wpłata wpisowego w kwocie 700 zł do końca listopada 2018 r. W związku z powyższym poprosiłam Radę Rodziców o dokonanie wspominanej opłaty informując, iż sponsor na pewno zwróci poniesiony wydatek. Dnia 28.12.2018 roku Pani Prezes firmy Suempol w Bielsku Podlaskim dokonała wpłaty na konto szkoły, chociaż prośba była o dokonanie wpłaty na konto Rady Rodziców. Kwota ta w tym samym dniu została przelana na rachunek Rady Rodziców, gdyż nie bylibyśmy w stanie wydać tej kwoty do końca 2018 r., uzyskać planu przychodów i rozchodów na wyodrębnionym rachunku i zgodnie z przepisami niewykorzystane środki z tego konta należałoby po 31.12.2018 r. zwrócić do Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim. Reszta kwoty została wydana w 2019 roku na organizację wyjazdu młodzieży do Wrocławia (opłacenie noclegu, wyżywienia, biletów PKP i komunikacji miejskiej).
W zakresie kwoty 5.000 zł kontrolującemu okazano dwie faktury wystawione na Liceum. Faktura z dnia 14 maja 2018 r. na kwotę 2.966,76 zł dotyczyła zakupu medali (150 sztuk). Termin płatności określono na 28 maja 2018 r., zaś opłacenia faktury dokonano z rachunku Rady Rodziców w dniu 14 czerwca 2018 r. (tj. przed przelewem kwoty 5.000 zł na rachunek Rady Rodziców). Faktura z dnia 6 września 2018 r. na kwotę 2.452,01 zł dotyczyła zaś zakupu 150 kubków; termin płatności tego samego dnia jako tzw. przedpłata. Fakturę opłacono ze środków będących na rachunku Rady Rodziców w dniu 17 września 2018 r. Na obu fakturach widnieje adnotacja „zrefundowano ze środków przekazanych przez firmę Suempol 22.06.2018 r.”. W odniesieniu do kwoty 4.400 zł okazano zestawienie wydatków związanych z udziałem młodzieży w Olimpiadzie Kreatywności opiewające na kwotę 3.288,25 zł (w tym: opłata licencyjna, zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie oraz bilety PKP). Pod zestawieniem znajduje się adnotacja jednego z nauczycieli, iż w związku z tym, że zmniejszyła się liczba chętnych uczniów z 7 do 5, pozostała kwota zostanie wykorzystana w przyszłym roku na tę samą olimpiadę. Zaprezentowano także fakturę wystawioną w dniu 29 listopada 2018 r. na Liceum za opłatę licencyjną w kwocie 700 zł z terminem płatności do 13 grudnia 2018 r. Z udzielonych wyjaśnień wynika, iż nauczyciel sam opłacił kwotę 700 zł, która została mu zwrócona 19 stycznia 2019 r. Poza tym, okazano: fakturę z dnia 18 lutego 2019 r. wystawioną na Radę Rodziców na kwotę 189 zł za wyżywienie (termin płatności 25 luty 2019 r.; opłacono terminowo z rachunku Rady Rodziców), rachunek PKP Intercity S.A. za bilety z dnia 23 lutego 2019 r. na kwotę 539,29 zł opłacony z rachunku Rady Rodziców oraz fakturę proforma z dnia 11 lutego 2019 r. na kwotę 1.800 zł za noclegi wystawioną na Radę Rodziców z terminem płatności do 19 lutego (opłacono terminowo ze środków Rady Rodziców).
Wskazania wymaga, iż na mocy uchwały Nr XL/267/10 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie określenia oświatowych jednostek budżetowych, które gromadzą dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia, sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych oraz dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania, w kontrolowanej jednostce funkcjonuje wyodrębniony rachunek dochodów, który służy m.in. do gromadzenia dochodów uzyskiwanych ze spadków, zapisów, darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki. Pierwsza z dokonanych wpłat na przedmiotowy rachunek, jak już wyżej wskazano, określona została ogólnikowo jako „wpływ na dofinansowanie działalności”, zaś w przypadku drugiej określono cel szczegółowy, tj. „wsparcie finansowe na udział drużyny w XIV Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności Destination Imagination”. Zaprezentowany sposób udokumentowania wpłat nie wskazuje, aby odbiorcą środków miał być fundusz Rady Rodziców. Tezę tę potwierdza dodatkowo fakt, iż w obu przypadkach środki zostały wpłacone bezpośrednio na wyodrębniony rachunek dochodów, zaś twierdzenia Pani Dyrektor, iż było to wynikiem omyłki, nie są w żaden sposób udokumentowane. Zwrócenia uwagi wymaga ponadto, iż według Pani wyjaśnień inicjatorem zapłaty faktur za medale, kubki czy też licencje ze środków będących na rachunku Rady Rodziców była Pani Dyrektor, nie zaś Rada Rodziców. Świadczą o tym zwroty: (…) W celu realizacji podjętych działań konieczne było systematyczne opłacanie faktur zakupowych. Zwróciłam się z prośbą do Rady Rodziców o opłacenie wspomnianych faktur informując, że koszty te zostaną przelane darowizną przez sponsora. (…) W związku z powyższym poprosiłam Radę Rodziców o dokonanie wspominanej opłaty informując, iż sponsor na pewno zwróci poniesiony wydatek. Na mocy art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, ze zm.), w celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Pojęcie „innych źródeł” nie jest zdefiniowane w ustawie, przy czym przyjmuje się, iż mogą to być darowizny jednakże z przeznaczeniem na fundusz rady rodziców. Jednocześnie zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców, ustalany przez nią samą. W efekcie to wyłącznie rada rodziców decyduje o sposobie wykorzystywania tych środków.
