Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2007

zalecenia - Biblioteka Publiczna Gminy Augustów z siedzibą w Żarnowie  

zalecenia - Biblioteka Publiczna w Suwałkach  

zalecenia - Bielski Dom Kultury w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Bielski Klub Sportowy TUR w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Czyżew Osada  

zalecenia - Gmina Dobrzyniewo Duże  

zalecenia - Gmina Dubicze Cerkiewne  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Gródek  

zalecenia - Gmina Jasionówka  

zalecenia - Gmina Jeleniewo  

zalecenia - Gmina Korycin  

zalecenia - Gmina Nowe Piekuty  

zalecenia - Gmina Piątnica  

zalecenia - Gmina Poświętne  

zalecenia - Gmina Przerośl  

zalecenia - Gmina Sidra  

zalecenia - Gmina Szumowo  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Turośl  

zalecenia - Gmina Turośń Kościelna  

zalecenia - Gmina Wizna  

zalecenia - Gmina Wiżajny  

zalecenia - Gmina Zawady  

zalecenia - Hajnowski Dom Kultury w Hajnówce  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku  

zalecenia - Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Białystok  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto Brańsk  

zalecenia - Miasto Grajewo  

zalecenia - Miasto i Gmina Ciechanowiec  

zalecenia - Miasto i Gmina Goniądz  

zalecenia - Miasto i Gmina Kleszczele  

zalecenia - Miasto i Gmina Tykocin  

zalecenia - Miasto i Gmina Zabłudów  

zalecenia - Miasto Siemiatycze  

zalecenia - Miasto Suwałki  

zalecenia - Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych FARE w Ciechanowcu  

zalecenia - Przedszkole Miejskie Nr 4 w Grajewie  

zalecenia - Siemiatycki Ośrodek Kultury w Siemiatyczach  

zalecenia - Sokólski Ośrodek Kultury w Sokółce  

zalecenia - Suwalski klub Sportowy Wigry w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Wiźnie  

zalecenia - Teatr Dramatyczny w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Jeleniewie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach  

zalecenia - Zakład Obsługi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sidrze  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Goniądzu  

zalecenia - Zespół ds. Przedszkoli w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Obsługi Szkół Gminy Turośl  

zalecenia - Zespół Szkół Integracyjnych w Sokółce  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Hajnówce  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Zespół Szkół w Kleszczelach  

zalecenia - Zespół Szkół w Korycinie  

zalecenia - Zespół Szkół w Poświętnem  



zalecenia - Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2008-01-30 09:05
Data modyfikacji:  2008-01-30 09:05
Data publikacji:  2008-01-30 09:05
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Krajowym Towarzystwie Autyzmu Oddział w Białymstoku

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 11 stycznia 2008 roku (znak: RIO.I.6013 - 6/07), o treści jak niżej:

 

 

Zarząd

Krajowego Towarzystwa Autyzmu

Oddział w Białymstoku

 

W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej w zakresie przyznania i wykorzystania dotacji celowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań publicznych za okres 2006 r. i I półrocza 2007 r., przeprowadzonej w Krajowym Towarzystwie Autyzmu Oddział w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

         Zakresem kontroli objęto: sprawy ogólno-organizacyjne, w tym status podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego i zakres tej działalności, prawidłowość realizacji zadań publicznych współfinansowanych dotacjami celowymi otrzymanymi z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a także rzetelność sporządzania i przedkładania sprawozdań jednostce zlecającej zadanie. Badaniem pod tym kątem objęto umowę Nr EKF.III.3020/1/06 z dnia 25 stycznia 2006 r. na realizację zadania publicznego pn. „Rehabilitacja i edukacja dzieci i młodzieży z autyzmem w Ośrodku Szkolno-Terapeutyczno-Opiekuńczym dla Dzieci i Młodzieży z Cechami Autyzmu w Białymstoku” zleconego przez Miasto Białystok. W okresie objętym kontrolą badany podmiot nie realizował innych zadań publicznych zleconych przez Miasto Białystok lub przez inną jednostkę samorządu terytorialnego.

 

Izba Obrachunkowa pozytywnie z uchybieniami ocenia wykorzystanie i rozliczenie przez Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku otrzymanego w 2006 r. i w I półroczu 2007 r. wsparcia finansowego z budżetu Miasta Białystok.

