Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Urzędzie Miejskim w Suwałkach
przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 15 lipca 2020 roku
(znak: RIO.V.6002-2/20), o treści jak niżej:
Pan
Czesław Renkiewicz
Prezydent Suwałk
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej w
zakresie realizacji dochodów z gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa
za lata 2018-2019 i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w
Suwałkach na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ustawy z dnia 7 października
1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach,
stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Przedmiotem kontroli były zagadnienia związane z ustalaniem
i pobieraniem dochodów wynikających z realizacji przez Pana Prezydenta zadań z
zakresu administracji rządowej polegających na gospodarowaniu nieruchomościami
Skarbu Państwa.
Kontrola wykazała przekazywanie Wojewodzie Podlaskiemu
informacji o umowach oraz innych czynnościach prawnych związanych z obrotem
nieruchomościami Skarbu Państwa, które nie były kompletne w świetle art. 23
ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2020 r. poz. 65). W udzielonym w tej sprawie wyjaśnieniu wskazano, iż po
otrzymaniu zgody Wojewody na sprzedaż nieruchomości przekazywany jest wykaz
nieruchomości przeznaczonych do zbycia, natomiast po podpisaniu umowy
notarialnej przekazywana jest kopia aktu notarialnego. Biorąc pod uwagę treść
wyjaśnienia należy stwierdzić, że w ten sposób nie mogą być spełnione wszystkie
wymagania art. 23 ust. 4 ustawy w zakresie dotyczącym zbycia, ponieważ ani
wykaz nieruchomości ani akt notarialny nie zawierają wykazu uczestników
przetargu albo rokowań, który powinien być przekazany Wojewodzie na podstawie
art. 23 ust. 4 pkt 3 ustawy. Złożone wyjaśnienie nie odnosi się do wypełniania
obowiązków informacyjnych dotyczących innych czynności prawnych niż zbycie
nieruchomości (np. oddawania w najem i dzierżawę) – str. 7 protokołu kontroli.
Czynności kontrolne w przedmiocie stosowanych stawek opłat
za trwały zarząd nieruchomościami wykazały, że:
a)
Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska, który nabył trwały zarząd z mocy
prawa na podstawie art. 18 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie
ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2018 r. poz. 1479) zastosowano stawkę przewidzianą w art. 83 ust. 2 pkt 2
ustawy o gospodarce nieruchomościami, tj. w wysokości 0,3%, właściwą m.in. dla
nieruchomości oddanych na siedziby organów władzy i administracji publicznej
niewymienionych w art. 60 ust. 1 tej ustawy. Katalog podmiotów zawarty w art.
60 ust. 1 pkt 2 zawiera m.in. urzędy centralne, a takim urzędem zgodnie z art.
3a ustawy z dnia 22 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2020
r. poz. 995) jest Główny Inspektor Ochrony Środowiska, przy którym jako aparat
pomocniczy działa Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. W świetle przywołanych
przepisów właściwe było zastosowanie stawki opłaty na poziomie 1%, przewidzianej
w art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami dla pozostałych
nieruchomości. Kwota opłaty rocznej wyniesie wówczas 9.873,89 zł, tj. o
6.911,72 zł więcej od dotychczas pobieranej – str. 32-33 protokołu kontroli;
b)
Wojewódzkiemu Inspektoratowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa, który nabył
nieruchomość w trwały zarząd na mocy decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego w
Suwałkach z dnia 5 listopada 1998 r., naliczana jest opłata roczna według
stawki wynoszącej 1% wartości nieruchomości, co daje opłatę roczną w kwocie
2.582,83 zł. Należy zauważyć, że nieruchomość znajduje się w trwałym zarządzie
z przeznaczeniem na siedzibę organu administracji publicznej, niewymienionego w
treści art. 60 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zatem stawka opłaty
rocznej zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 2 tej ustawy powinna wynosić 0,3%. Kwota
zawyżenia opłaty z tego tytułu wynosi rocznie 1.807,98 zł – str. 34-35
protokołu kontroli.
W wyjaśnieniach dotyczących
zastosowanych stawek Naczelnik Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Urzędu Miejskiego poinformował, że Pracownik
prowadzący sprawę ustanowienia trwałego zarządu Głównemu Inspektoratowi Ochrony
Środowiska (…) nie zastosował wyłączenia wynikającego z art. 60 ust. 1 ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, natomiast co do
stawki stosowanej wobec WIORiN, iż (…)
Wysokość stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu została
ustalona w wysokości 1% ceny na podstawie art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Stwierdzone w trakcie kontroli
uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących
gospodarki nieruchomościami.
Obowiązki w zakresie reprezentowania
Skarbu Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami oraz gospodarowania
zasobem nieruchomości Skarbu Państwa spoczywają na Panu Prezydencie, stosownie
do przepisów art. 11 i art. 23 ustawy o gospodarce nieruchomościami w zw. z
art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 920).
Mając na uwadze ustalenia
kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1.
Przekazywanie Wojewodzie Podlaskiemu informacji o umowach oraz
innych czynnościach prawnych związanych z obrotem nieruchomościami Skarbu
Państwa zawierających wszystkie dane wymagane przepisami art. 23 ust. 4 ustawy
o gospodarce nieruchomościami.
2.
Podjęcie działań w celu ustalenia stawki opłaty za trwały zarząd
nieruchomościami przez Główny
Inspektorat Ochrony Środowiska w wysokości 1%.
3. Podjęcie działań w
celu ustalenia stawki opłaty za trwały zarząd nieruchomościami przez Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w wysokości 0,3%.
4. Przeanalizowanie wszystkich obowiązujących decyzji
określających opłaty za trwały zarząd nieruchomościami pod kątem prawidłowości
zastosowanych w nich stawek opłat, m.in. w świetle statusu prawnego trwałego
zarządcy (art. 83 ust. 2 i 3 w zw. z art. 60 ust. 1 ustawy o gospodarce
nieruchomościami). W przypadku stwierdzenia błędnych stawek podjęcie działań w
celu ich dostosowania do przepisów ustawy.
O sposobie wykonania zaleceń
pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w
terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości
składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego,
zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do
Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych
zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń
może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub
niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120435878 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|