Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Publicznym Gimnazjum Nr 1 w Łomży
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Zespół w Łomży
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 04 lutego 2013 roku (znak: RIO.IV.6002-5/12), o treści jak niżej:
Pani
Teresa Kurpiewska
Dyrektor Publicznego Gimnazjum Nr 1
w Łomży
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2011 r. i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum Nr 1 w Łomży na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieliczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem miasta.
Badając udokumentowanie przepracowanych przez nauczycieli godzin ponadwymiarowych, ujętych w wykazach godzin ponadwymiarowych z okresu wrzesień-grudzień 2012 r., w korespondencji z zapisami w dziennikach lekcyjnych, stwierdzono w 10 przypadkach (na 16.000 godzin) brak podpisu nauczyciela, stanowiącego potwierdzenie przeprowadzenia zajęć zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 ze zm.) – str. 9 protokołu kontroli.
W przedmiocie prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono, że w niektórych przypadkach w ewidencji analitycznej środków trwałych prowadzonej do kont 011 „Środki trwałe” i 013 „Pozostałe środki trwałe” nie zawarto informacji na temat wszystkich istotnych cech identyfikujących poszczególne obiekty inwentarzowe (np. zestawy komputerowe, kserokopiarki), tj. numerów fabrycznych składników majątkowych, które je posiadają. Dokładne oznaczenie poszczególnych obiektów inwentarzowych należy uznać za warunek służący zarówno należytej ochronie posiadanych zasobów majątkowych, jak i prawidłowemu wypełnieniu obowiązków w zakresie powiązania wyników inwentaryzacji z zapisami ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) – str. 16 protokołu kontroli.
Stwierdzone uchybienia były w głównej mierze związane z organizacją i funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, stosownie do ustalonego zakresu czynności, należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Wzmożenie nadzoru w zakresie kompletności udokumentowania zrealizowanych zajęć lekcyjnych podpisami nauczyciela prowadzącego zajęcia.
2. Wskazanie głównemu księgowemu na potrzebę uzupełnienia ewidencji analitycznej środków trwałych o numery fabryczne tych środków trwałych, które je posiadają.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
1. Prezydent Łomży
2. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Łomży
Odsłon dokumentu: 120437050 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|