 

Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku (zwane dalej KTA) wchodzi w skład Krajowego Towarzystwa Autyzmu, tj. organizacji społecznej pomagającej rodzinom w rozwiązywaniu problemów ludzi niepełnosprawnych, a szczególnie osób autystycznych oraz rodzin, w których wychowują się dzieci o zachowaniach autystycznych, działającej na obszarze całego kraju. Zgodnie z postanowieniami statutu Krajowego Towarzystwa Autyzmu, oddziały posiadają osobowość prawną, są odrębnymi jednostkami organizacyjnymi mającymi własne prawa i obowiązki, prowadzą samodzielnie gospodarkę finansową, mogą też samodzielnie pozyskiwać wszelkie fundusze na prowadzenie działalności statutowej. Statut Krajowego Towarzystwa Autyzmu został zarejestrowany w dniu 30 listopada 1990 r. przez Sąd Wojewódzki w Warszawie. W trakcie trwania kontroli okazano jednolity tekst statutu z dnia 8 listopada 2004 r., który stanowił wersję obowiązującą w kontrolowanym okresie. Omawiany statut jest podstawą działalności zarówno Krajowego Towarzystwa Autyzmu jak i jego oddziałów, w tym KTA.

Z danych statutu (§ 7), jak i informacji objętych wpisem w KRS wynika, że celem działania KTA jest: inicjowanie i prowadzenie różnych form pomocy dla osób autystycznych i ich rodzin w sprawach dotyczących poprawy zdrowia, warunków socjalnych, sytuacji materialnej i adaptacji w społeczeństwie ludzi zdrowych; zaktywizowanie społeczeństwa na rzecz osób autystycznych i rozwijanie samopomocowego ruchu rodzin, w których żyją osoby autystyczne oraz wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do poprawy warunków życia osób autystycznych. Określono, iż realizacja wymienionych celów następuje m.in. poprzez: gromadzenie, a następnie właściwe dysponowanie posiadanymi zasobami finansowymi pochodzącymi ze składek członkowskich, darowizn, spadków i zapisów, dotacji, prowadzonej działalności gospodarczej w rozmiarach służących działalności statutowej; organizowanie i prowadzenie placówek oraz ośrodków o charakterze opiekuńczo-rehabilitacyjnym zarówno dla dzieci jaki i dorosłych osób autystycznych; prowadzenie działalności szkoleniowej i oświatowej wspólnie z placówkami służby zdrowia i oświaty, organizowanie zjazdów, narad, konferencji, seminariów w celu wymiany doświadczeń oraz kształcenia działaczy społecznych KTA.

KTA od września 1998 r. prowadzi Ośrodek Szkolno-Terapeutyczno-Opiekuńczy dla Dzieci i Młodzieży z Cechami Autyzmu (zwany dalej Ośrodkiem), mieszczący się w siedzibie KTA. Stwierdzono, iż Ośrodek działa w ramach osobowości prawnej KTA. Zgodnie ze statutem Ośrodka, celem jego działalności jest świadczenie swym wychowankom specjalistycznych usług opiekuńczych, terapeutycznych i edukacyjnych. Ośrodek jest placówką zapewniającą realizację obowiązku szkolnego, przy czym wysokość należności za pobyt dziecka w Ośrodku ustala Zarząd KTA. W dniu 2 września 2002 r. decyzją Zarządu KTA została utworzona Specjalna Szkoła Podstawowa Nr 10 w Białymstoku dla dzieci z cechami autyzmu (zwana dalej Szkołą). Z okazanego w trakcie kontroli aktu założycielskiego wynika, że Szkoła funkcjonuje w ramach Ośrodka i jest placówką niepubliczną prowadzoną przez KTA. Szkoła została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół podstawowych prowadzonej przez Wydział Edukacji i Kultury Fizycznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku (potwierdza to zaświadczenie EKF.II.4320/71/2002). Decyzją z 25 lipca 2002 r. (EKF.II.4320/72/2002) Szkole, z dniem rozpoczęcia działalności, nadano uprawnienia szkoły publicznej. Szkoła działa na podstawie statutu nadanego przez KTA. W § 5 ust. 4 tego aktu określono, iż Szkoła zapewnia realizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz świadczenie swym uczniom specjalistycznych usług edukacyjnych i terapeutycznych – str. 2-3 i 4-7 protokołu kontroli.