Na tle przedstawionej argumentacji należy uznać, iż opisywane wpłaty należało potraktować jako darowizny na rzecz szkoły, które na mocy art. 223 ustawy o finansach publicznych oraz uchwały Rady Powiatu Bielskiego, stanowiły źródło dochodów wyodrębnionego rachunku. Zgodnie z art. 888 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Stosownie zaś do przepisu art. 893 k.c. darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie). Powyższe obligowało Panią do zainicjowania zmian (dostosowania) planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych na 2018 r. Na mocy bowiem przywołanej uchwały Rady Powiatu zmiany ogólnych kwot w planach finansowych dochodów i wydatków nimi finansowanych wymagają podjęcia uchwały przez Radę Powiatu w Bielsku Podlaskim – str. 42-45 protokołu kontroli.
Realizacja obowiązków inwentaryzacyjnych wykazała, że składniki aktywów o łącznej wartości 90.433,64 zł znajdujące się w Liceum na podstawie umowy użyczenia z dnia 24 listopada 2014 r. zawartej ze Starostwem Powiatowym w Bielsku Podlaskim, zostały zinwentaryzowane w sposób niewłaściwy – w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, zamiast w drodze spisu z natury. Obce składniki majątkowe (w tym wypadku będące własnością Starostwa) podlegają inwentaryzacji zgodnie z przepisami art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości, według których znajdujące się w jednostce składniki aktywów będące własnością innych jednostek, powierzone jej do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania, powinny być objęte inwentaryzacją w drodze spisu z natury, a właściciele tych składników powinni zostać powiadomieni o wynikach spisu. Obowiązek ten nie dotyczy jednostek świadczących usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne i składowania. Analogicznie w obowiązującej instrukcji inwentaryzacyjnej, wprowadzonej przez Panią Dyrektor zarządzeniem nr 11 z dnia 31 sierpnia 2018 r., przewidziano, iż spis z natury dotyczy także składników aktywów będących własnością innych jednostek, powierzonych jednostce do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania; dodano jednocześnie, iż kopie spisu należy wysłać do jednostki będącej ich właścicielem.
Jak wynika z ustaleń kontroli, zastępca głównego księgowego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim pismem z dnia 31 grudnia 2018 r. zwróciła się do Liceum z prośbą o potwierdzenie na ten dzień stanu posiadanego sprzętu otrzymanego do używania zgodnie z załączonymi wydrukami z programu komputerowego oraz odesłanie jednego egzemplarza do Starostwa. W odpowiedzi kontrolowana jednostka sporządziła protokół weryfikacji sprzętu opatrzony podpisami Pani Dyrektor i głównej księgowej Liceum. Odnosząc się do tej kwestii w udzielonym wyjaśnieniu argumentowała Pani, iż: Obce środki trwałe inwentaryzowane były na zasadzie weryfikacji stanu. Każdy nauczyciel posiada umowę użyczenia sprzętu komputerowego. Użyczony sprzęt posiada nadany numer inwentarzowy, który jest zgodny z wykazem przekazanych przez Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim. Do chwili obecnej nie było zgłoszeń zaginięcia czy też awarii uniemożliwiającej dalsze korzystanie ze sprzętu. Co roku potwierdzamy pisemnie stan posiadanego sprzętu otrzymanego do użytku na podstawie umowy użyczenia z dn. 24.11.2014 r. Jednocześnie informujemy, iż obce środki trwałe zostaną zinwentaryzowane zgodnie z przepisami, tj. co roku do 15 stycznia za rok poprzedni – str. 49-50 protokołu kontroli.
Z analizy wykonywania obowiązków inwentaryzacyjnych wynika ponadto, że kontrolowana jednostka w stosunku do należności na łączną kwotę 13.640,18 zł od firmy Anatex z Białegostoku, figurujących na koncie 201, wystąpiła o potwierdzenie salda dopiero w dniu 6 lutego 2018 r., co naruszało przepis art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Wpływ potwierdzenia salda od kontrahenta miał miejsce 12 lutego 2018 r. Zgodnie z brzmieniem przywołanego przepisu, termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za zachowanie, jeżeli inwentaryzację rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku – str. 18 protokołu kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych oraz nieprawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych, stosownie do art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do zakresu czynności i postanowień art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Rozważenie uzupełnienia zakresów czynności pracowników administracji o postanowienia określające zasady zastępstwa w czasie ich nieobecności.
