Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Starostwie Powiatowym w Bielsku Podlaskim
przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 30 kwietnia 2012 roku (znak: RIO.I.6001-3/12), o treści jak niżej:
Pan
Sławomir Snarski
Starosta Bielski
W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Powiatu Bielskiego za 2011 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Bielsku Podlaskim na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono sporadyczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania powiatu oraz jego jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli zarządczej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), dochody budżetu państwa z tytułu wykonywania przez powiat zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, udzielanie zamówień publicznych, gospodarowanie składnikami majątkowymi oraz rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi powiatu.
Analiza zagadnień dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu i ich rozliczeń z budżetem powiatu wykazała niezgodność między postanowieniami statutu Rodzinnego Domu Dziecka nr 1 w Bielsku Podlaskim a stanem faktycznym. Stwierdzono, że obsługa finansowo-księgowa Rodzinnego Domu Dziecka jest prowadzona obecnie przez Starostwo, podczas gdy z § 2 pkt 3 statutu RDD wynika, że obsługa jest prowadzona przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim – str. 4 protokołu kontroli. Stosownie do art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu należy do Zarządu Powiatu.
Na podstawie dokumentacji związanej z opracowaniem projektów planów finansowych i planów finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu Bielskiego na 2011 r. stwierdzono przypadki przedkładania Zarządowi Powiatu, przez kierowników jednostek organizacyjnych, projektów planów finansowych, opracowanych w trybie art. 248 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), nazwanych błędnie „plan finansowy” lub „plan budżetu” – str. 22 protokołu kontroli.
Kontrola dochodów osiąganych z tytułu gospodarowania mieniem powiatu wykazała, że przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem przychodni lekarskiej, położonym przy ul. 3 maja w Bielsku Podlaskim, informacja o wyniku postępowania przetargowego została wywieszona na tablicy ogłoszeń w dniach 8-12 marca 2010 r. Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.), informacja o wyniku przetargu winna być wywieszona na okres 7 dni – str. 24-25 protokołu kontroli. Postępowania w celu zbycia nieruchomości prowadzi Wydział Gospodarowania Mieniem.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Rozważenie przedłożenia Radzie Powiatu projektu uchwały zmieniającej postanowienia statutu Rodzinnego Domu Dziecka nr 1 w Bielsku Podlaskim w celu wyeliminowania występującej obecnie rozbieżności ze stanem faktycznym w zakresie podmiotu prowadzącego obsługę finansowo-księgową tej jednostki.
2. Wskazanie kierownikom podległych jednostek na stosowanie prawidłowego nazewnictwa w sporządzanych projektach planów finansowych.
3. Wywieszanie na tablicy ogłoszeń informacji o wyniku przetargu na zbycie nieruchomości na okres 7 dni.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437024 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|