W trakcie kontroli stwierdzono, iż działalność Ośrodka i Szkoły jest działalnością finansowo wydzieloną od działalności KTA. Rachunkowość prowadzona jest przez głównego księgowego Ośrodka w oparciu o odrębną dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości (w tym plan kont), w odrębnych księgach rachunkowych. Ośrodek i Szkoła posiadają także odrębne od KTA rachunki bankowe. Obsługa finansowo-księgowa KTA powierzona została podmiotowi zewnętrznemu, na podstawie umowy w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Kontrola wykazała, że z działalności Ośrodka i Szkoły sporządzane jest odrębne od bilansu KTA sprawozdanie finansowe, podpisywane przez dyrektora i głównego księgowego Ośrodka. Dane tego sprawozdania nie są ujmowane do sprawozdania finansowego KTA. Nie stwierdzono też, aby sporządzane było sprawozdanie łączne z działalności KTA i Ośrodka. Zważywszy, że KTA korzysta ze statusu organizacji pożytku publicznego i ubiega się o pozyskanie dotacji, zaś Ośrodek i Szkoła działają w ramach jego osobowości prawnej, oraz że sprawozdanie finansowe jest jednym z elementów pozwalających ocenić rozmiary działalności pożytku publicznego prowadzonej przez organizację pożytku publicznego (stąd m.in. obowiązek jego przekazywania ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego wyrażony w art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.)), wyłączenie istotnych danych składających się na działalność KTA – w postaci odrębnego sprawozdania finansowego Ośrodka – należy uznać za nieuzasadnione. Faktycznie bowiem część danych działalności KTA jako organizacji pożytku publicznego nie jest wykazywana w jego sprawozdawczości finansowej. Przyjęte w kontrolowanej jednostce rozwiązanie nie odpowiada także przepisom rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.), odnoszącym się do obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego. Należy dodać, iż w 2006 r. przychody KTA wyniosły 484.961,33 zł, zaś koszty 310.316,51 zł (dane te wynikały z bilansu KTA sporządzonego na dzień 31 grudnia 2006 r.). W tym czasie, przychody Ośrodka zamknęły się sumą 888.657,05 zł, zaś koszty stanowiły 869.253,52 zł – str. 3-4 i 7-8 protokołu kontroli.

 

KTA w okresie składania oferty realizacji zadania publicznego posiadało statusu organizacji pożytku publicznego. Z ustaleń kontroli wynika, że prowadzenie przez KTA działalności pożytku publicznego pozostawało w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W treści statutu KTA określono, że podmiot może „prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą na terenie całego kraju, zgodnie z obowiązującymi przepisami i w granicach realizacji celów statutowych” (§ 5 ust. 2). Innych regulacji w tym zakresie statut nie zawierał. W szczególności nie określono, jakie rodzaje działań mogą składać się na działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego oraz na działalność gospodarczą. Dane KRS – rejestr stowarzyszeń (na dzień 16 maja 2007 r.) wskazywały, że cały przedmiot działalności statutowej KTA ma charakter nieodpłatny, przy czym ujawniony w tym rejestrze zakres nieodpłatnej działalności pożytku publicznego był równoznaczny z celami KTA zawartymi w § 7 statutu.

Kontrola wykazała, że badany podmiot pod datą 24 listopada 2004 r. został wpisany także do rejestru przedsiębiorców. Wpis potwierdzało postanowienie Sądu Rejonowego w Białymstoku o sygn. BI.XII.NS-REJ.KRS/9728/4/208. Na jego podstawie ustalono, iż przedmiot działalności zgłoszony w rejestrze przedsiębiorców dotyczył: organizowania i prowadzenia placówek oraz ośrodków o charakterze opiekuńczo-rehabilitacyjnym zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych; organizowania różnych form usług opiekuńczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych oraz edukacyjnych dla osób autystycznych i ich rodzin; organizowania imprez integracyjnych, okazjonalnych, turnusów rehabilitacyjnych, instruktażowych i wczasów rodzinnych dla dzieci i dorosłych; tworzenia kół specjalistycznych i środowiskowych grupujących dzieci i osoby autystyczne; prowadzenia działalności szkoleniowej i oświatowej, organizowanie kursów, warsztatów itp. dla wszystkich zainteresowanych oraz organizowania regionalnych, krajowych i międzynarodowych zjazdów, narad, konferencji i seminariów w celu wymiany doświadczeń oraz kształcenia działaczy społecznych Towarzystwa po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń.

