Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w I Liceum Ogólnokształcącym w Łapach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 16 kwietnia 2008 roku (znak: RIO.I.6012 - 9/08), o treści jak niżej:
Pan
Dariusz Winceciak
Dyrektor I LO w Łapach
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej I Liceum Ogólnokształcącego w Łapach za okres 2007 roku, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieliczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto ustalenia organizacyjne, księgowość i sprawozdawczość, kontrolę wewnętrzną, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego zmiany, realizację planu finansowego (dochody, wydatki), wyposażenie w majątek, dochody własne jednostki budżetowej i wydatki finansowane z dochodów własnych jednostki budżetowej, rozliczenia finansowe jednostki z budżetem powiatu.
Spośród ustaleń kontroli zwrócenia uwagi Pana Dyrektora wymaga kwestia wystawiania poleceń wyjazdów służbowych. W myśl przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca, jednakże na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. Ustalono, iż w niektórych poleceniach wyjazdu służbowego Pan Dyrektor określił jako środek transportu PKP. Tymczasem, na podstawie zaakceptowanego przez Pana wniosku (wystosowanego przed terminem wyjazdu pracownika), pracownik odbywał podróż prywatnym samochodem. Jako rozliczenie kosztów podróży wypłacano kwotę zgodną z ceną biletu PKP na tej trasie (zgodnie z wnioskiem). Pan Dyrektor wyrażając zgodę na przejazd samochodem prywatnych nie określił jednakże stawki za kilometr, a jedynie zatwierdził, iż zwrot kosztów będzie ustalony według ceny biletów PKP. W świetle przywołanych przepisów fakt odbywania podróży własnym środkiem transportu powinien wynikać z polecenia wyjazdu służbowego, zaś rozliczenie kosztów z zaakceptowanej przez pracodawcę stawki za jeden kilometr. Tymczasem, pomimo pozytywnego rozpatrzenia prośby przez Pana Dyrektora, środkiem transportu określonym w poleceniach wyjazdu było nadal PKP - str. 20 protokołu kontroli.
Stwierdzone w trakcie kontroli uchybienie było wynikiem nieprzestrzegania przepisów określających zasady odbywania podróży służbowych prywatnymi środkami lokomocji.
Stosownie do postanowień art. 44 ustawy o finansach publicznych, odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych, w tym wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, ponosi jej kierownik.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Zachowanie zgodności między poleceniem wyjazdu służbowego a faktycznie stosowanym przez pracownika środkiem lokomocji.
2. Akceptowanie wniosków pracowników o odbycie podróży służbowej własnym pojazdem z jednoczesnym ustaleniem stawki za 1 kilometr przebiegu, jak tego wymaga § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
Zarząd Powiatu Białostockiego
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437608 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|