Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czeremsze
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 03 kwietnia 2020 roku (znak: RIO.I.6003-9/20), o treści jak niżej:
Pani
Joanna Gnatowska
Dyrektor
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Czeremsze
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czeremsze, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Czeremcha wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.), inne wybrane zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli oraz przeznaczanie opłat pobranych za żywienie dzieci w latach 2018-2019.
W zakresie średnich wynagrodzeń nauczycieli kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Czeremcha sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2019 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli. Nieprawidłowości w przedstawionym zakresie nie stwierdzono.
W wyniku kontroli zagadnień organizacyjnych stwierdzono, że w badanej jednostce nie został zatrudniony wicedyrektor. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Czeremsze liczy 13 oddziałów, zatem utworzenie stanowiska wicedyrektora jest obowiązkowe w świetle art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, ze zm.) – str. 4 protokołu kontroli. Powierzenia tego stanowiska i odwołania z niego dokonuje dyrektor szkoły, przy czym zgodnie art. 64 ust. 1 Prawa oświatowego powinien zasięgnąć opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej.
Analiza zakresu czynności głównej księgowej wykazała, że jego postanowienia nie odnoszą się dostatecznie precyzyjnie do katalogu obowiązków i odpowiedzialności przypisanych temu stanowisku w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.). Zgodnie z przywołaną regulacją głównym księgowym jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie: prowadzenia rachunkowości, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych – str. 5 protokołu kontroli.
Kontrola zagadnień związanych z żywieniem uczniów wykazała błędne ewidencjonowanie operacji w księgach w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342). Dochody i wydatki związane z żywieniem realizowane są za pomocą wyodrębnionego rachunku, o którym mowa w przepisach art. 223 ustawy o finansach publicznych. Stwierdzono, że pozostałość środków na tym rachunku na 31 grudnia 2019 r. (16,74 zł) odprowadzona została przez kontrolowaną jednostkę na rachunek budżetu gminy przy użyciu konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”, zamiast konta 225 „Rozrachunki z budżetami”. Środki te prawidłowo nie zostały objęte sprawozdaniem Rb-27S, zatem nie było też podstaw do dokonywania zapisu na koncie 222. W ten sposób powstało na koncie 222 saldo Wn, które nie mogło być zamknięte prawidłowo. Zgodnie z zasadami funkcjonowania konta 222 powinno być ono bowiem zamknięte poprzez przeksięgowanie kwoty dochodów wykonanych wykazanych w sprawozdaniu Rb-27S. Z ustaleń kontroli wynika, że w dniu 15 stycznia 2020 r. zostało sporządzone polecenie księgowania, którym – mimo braku jego uzasadnienia w danych sprawozdania Rb-27S – wyksięgowano saldo pozostałe na koncie 222 – str. 17 protokołu kontroli.
Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe przelane do budżetu, w korespondencji z kontem 130 „Rachunek bieżący jednostki”. Na stronie Ma konta 222 ujmuje się natomiast okresowe lub roczne przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800 „Fundusz jednostki”, na podstawie sprawozdań budżetowych. Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzelanych do budżetu.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Utworzenie stanowiska wicedyrektora Zespołu.
2. Nadanie głównej księgowej zakresu czynności pozwalającego jednoznacznie stwierdzić powierzenie jej obowiązków i odpowiedzialności, o których mowa w art. 54 ustawy o finansach publicznych.
3. Wskazanie głównej księgowej na zaniechanie ewidencjonowanie operacji przelania na rachunek budżetu środków pozostających na dzień 31 grudnia na wyodrębnionym rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych z wykorzystaniem konta 222.
O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości
Wójt Gminy Czeremcha
Odsłon dokumentu: 120435960 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|