Należy stwierdzić, że zakres działalności ujawniony w KRS – rejestr przedsiębiorców w większości pokrywa się z zakresem nieodpłatnej działalności statutowej KTA zgłoszonej w rejestrze stowarzyszeń. Jak wynika z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności. Ustawodawca ze zrozumiałych względów pominął w przywołanym przepisie nieodpłatną działalność pożytku publicznego, ponieważ taka ze swej istoty nie jest działalnością wykonywaną za wynagrodzeniem (art. 7 ustawy), zatem nie może pokrywać się z działalnością gospodarczą. Pomimo istnienia wskazanej zbieżności w zakresie przedmiotu działalności KTA w rejestrach sądowych, nie stwierdzono, aby w praktyce w odniesieniu do tego samego zakresu działalności prowadzona była odpłatna lub nieodpłatna działalność pożytku publicznego i działalność gospodarcza.

Przeprowadzone badanie wykazało, że w ramach przychodów KTA występuje odpłatność rodziców z tytułu korzystania z Punktu Konsultacyjnego, którego działalność w 2006 r. była współfinansowana ze środków zewnętrznych, tj. z Ministerstwa Zdrowia oraz z Fundacji Wspólna Droga. W ramach Punktu prowadzone są usługi diagnostyczno-terapeutyczne dla dzieci autystycznych i ich rodzin z terenu województwa podlaskiego. W 2006 r. przychody z tytułu odpłatności rodziców wyniosły 7.200 zł, zaś w I półroczu 2007 r. 16.280 zł. Ewidencjonowano je za pośrednictwem konta 730 określonego jako „Przychody z działalności gospodarczej i programów”, subkonta 730-02-01 „Punkt konsultacyjny opłaty rodziców” w księgach rachunkowych KTA (dla przychodów z działalności gospodarczej sensu stricto prowadzone było odrębne konto – 702). W praktyce, uzyskiwane z tego tytułu przychody nie były traktowane jako przychody z działalności gospodarczej, zaliczano je bowiem do przychodów statutowych (na co wskazują np. dane sprawozdania finansowego KTA za 2006 r.). Z ustaleń kontroli nie wynika, aby spełniony został jeden z warunków wskazanych w art. 9 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dotyczący przekształcenia działalności odpłatnej pożytku publicznego w działalność gospodarczą, tj. iżby wynagrodzenie w odniesieniu do tego rodzaju działalności było wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów działalności lub wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekraczało 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni. Podkreślenia jednakże wymaga, że świadczenie usług diagnostyczno-terapeutycznych w zakresie wykonywania zadań należących do sfery zadań publicznych w ramach realizacji przez organizację pozarządową celów statutowych, za które pobieranie jest wynagrodzenie, na podstawie art. 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, należy zakwalifikować do odpłatnej działalności pożytku publicznego. Stwierdzono, iż opisana działalność KTA była zgodna z celem działania organizacji ujawnionym w KRS – rejestr stowarzyszeń. Nie została jednak, wg danych KRS, zakwalifikowana ani do odpłatnej działalności statutowej ani do nieodpłatnej działalności statutowej. Działalność KTA polegająca na organizowaniu różnych form usług opiekuńczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych oraz edukacyjnych dla osób autystycznych i ich rodzin została natomiast ujęta jako działalność gospodarcza w rejestrze przedsiębiorców, chociaż w praktyce, w rozumieniu przepisów ustawy, nie miała takiego charakteru.

Organizowanie i prowadzenie placówek oraz ośrodków o charakterze opiekuńczo-rehabilitacyjnym zostało wpisane zarówno w rejestrze stowarzyszeń – jako działalność nieodpłatna, jak i rejestrze przedsiębiorców – jako działalność gospodarcza. Stwierdzono, iż za uczęszczanie dzieci do Szkoły prowadzonej w ramach utworzonego przez KTA Ośrodka pobierane były opłaty od rodziców. Trafiały one na rachunek bankowy Ośrodka i wyniosły: w 2006 r. – 61.200 zł i w I pół. 2007 r. – 30.600 zł. Pobieranie tej odpłatności również wskazuje na działalność odpłatną pożytku publicznego, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Nie stwierdzono, aby wynagrodzenie w odniesieniu do tego rodzaju działalności było wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów działalności lub by wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy jej wykonywaniu przekraczało 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

 

Stosownie do art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186) w zw. z przepisami zawartymi w § 119 pkt 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach (Dz. U. Nr 117, poz. 1237 ze zm.), przy rejestracji podmiotu posiadającego status organizacji pożytku publicznego w dziale trzecim, w rubryce czwartej rejestru dokonuje się określenia przedmiotu jego działalności statutowej, z wyodrębnieniem działalności odpłatnej i nieodpłatnej. W przypadku, gdy dany rodzaj działalności prowadzony jest przez organizację równocześnie jako działalność odpłatna i nieodpłatna istnieje możliwość jej dwukrotnego wymienienia. Przedstawione ustalenia kontroli wskazują zatem na potrzebę przeanalizowania zgodności stanu rejestrowego ze stanem faktycznym w zakresie określenia przedmiotu działalności statutowej KTA.