2. W zakresie przepisów wewnętrznych składających się na dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości i procedury kontroli zarządczej:
a) wskazanie właściwej podstawy prawnej regulacji dotyczących gospodarki kasowej,
b) określenie przez Panią Dyrektor zasad przeprowadzania inwentaryzacji w formie zgodnej z aktualnie obowiązującą polityką rachunkowości,
c) uaktualnienie wykazu osób upoważnionych do podpisywania dokumentów finansowo-księgowych,
d) usunięcie postanowień przewidujących prowadzenie wykazu składników aktywów i pasywów (inwentarza) jako elementu ksiąg rachunkowych,
e) określenie metody ewidencji rzeczowych składników aktywów obrotowych, stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości, przy uwzględnieniu uwag zawartych w części opisowej wystąpienia,
f) usunięcie postanowień przewidujących „ręczną” formę prowadzenia ksiąg rachunkowych.
3. Wskazanie głównemu księgowemu na wyeliminowanie uchybień w zakresie ewidencji operacji w księgach rachunkowych, poprzez:
a) ujmowanie w księgach należności z tytułu odsetek od nieterminowo opłacanych należności Liceum co najmniej na koniec każdego kwartału, i wykazywanie ich stanu w sprawozdawczości,
b) księgowanie zapisami dodatnimi operacji gospodarczych, w następstwie których niezbędne jest skorygowanie obrotów na koncie 130; stosowanie w celu zachowania czystości obrotów na koncie 130 technicznych zapisów ujemnych po obu stronach tego konta,
c) sporządzanie raportów kasowych za okresy wskazane instrukcją kasową.
4. W zakresie sprawozdawczości:
a) prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniu Rb-27S kwoty pozostałych do zapłaty należności z tytułu dochodów budżetu,
b) wypełnianie wiersza N.4 „należności wymagalne” i N.5 „pozostałe należności” w sprawozdaniu Rb-N zgodnie z zasadami określonymi przepisami wskazanymi w części opisowej wystąpienia.
5. Wypłacanie nagród pracownikom administracji i obsługi na podstawie pism w sprawie przyznania nagród wystosowanych przez ich pracodawcę, czyli Panią Dyrektor.
6. W zakresie ustalania danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Bielskiego sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli:
a) zobowiązanie odpowiedzialnego pracownika do dołożenia większej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania w celu uniknięcia uchybień opisanych w niniejszym wystąpieniu,
b) sporządzenie i przekazanie Zarządowi wynikającej z ustaleń kontroli korekty danych dotyczących osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2018 r. w celu sporządzenia korekty sprawozdania.
7. W zakresie wydatków na podróże służbowe:
a) każdorazowe określanie w poleceniu wyjazdu służbowego środka lokomocji,
b) zlecanie odbywania podróży służbowych samochodami niebędącymi własnością pracodawcy na podstawie składanych przez pracowników wniosków wymaganych przepisami wewnętrznymi,
c) rozliczanie kosztów podróży służbowych samochodem prywatnym według stawek obowiązujących pracowników Liceum,
d) zobowiązanie pracowników odbywających podróże służbowe do przedkładania rozliczenia kosztów podróży w terminie 14 dni od dnia zakończenia podróży.
8. Zapewnienie prawidłowego klasyfikowania wydatków na podróże służbowe przy uwzględnieniu uwag zawartych w części opisowej wystąpienia.
9. Rozważenie zmodyfikowania procedur wyłaniania wykonawców zamówień, do których nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia dotyczące braku obowiązku dokumentowania czynności przeprowadzonych w ramach rozeznania cenowego przy zlecaniu dostaw, usług i wykonywania robót budowlanych do kwoty 14.000 euro oraz braku wskazania osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie tego rozeznania.
10. Zapewnienie należytego udokumentowania – w szczególności w zakresie podmiotu obdarowanego – otrzymanych na rachunek szkoły wpłat mających charakter darowizn, aby wyłączyć możliwość dowolnego ich traktowania – albo jako dochodów publicznych, których zgromadzenie i wydatkowanie musi być odzwierciedlone w planowaniu finansowym i sprawozdawczości, albo jako omyłkowo otrzymanych środków Rady Rodziców, niestanowiących środków publicznych.
11. W zakresie inwentaryzacji:
a) przeprowadzanie na ostatni dzień roku inwentaryzacji materiałów odpisywanych w koszty w momencie zakupu oraz ujmowanie wartości ustalonego ich zapasu na koncie 310 z jednoczesną korektą kosztów; w tym celu wprowadzenie konta 310 do zakładowego planu kont Liceum. Ewentualnie rozważenie przyjęcia uproszczenia polegającego na odstąpieniu od obowiązku wyceny i korekty kosztów na koniec roku tych materiałów, których wartość i stan zapasów nie wywiera istotnego wpływu na dane o sytuacji majątkowej i finansowej jednostki,
b) przeprowadzanie drogą spisu z natury inwentaryzacji znajdujących się w jednostce składników aktywów będących własnością innych jednostek,
c) występowanie do podmiotów prowadzących księgi rachunkowe o potwierdzenie salda należności w terminie określonym w art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Zarząd Powiatu Bielskiego
Odsłon dokumentu: 120436034 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|