         Nadto należy dodać, że zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 ustawy, prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. W związku z brakiem jednoznacznego określenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej w statucie oraz faktem zgłoszenia w rejestrze stowarzyszeń jedynie działalności nieodpłatnej, ewidencja księgowa KTA rachunkowego wyodrębnienia obu tych form także nie uwzględniała – str. 10-13 protokołu kontroli.

 

W zakresie realizowania zadania publicznego współfinansowanego dotacją celową otrzymaną z budżetu Miasta Białystok stwierdzono uchybienia odnoszące się do umownego wymogu prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej. Z ustaleń kontroli wynika, że środki z dotacji przelewane były przez dotującego bezpośrednio na rachunek bankowy Ośrodka i ujmowane w jego księgach rachunkowych. Ich wpływ ewidencjonowano za pośrednictwem wyodrębnionego subkonta przychodów, a mianowicie konta 740-02. Zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy, organizacje pozarządowe zobowiązane są do wyodrębnienia ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy. W tym zakresie stosuje się odpowiednio przepisy art. 10 ustawy, wymagające aby wyodrębnienie rachunkowe nastąpiło w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników (z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości), co ma zastosowanie także w przypadku organizacyjnego wyodrębnienia działalności pożytku publicznego. Z zapisów umownych wynikało natomiast, że zleceniobiorca jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych (§ 5). W księgach rachunkowych Ośrodka istniało wyodrębnienie przychodów, na co wyżej wskazano. Nie stwierdzono natomiast wyodrębnienia dokumentacji finansowo-księgowej w zakresie kosztów i wyników. W praktyce, finansowego rozliczenia umowy w tej części dokonywano z wykorzystaniem dokumentów finansowo-księgowych. Operacje księgowe nie umożliwiały zaś identyfikacji środków finansowych otrzymanych na realizację zadania w zakresie kosztów i wyników – str. 15-16 protokołu kontroli.

Poza tym stwierdzono, że wszystkie środki wykorzystane zostały zgodnie z przeznaczeniem i terminowo, zaś wykazane w sprawozdaniach z realizacji zadania kwoty odpowiadały stanowi faktycznemu. Z ustaleń kontroli wynika ponadto, że zakładany w umowie cel (efekt rzeczowy) w badanym okresie został osiągnięty. Badana jednostka w okresie objętym kontrolą przedłożyła Miastu Białystok łącznie 7 sprawozdań z realizacji zleconego zadania. Sześć z nich miało postać częściowych sprawozdań kwartalnych, zaś jedno było sprawozdaniem rocznym za 2006 r., wszystkie zostały złożone terminowo. Wbrew postanowieniom umowy, sporządzono je jednak na nieobowiązujących formularzach określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia MGPiPS z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891), tj. aktu uchylonego z dniem 1 stycznia 2006 r. Regulacje zawarte w umowie (§ 8) przewidywały obowiązek sporządzania sprawozdań zgodnie ze wzorem zawartym w załączniku nr 3 do rozporządzenia MPiPS z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207) – str. 16-20 protokołu kontroli.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Wykazywanie w sprawozdawczości finansowej Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku jako organizacji pożytku publicznego całości danych dotyczących prowadzonej działalności.

 

2. Rozważenie dostosowania stanu rejestrowego do stanu faktycznego w zakresie określenia przedmiotu działalności Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku, wraz z rachunkowym wyodrębnieniem nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, mając na uwadze opis zawarty w niniejszym wystąpieniu pokontrolnym.

 

3. Zapewnienie prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania publicznego w zakresie kosztów i wyników zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych.

4. Sporządzanie sprawozdań z realizacji zleconego zadania publicznego zgodnie ze wzorem wynikającym z obowiązujących przepisów.

 

O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

                  Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

             w Białymstoku

 

Do wiadomości:

Prezydent Białegostoku

 





Odsłon dokumentu: 120437754
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437754 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |