Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Starostwie Powiatowym w Suwałkach
przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 01 czerwca 2020 roku
(znak: RIO.V.6001-1/20), o treści jak niżej:
Pan
Witold
Kowalewski
Starosta
Suwalski
W wyniku kompleksowej kontroli
gospodarki finansowej powiatu suwalskiego za 2019 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej
w Starostwie Powiatowym w Suwałkach na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust.
1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia
opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej
jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące
ustroju i funkcjonowania powiatu oraz jego jednostek organizacyjnych,
funkcjonowanie kontroli zarządczej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę
pieniężną i rozrachunki, realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, w
tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości
średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia
1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.), udzielanie
zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień,
gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami
organizacyjnymi.
Badając
prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym dokonywanych w nich zapisów oraz dowodów stanowiących ich podstawę,
w świetle przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, ze zm.)
oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w
sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2020 r. poz. 342), stwierdzono, że:
a) w dwóch przypadkach nie zachowano zasady memoriału wynikającej z art. 6
ust. 1 ustawy, w myśl której w księgach rachunkowych jednostki należy ująć
osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty
związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od
terminu ich zapłaty. Uchybienie dotyczyło nieujęcia w księgach 2018 r.
zobowiązań i kosztów dotyczących opłaconych w 2019 r. kosztów podróży
służbowej na kwotę 26,84 zł i
ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej na kwotę 280 zł. Ustalenie kontroli
wykazuje związek z przyjętym w zakładowym planie kont opisem konta 201
„Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”, według którego tylko dowody księgowe
obce, które wpłynęły do 31 stycznia a dotyczą zobowiązań roku ubiegłego,
zalicza się do poprzedniego roku (w przypadku miesięcy w trakcie roku
wyznaczono datę 6 dnia następnego miesiąca jako tę, do której wpływ dowodu
obcego wymaga ujęcia go do poprzedniego miesiąca). W ocenie Izby nie ma
uzasadnienia ograniczenie zasady dokonywania zapisów w księgach okresu, którego
dotyczy operacja, tylko do operacji dokumentowanych dowodami obcymi. Należy też
zwrócić uwagę, że żadna z wymienionych operacji zaksięgowanych niezgodnie z
zasadą memoriału nie podlegała ewidencji na koncie 201 zgodnie z zasadami
funkcjonowania kont określonymi załącznikiem nr 3 do rozporządzenia – str. 21
protokołu kontroli,
b)
nieprawidłowo ewidencjonowano operacje związane z przyznanym jednostce
wynagrodzeniem płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od
osób fizycznych – jako dochód i wydatek jednostki wykazywany następnie w
sprawozdaniach Rb-27S i Rb-28S. Na kwotę potrącanego co miesiąc wynagrodzenia
płatnika sporządzano polecenie księgowania a następnie polecenie przelewu, w
którym wynagrodzenie to wskazywano jako wydatek (konto 130-2) i jako dochód (konto
130-1), mimo że operacja gospodarcza faktycznie polegała na zmniejszeniu kwoty
podlegającej przelaniu do urzędu skarbowego. Tworzenie przez jednostkę
dokumentów mających obrazować rzekomy wpływ i wypływ środków na rachunku
jednostki nie miało uzasadnienia, ponieważ nie obrazowało rzeczywistego
przebiegu operacji. Pozostawało to wbrew zasadzie kasowego ustalania wyniku
budżetu. Ustalono, że od stycznia 2020 r. ewidencja tych operacji prowadzona
jest prawidłowo (z pominięciem dochodów i wydatków) – str. 21-22 protokołu
kontroli,
c) w księgach
budżetu dokonywano technicznych zapisów ujemnych na kontach 223 „Rozliczenie
wydatków budżetowych” (zwrot niewykorzystanych środków przez jednostki
budżetowe), 224 „Rozrachunki budżetu” (zwrot nadpłaty podatku), 901 „Dochody
budżetu” (zwrot dotacji); zasady ewidencji na wymienionych kontach zawarte w
załączniku nr 2 do rozporządzenia nie przewidują zachowywania na nich czystości
obrotów; stosowanie jej nie jest też uzasadnione obowiązkami sprawozdawczymi –
str. 22 protokołu kontroli,
d) dochody z
tytułu zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami
realizowane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Suwałkach (w 2019
r. kwota 978,64 zł) i Środowiskowy Dom Samopomocy w Lipniaku (w 2019 r. kwota
299,19 zł) w części należnej budżetowi powiatu jednostki te przekazywały na
wydzielony rachunek Starostwa Powiatowego 130-3 „Dochody Skarbu Państwa” a w
części należnej budżetowi państwa bezpośrednio na rachunek budżetu powiatu.
Wpływ tych dochodów w Starostwie ewidencjonowano zapisem Wn 130-3 – Ma 240-9
„Pozostałe rozrachunki” a następnie przekazywano je na rachunek budżetu zapisem
Wn 240-9 – Ma 130-3. Wpływ środków na rachunek budżetu ewidencjonowano Wn 133
„Rachunek budżetu” – Ma 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”. Przekazywanie
przez PINB i ŚDS dochodów należnych budżetowi powiatu na rachunek Starostwa a
następnie przekazywanie ich na rachunek budżetu powiatu nie ma uzasadnienia.
Jednostki bezpośrednio realizujące zadania zlecone przekazują zrealizowane w
związku z tym dochody bezpośrednio na rachunek budżetu j.s.t. Wynika to m.in. z
§ 6 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów
z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019
r. poz. 1393). Ustalenie poczynione w tym zakresie ma związek z nieprawidłowymi
danymi wykazywanymi w jednostkowym sprawozdaniu Rb-27ZZ Starostwa, o czym
będzie mowa niżej przy prezentacji ustaleń kontroli dotyczących
sprawozdawczości – str. 22 protokołu kontroli,
e) na koniec 2019 r. wystąpiło nierealne saldo
należności na koncie 224-27 w ewidencji budżetu dotyczące rozliczenia z UMWP z tytułu opłaty
środowiskowej w kwocie 406,05 zł, która wpłynęła na rachunek budżetu powiatu w
dniu 10 stycznia 2020 r. W księgach 2019 r. należność związana z tą opłatą
została zaksięgowana Wn 224-27 – Ma 901 i w związku z tym bezpodstawnie
zaliczona do dochodów wykonanych w 2019 r. Pozostawało to w sprzeczności z
zasadą kasowego ustalania wyniku budżetu wyrażoną m.in. w art. 40 ust. 2 pkt 1
ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którą dochody i wydatki ujmuje się w
terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą. W
stosunku do opłaty środowiskowej nie ma przepisów szczególnych, które
przewidywałyby ewidencjonowanie związanych z nią dochodów na innych zasadach.
Należność z tego tytułu podlegająca zaliczeniu do ksiąg 2019 r. powinna być
wykazana w księgach Starostwa jako jednostki budżetowej – str. 36 protokołu kontroli,
f) na koniec 2019 r. wystąpiło nieprawidłowe saldo
Wn na koncie 224 „Rozliczenie dotacji budżetowych…” w księgach Starostwa jako
jednostki budżetowej wynoszące 1.829,02 zł. Dotyczyło ono należności od miasta
Suwałki z tytułu rozliczenia dotacji przekazanej na dofinansowanie utrzymania Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej; należność uregulowana została 4 lutego 2020 r.
Wskazać należy, że po otrzymaniu w styczniu 2020 r. i zaksięgowaniu w księgach
2019 r. rozliczenia udzielonej dotacji, pozostałe w wyniku rozliczenia saldo Wn
konta 224 podlegało przeniesieniu w księgach 2019 r. na konto 221 „Należności z
tytułu dochodów budżetowych”, bowiem oznaczało wartość dotacji podlegających
zwrotowi w roku przyszłym, a przez to zaliczanych do dochodów budżetowych, jak
to wynika z zasad funkcjonowania konta 224 określonych załącznikiem nr 3 do
rozporządzenia – str. 38 protokołu kontroli,
g)
w przypadku 4 należności na łączną kwotę 12.369,86 zł, ujętych na wskazanych w
protokole kontroli kontach prowadzonych w ramach konta 221, nie wystąpiły
okoliczności uzasadniające dokonanie odpisu aktualizującego, gdyż nie
stwierdzono przesłanek określonych przepisami art. 35b ust. 1 ustawy o
rachunkowości. Z ustaleń zawartych na str. 39-40 protokołu kontroli wynika, że
jedna należność została zabezpieczona hipoteką, zaś w stosunku do 3 na dzień 31
grudnia 2019 r. nie były znane wyniki postępowania egzekucyjnego, w tym w 2
przypadkach tytuły wykonawcze złożono do urzędu skarbowego w dniu 30 grudnia
2019 r. Brak zatem danych o ewentualnej bezskuteczności postępowania egzekucyjnego,
jako obiektywnej przesłance poświadczającej niskie prawdopodobieństwo
wyegzekwowania zaległości,
h)
na koncie 310 „Materiały” ewidencjonowano pojazdy, które na podstawie postanowienia Sądu
Rejonowego w Suwałkach w przedmiocie przepadku na rzecz powiatu zostały
przeznaczone do kasacji (na złom). W 2019 r. były to 3 pojazdy o wartości 500
zł, 450 zł i 400 zł (wartość rynkowa ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego).
Starostwo nie posiada własnego parkingu, zatem pojazdy przechowywane są
odpłatnie na wyznaczonym do tego celu parkingu na podstawie umowy zawartej z
firmą Transdźwig na usuwanie i przechowywanie pojazdów. Opis konta 310 w
zakładowym planie kont przewiduje, że służy ono do ewidencji własnych zapasów
materiałów znajdujących się w magazynie, w szczególności do ewidencji oleju
napędowego znajdującego się w zbiorniku na terenie byłego Biura Obsługi
Nieruchomości w Budzisku oraz pozostałości na koniec roku paliwa w samochodach.
Nie przewiduje więc księgowania na nim pojazdów zgromadzonych na obcym
parkingu. Ponadto zapisy na koncie 310 w tym zakresie dokonywane są w
korespondencji z kontem 800 „Fundusz jednostki”, co nie znajduje uzasadnienia w
zasadach funkcjonowania konta 800. Operacje związane z wystawieniem faktury
sprzedaży księgowane są prawidłowo z wykorzystaniem kont 221 i 760 „Pozostałe
przychody operacyjne” – str. 147-148 protokołu kontroli,
i) w raportach kasowych sporządzonych w grudniu 2019
r. wystąpiły nieprawidłowości polegające na zaniechaniu oznaczenia wskazanych
na str. 32-34 protokołu kontroli dowodów kasowych (zarówno przychodowych, jak i
rozchodowych, tj. bankowych dowodów wpłaty) datą, numerem i pozycją raportu
kasowego, co narusza
§ 9 pkt 9 obowiązującej w Starostwie instrukcji gospodarki kasowej a także
postanowienia art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
Instrukcja
gospodarki kasowej wprowadzona zarządzeniem Starosty Nr 18/2017 z dnia
12 maja 2017 r. stanowi, że
„zrealizowane rozchodowe dowody kasowe powinny być oznaczone przez podanie na
nich daty, numeru i pozycji raportu kasowego, w którym objęte nimi wypłaty
zostały zaewidencjonowane”. W instrukcji brak regulacji przewidującej
stosowanie tych zasad w odniesieniu do przychodowych dowodów kasowych (KP,
kwitariusz przychodowy K-103), co nie znajduje uzasadnienia z punktu widzenia
dokumentowania operacji gotówkowych. Obowiązek oznaczania dowodów pozycją
raportu kasowego jest istotnym elementem umożliwiającym jednoznaczne powiązanie
zapisów w raportach z dowodami księgowymi, jak tego wymaga m.in. art. 24 ust. 4
pkt 1 ustawy o rachunkowości.
Kontrola
sporządzonej sprawozdawczości w świetle przepisów rozporządzenia Ministra
Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4
marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w
zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1773) wykazała, że:
a)
w sprawozdaniu Rb-27S za 2019 r. w kolumnie 8 „Dochody otrzymane” wykazano
kwotę 40.248.367,37 zł a należało wykazać kwotę 40.369.752,54 zł, tj. wyższą od
wykazanej o 121.385,17 zł. Zasady wypełniania kolumny „Dochody otrzymane”
określają przepisy § 3 ust. 1 pkt 5, ust. 2 pkt 1 lit. c) i pkt 2 lit. c), ust.
4 pkt 4, ust. 5 pkt 3 załącznika nr 36
do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Szczegółowy
opis sposobu obliczenia prawidłowej kwoty dochodów otrzymanych został zawarty
na str. 23-24 protokołu kontroli,
b) jednostkowe sprawozdanie Rb-27ZZ
Starostwa według stanu na koniec IV kwartału 2019 r. zostało sporządzone z
naruszeniem zasad określonych przepisami § 6 załącznika nr 36 do rozporządzenia
w sprawie sprawozdawczości budżetowej. W sprawozdaniu tym w kolumnie 7 wykazano
kwoty potrącone na rzecz j.s.t., co pozostaje w sprzeczności z § 6 ust. 1 pkt 6
załącznika nr 36, zgodnie z którym jednostka realizująca zadania zlecone nie
wypełnia w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ kolumny „Dochody potrącone na
rzecz jednostek samorządu terytorialnego”; kolumna ta powinna być wypełniona
tylko w zbiorczym sprawozdaniu Rb-27ZZ. Ponadto w jednostkowym sprawozdaniu
Rb-27ZZ Starostwa, w tym w danych uzupełniających do tego sprawozdania, ujęto
kwoty wynikające z jednostkowych sprawozdań Rb-27ZZ PINB w Suwałkach i ŚDS w
Lipniaku w zakresie dochodów wykonanych należnych powiatowi, mimo, że były one
już wykazane w ich sprawozdaniach jednostkowych. Ma to związek z przedstawionym
wyżej bezpodstawnym przelewaniem przez te jednostki części dochodów z zadań
zleconych na rachunek ewidencjonowany w księgach Starostwa jako jednostki
budżetowej. W efekcie sprawozdanie jednostkowe Starostwa było tożsame ze
sprawozdaniem zbiorczym a suma sprawozdań sporządzonych jako jednostkowe nie
odpowiada danym sprawozdania zbiorczego – str. 27-28 protokołu kontroli.
Analiza realizowanych wpływów z tytułu
użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa wykazała nieprawidłowość
polegającą na bezpodstawnym zastosowaniu bonifikaty od opłat rocznych wobec
przedsiębiorcy z branży handlowo-spożywczej Osaühing Aldar Eesti z siedzibą w
Rakvere (Estonia), w wyniku czego zaniżono dochody z gospodarowania
nieruchomościami Skarbu Państwa – str. 82-90 protokołu kontroli.
Zarządzeniami Nr 84 i 85/2013 Wojewody Podlaskiego z dnia 17
maja 2013 r. wyrażona została zgoda na oddanie w drodze bezprzetargowej przez
ówczesnego Starostę Suwalskiego na rzecz powiatu suwalskiego prawa użytkowania
wieczystego 8 działek w obrębie Budzisko oraz sprzedaży na rzecz użytkownika
posadowionych na tych działkach budynków i budowli. Zarządzeniami tymi Wojewoda
ustalił bonifikatę od opłat rocznych za użytkowanie wieczyste w wysokości 80%,
natomiast w zakresie sprzedaży budynków i budowli wyraził zgodę na ich sprzedaż
za cenę stanowiącą 0,3% wartości rynkowej. W zakresie warunków udzielenia
bonifikaty od opłat rocznych za użytkowanie wieczyste w zarządzeniach Wojewody
wskazano, że warunkiem tym jest przeznaczenie nieruchomości „(…) na
uaktywnienie promocji turystycznej i gospodarczej Suwalszczyzny, a w
szczególności województwa podlaskiego i warmińsko mazurskiego i innych
województw Polski wschodniej”.
Akt notarialny ustanawiający na rzecz powiatu prawo
użytkowania wieczystego oraz przenoszący własność budynków i budowli został
zawarty w dniu 31 lipca 2013 r. W akcie wskazano, że nieruchomości oddano w
użytkowanie wieczyste „z przeznaczeniem na uaktywnienie promocji turystycznej i
gospodarczej Suwalszczyzny, a w szczególności województwa podlaskiego i
warmińsko-mazurskiego i innych województw Polski wschodniej”. Ten sam warunek
przywołano w akcie jako podstawę udzielenia bonifikaty od opłat rocznych w
wysokości 80%. Opłatę roczną w wysokości 2% od wartości gruntów (900.100 zł),
po zastosowaniu bonifikaty w wysokości 80% od tak ustalonej opłaty, określono
na 3.600,40 zł. Cenę za przeniesienie własności budynków i budowli ustalono na
27.241,80 zł (0,3% od wartości zabudowy wynoszącej 9.080.600 zł).
Uchwałą Nr LXXIII/231/2016 z dnia 14 listopada 2016 r.
Zarząd Powiatu w Suwałkach przeznaczył do sprzedaży prawo użytkowania
wieczystego działek stanowiących część nieruchomości otrzymanych w 2013 r. w
użytkowanie wieczyste od Skarbu Państwa. Przeprowadzono 2 przetargi
nieograniczone na zbycie prawa użytkowania wieczystego 3 działek o łącznej
powierzchni 1,7327 ha, zakończone wynikiem negatywnym. Cena wywoławcza
przedmiotu zbycia wynosiła w pierwszym przetargu łącznie 5.619.700 zł, w drugim
została obniżona do 2.900.000 zł. W dniu 29 czerwca 2017 r. Zarząd Powiatu w
Suwałkach podjął uchwałę w sprawie przeznaczenia nieruchomości do zbycia w
drodze rokowań za 2.250.000 zł (40,04% wartości). Na podstawie rokowań dokonano
zbycia nieruchomości za 2.250.000 zł. Kontrola nie wniosła uwag do formalnej
strony procedury prowadzenia przetargów i rokowań.
Aktem notarialnym z dnia 19 grudnia 2017 r. powiat dokonał
sprzedaży prawa własności zabudowy i prawa użytkowania wieczystego gruntu. W
treści aktu nie zawarto postanowień odnoszących się do zasad wnoszenia opłat
rocznych za użytkowanie wieczyste (ich aktualnej wysokości) oraz do
przeznaczenia nieruchomości określonego przez Wojewodę Podlaskiego przy oddaniu
jej powiatowi w użytkowanie wieczyste na preferencyjnych warunkach. W
odniesieniu do braku postanowień określających przeznaczenie nieruchomości
wyjaśnił Pan, że (…) przy sprzedaży
użytkowania wieczystego poinformowano nabywcę o celu przeznaczenia
nieruchomości i obowiązujących stawkach za użytkowanie wieczyste (ogłoszenie o
przetargu). Opłata roczna wiąże także nabywcę przez cały czas trwania prawa
nabywcy do czasu jej aktualizacji. Ponadto wskazał Pan, że (…) Wojewoda Podlaski nie był informowany o
zamiarze dokonają przez powiat suwalski zbycia prawa użytkowania wieczystego.
Obowiązek taki nie wynika z żadnego przepisu prawnego. Mając na uwadze charakterystykę
podmiotu, na który przeniesiono prawo użytkowania wieczystego (zagraniczny
przedsiębiorca handlowo-spożywczy), zwrócono się też do Pana Starosty o
wyjaśnienie, w jaki sposób zabezpieczono realizację celu, na jaki Wojewoda
oddał nieruchomość powiatowi na preferencyjnych warunkach. Stwierdził Pan
m.in., że (…) Starostwa nie był
zobowiązany do zawarcia w akcie notarialnym sprzedaży użytkowania wieczystego
zabezpieczenia na wypadek zmiany przeznaczenia nieruchomości bowiem w tym
zakresie obowiązuje przepis art. 73 ust. 6 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o
gospodarce nieruchomościami, przewidujący tryb postępowania przy zmianie celu
przeznaczenia nieruchomości. Nadmieniam również, że w najbliższym czasie
Starosta dokonana analizy celu, na jaki jest obecnie wykorzystywana
nieruchomość i ewentualnie dokona wypowiedzenia bonifikaty za opłaty roczne dla
obecnego użytkownika wieczystego. Z wyjaśnień wynika zatem, że nie posiada
Pan wiedzy o rzeczywistym sposobie i celu wykorzystywania nieruchomości przez
użytkownika wieczystego. Powoduje to m.in. brak możliwości stwierdzenia, czy
uzasadnione jest stosowanie wobec użytkownika wieczystego dotychczasowej stawki
opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste w wysokości 2%, właściwej dla
nieruchomości gruntowych związanych z działalnością turystyczną (w przypadku
wykorzystywania nieruchomości np. na działalność handlową właściwa byłaby
stawka 3%).
Odnosząc się do podniesionej w Pana wyjaśnieniu kwestii
ewentualnego wypowiedzenia użytkownikowi wieczystemu bonifikaty – w zależności
od ustaleń co do sposobu wykorzystywania nieruchomości – Regionalna Izba
Obrachunkowa w Białymstoku stoi na stanowisku, że stosowanie bonifikaty w
opłatach rocznych pobieranych od 2018 r. od firmy Osaühing Aldar Eesti było
nieuprawnione niezależnie od faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości.
Zgodnie bowiem z art. 73 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65, ze zm.), właściwy organ wypowiada
udzieloną bonifikatę, jeżeli osoba, której oddano nieruchomość w użytkowanie
wieczyste, przed upływem 10 lat, licząc od dnia ustanowienia tego prawa,
dokonała jego zbycia lub wykorzystała nieruchomość na inne cele niż cele
uzasadniające udzielenie bonifikaty. Regulacji tej nie stosuje się jedynie w
przypadku zbycia prawa użytkowania wieczystego na rzecz osoby bliskiej, między
j.s.t. oraz między j.s.t. a Skarbem Państwa – art. 73 ust. 7 ustawy. Sam fakt
zbycia przez powiat w 2017 r. na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy prawa
użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa nabytego przez powiat w
2013 r. wypełnił zatem dyspozycję art. 73 ust. 6 i 7 ustawy o gospodarce
nieruchomościami i powinien skutkować wypowiedzeniem przez ówczesnego Starostę
S. Ołdakowskiego bonifikaty od opłat rocznych w wysokości 80%, przysługującej
powiatowi suwalskiemu na podstawie zarządzenia Wojewody Podlaskiego. Ustalenia
podjęte przez Pana w ramach zadeklarowanej w wyjaśnieniach analizy faktycznego
celu wykorzystywania nieruchomości powinny stać się – w przypadku stwierdzenia
nierealizowania celu określonego przez Wojewodę – podstawą podjęcia działań
skierowanych na zmianę celu użytkowania wieczystego i wynikające stąd
ewentualne podwyższenie stawki opłaty, mając na uwadze przepisy art. 73 ust. 2,
2d i 2f ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ponadto odnosząc się do
wyjaśnienia Pana Starosty należy wskazać, że bonifikata w wysokości 80% opłat
rocznych nie jest już uwzględniana od 2020 r., co wynika z wypowiedzenia
dotychczasowej opłaty z dnia 13 listopada 2019 r., omówionego poniżej.
Skutek finansowy stosowania bonifikaty z tytułu opłat
rocznych pobieranych od Osaühing Aldar Eesti odpowiada według ustaleń kontroli
rocznemu zaniżeniu opłat o 12.752,72 zł, co za lata 2018-2019 daje kwotę
zaniżenia dochodów na poziomie 25.505,44 zł (z tego 19.129,08 zł dochodów
budżetu państwa i 6.376,36 zł dochodów budżetu powiatu).
Opłaty roczne pobierano w latach 2018-2019 w wysokości
3.188,18 zł, co daje bonifikatę w wysokości 80% od opłaty ustalonej na poziomie
15.940,90 zł. Pismem z dnia 13 listopada 2019 r. dokonano „aktualizacji opłaty
rocznej” od 1 stycznia 2020 r., wypowiadając dotychczasową opłatę. Łączna
powierzchnia gruntu pozostającego w użytkowaniu wieczystym Osaühing Aldar Eesti
zmniejszyła się z 1,7327 ha do 1,6982 ha. Jak wynika z treści pisma z 13
listopada 2019 r., zmniejszenie powierzchni było następstwem decyzji Wojewody
Podlaskiego z dnia 20 maja 2019 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej S-61 na odcinku koniec obwodnicy
Suwała – granica państwa.
Opłata obowiązująca od 1 stycznia 2020 r., wynikająca z
wypowiedzenia z 13 listopada 2019 r., została obliczona jako 2% aktualnej
wartości gruntu wynikającej z operatu szacunkowego + podatek VAT, tj. w
wysokości łącznej 14.132,70 zł. W treści pisma brak odniesienia do ewentualnej
bonifikaty, zatem od 2020 r. nie jest już ona uwzględniana w wysokości opłaty
rocznej. Jednocześnie w piśmie wypowiadającym dotychczasową opłatę wskazano, że
zaktualizowana wartość opłaty przekracza ponad dwukrotnie wysokość
dotychczasowej opłaty, w związku z czym zastosowanie ma mechanizm obliczania
wysokości opłaty z art. 77 ust. 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami. Opłatę
na 2020 r. ustalono w wysokości 7.687,06 zł brutto (jako dwukrotność kwoty 3.843,53
zł), co wskazuje, że zastosowanie art. 77 ust. 2a ustawy było błędne, ponieważ
odniesiono opłatę ustaloną od 2020 r. bez bonifikaty do wcześniejszej
pobieranej opłaty z 80%-ową bonifikatą. Przepis ten ma zaś zastosowanie w
przypadku ponad dwukrotnego wzrostu wartości nieruchomości wynikającego z jej
aktualizacji a nie z zaprzestania uwzględniania bonifikaty.
Z ustaleń kontroli i załączonej dokumentacji nie wynika
jasno przyczyna rozbieżności między kwotą pobieraną w latach 2018-2019, tj.
3.188,18 zł, a przyjętą jako podstawa ustalenia dwukrotności opłaty w roku 2020
i jej wysokości w 2021 r. po zastosowaniu mechanizmu z art. 77 ust. 2a ustawy,
tj. 3.843,53 zł. Przyjęta kwota uzasadnia jednakże dostatecznie wniosek o
zaniżeniu opłat w latach 2020 i 2021 z powodu braku przesłanek do zastosowana
mechanizmu obliczeń określonego w art. 77 ust. 2a ustawy. W każdym z tych lat
opłata roczna powinna wynosić brutto 14.132,30 zł, zatem jej zaniżenie wpływów
z tego tytułu wynosiło 6.445,64 zł za 2020 r. i 3.222,82 zł za 2021 r. –
łącznie 9.668,46 zł.
Kontrola zagadnień dotyczących użytkowania wieczystego
wykazała, że bezpodstawne niezastosowanie się do postanowień art. 73 ust. 6 i 7
ustawy o gospodarce nieruchomościami – tj. zaniechanie wypowiedzenia bonifikaty
mimo sprzedaży prawa przed upływem 10 lat od jego ustanowienia – miało też
miejsce w przypadku sprzedaży przez powiat suwalski w dniu 28 czerwca 2018 r.
prawa użytkowania wieczystego działki o pow. 0,2239 ha i własności budynku
wieży stacji transformatorowej na rzecz PGE Dystrybucja S.A. W efekcie zaniżono
wysokość opłaty za 2019 r. o 90,48 zł – str. 90 protokołu kontroli.
Stwierdzono nieprawidłowe obliczanie odsetek za opóźnienie w
regulowaniu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa. Z ustaleń
zawartych na str. 81-82 protokołu kontroli wynika, że uchybienie dotyczyło 4
kontrahentów, z których trzem nieznacznie zaniżono odsetki (o 0,87 zł) a
jednemu zawyżono (o 0,02 zł).
Badanie procedury sprzedaży nieruchomości powiatu wykazało
zaniechanie pisemnego powiadomienia nabywcy nieruchomości wyłonionego w drodze
przetargu o miejscu i terminie zawarcia aktu notarialnego – str. 68-69
protokołu kontroli. Artykuł 41 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
określa obowiązek pisemnego zawiadomienia osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i
terminie zawarcia umowy sprzedaży; zawiadomienie powinno być przekazane
najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu a wyznaczony termin
nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia (co przesądza o
jego pisemnej formie); nadto zawiadomienie powinno zawierać w swej treści
informację o zatrzymaniu przez organizatora przetargu wadium w przypadku nie
przystąpienia wyłonionego nabywcy, bez usprawiedliwienia, do zawarcia umowy w
miejscu i terminie wskazanym w zawiadomieniu (art. 41 ust. 2 ustawy). Ze
złożonego w tej sprawie wyjaśnienia wynika, że (…) w urzędzie przyjęta
została praktyka telefonicznego ustalania ze stronami terminu i miejsca
podpisania aktu notarialnego (…). Z rozmowy telefonicznej sporządzana jest
notatka służbowa.
Kontrola wydatków z tytułu wynagrodzeń pracowników Starostwa
wykazała, że dodatek specjalny został
przyznany Skarbnikowi w związku z powierzeniem dodatkowych zadań polegających
na „koordynacji systemu kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym i
powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzór nad rozliczaniem finansowym
i zabezpieczeniem płynności finansowej w projektach ze współudziałem środków
Unii Europejskiej realizowanych przez Starostwo i jednostki organizacyjne
powiatu” na okres od 12 lipca 2016 r. do 31 lipca 2017 r., następnie od 1
sierpnia 2017 r. do 31 lipca 2018 r. W tym czasie pismem z dnia 4 kwietnia 2018
r. zmieniono wysokość dodatku specjalnego oraz termin jego przyznania – od 1
kwietnia 2018 r. do 31 marca 2019 r. dodając zapis „w związku z kontynuacją
zadań polegających na koordynacji…”.
Pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. w związku z kontynuacją wymienionych zadań
został przyznany dodatek specjalny na kolejny rok, tj. od 1 kwietnia 2019 r. do
31 marca 2020 r. Należy przy tym wskazać, że Skarbnik został powołany na
stanowisko z dniem 22 czerwca 2016 r., a zatem dodatek został mu przyznany po
21 dniach od dnia nawiązania stosunku pracy.
W pismach przyznających
Skarbnikowi dodatek specjalny nie wskazano, jakich konkretnie zwiększonych
obowiązków koordynacji i nadzoru dotyczy przyznanie dodatku. Z powyższych ustaleń
wynika, że dodatki, pomimo przyznawania ich na konkretne okresy, stanowią stały
element wynagrodzenia Skarbnika i dotyczą stale wykonywanych czynności. Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21
listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282)
przyznanie dodatku może nastąpić przy zaistnieniu jednej z dwóch wymienionych w
nim przesłanek – zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań.
Jednakże okolicznością uzasadniającą przyznanie tego składnika wynagrodzenia
jest zawsze cecha „okresowości” zwiększenia obowiązków lub powierzenia zadań,
co powoduje, że ma on charakter świadczenia tymczasowego. Powoduje to, że
dodatek specjalny nie może być stałym składnikiem wynagrodzenia. Jeżeli
pracownik stale wykonuje określone czynności, to wynagrodzenie z tego tytułu
powinno być uwzględnione w poziomie jego wynagrodzenia zasadniczego czy dodatku
funkcyjnego. Okresowe zwiększenie obowiązków służbowych w ramach realizowanych
zadań lub powierzenie dodatkowych zadań należy uznać za okoliczność
nieudokumentowaną w opisywanym przypadku. Ponadto wskazania wymaga, że sam fakt przyznania dodatku specjalnego po 21 dniach od
objęcia funkcji przez pracownika wykazuje sprzeczność z treścią pojęć
„zwiększenia obowiązków” czy „powierzenia dodatkowych zadań”. W ocenie Izby po
takim czasie od zatrudnienia nie można racjonalnie zakładać zwiększenia
obowiązków, ponieważ pracownik otrzymał dopiero zakres podstawowy obowiązków.
Biorąc pod uwagę liczbę lat, w których wskazywano następnie takie uzasadnienie
dodatku należy stwierdzić, że świadczy to o nieprawidłowym opracowaniu zakresu
obowiązków przypisanych temu stanowisku po objęciu funkcji a nie o faktycznym
zwiększeniu ich zakresu – str.
97-98 protokołu kontroli.
Kolejnym zagadnieniem objętym kontrolą była prawidłowość
ponoszenia wydatków na krajowe podróże służbowe. Ustalenia w tym zakresie
zawarto na str. 109-112 protokołu kontroli. W odniesieniu do stosowania
regulacji wewnętrznych obowiązujących w Starostwie stwierdzono
przypadki braku we wnioskach o odbycie podróży samochodem niebędącym własnością
pracodawcy części informacji wymaganych załącznikiem nr 1 do zarządzenia Nr
22/2013 Starosty Suwalskiego z dnia 29 kwietnia 2013 r., tj. wskazania
pojemności skokowej silnika (36 wniosków) oraz, w pojedynczych sytuacjach,
podpisu wnioskodawcy i numeru rejestracyjnego pojazdu.
W zakresie przestrzegania
przepisów rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167)
kontrola wykazała w 7 przypadkach przedłożenie do rozliczenia kosztów podróży
po 14 dniach od dnia zakończenia podróży, tj. po terminie wynikającym z § 5
ust. 1 rozporządzenia. Na
obowiązek przedkładania rozliczenia delegacji do księgowości w terminie do 14
dni po zakończeniu podróży służbowej wskazano również w § 18 Instrukcji obiegu
i kontroli dowodów księgowych. Rozliczenia z przekroczeniem terminu były
przedłożone od 15 do 36 dni od zakończenia podróży i wszystkie dotyczyły
pracownika wykonującego zadania z zakresu leśnictwa. Uchybianie terminowi
rozliczenia należy wiązać z nieregulowaną przepisami wewnętrznymi praktyką
dotyczącą podróży tego pracownika, polegającą na sporządzaniu jednego wniosku
na odbywanie podróży służbowych w danym miesiącu i wystawianiu na jego
podstawie poleceń wyjazdu służbowego kilka razy w miesiącu. Pracownik rozlicza
zaś koszty wszystkich podróży łącznie w następnym miesiącu.
Kontroli poddano także prawidłowość
rozliczania paliwa w samochodach służbowych – str. 114-115 protokołu kontroli. Starostwo Powiatowe w Suwałkach posiada 2 samochody,
które wykorzystywane są do celów służbowych. Zarządzeniem Nr 20/2016 ówczesny
Starosta Suwalski ustalił normy zużycia paliwa i olejów oraz zasady ich
rozliczania. Dla obu pojazdów zostały ustalone takie same normy wynoszące 10
l/100 km, podlegające podwyższeniu w okresie od 1 października do 31 marca o
10%. Ustalono, że na koniec każdego miesiąca paliwo w pojazdach było tankowane
do pełnego zbiornika, co pozwala na rzeczywiste miesięczne rozliczenie zużycia
paliwa w każdym pojeździe. Kontrola wykazała, że w obu samochodach w większości
miesięcy wystąpiły oszczędności paliwa, w tym wykazujące dość znaczne wartości
(największe w październiku – 8,30 i 5,08 litra w każdym z pojazdów). Zasadnym
jest więc rozważenie weryfikacji przyjętych norm. W szczególności, że kontrola
wykazała brak udokumentowania na sposób ich obliczenia. W treści protokołu
kontroli zawarto wskazówki co do sposobów pomiaru rzeczywistego zużycia paliwa.
Stwierdzono też, że w Starostwie Powiatowym
w Suwałkach nie określono wewnętrznych procedur dotyczących wydawania, wypełniania i
rozliczania kart drogowych. Dla właściwej kontroli i dokumentowania tych
procesów właściwe jest także m.in. określenie
stanowisk odpowiedzialnych za proces rozliczenia oraz zasad postępowania
w przypadku wystąpienia oszczędności lub przepału.
Zbadano wyłanianie wykonawców
zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro w świetle
obowiązujących w Starostwie procedur.
W postępowaniu na remont kominów budynku położonego przy ul.
Świerkowej 60 w Suwałkach (str. 118-122 protokołu kontroli) zarządzeniem z dnia
21 maja 2019 r. powołał Pan czteroosobową komisję do przygotowania i
przeprowadzenia postępowania o udzielenie tego zamówienia. W zarządzeniu określono
m.in., że komisja działa w trybie i na zasadach określonych Prawem zamówień
publicznych. Wskazać należy, że ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) nie reguluje kwestii
związanych z trybem i zasadami działania komisji przetargowej. Uregulowanie
tych kwestii należy do kierownika zamawiającego (art. 21 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych). Natomiast z postanowień obowiązujących w Starostwie procedur
udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro wynika, że w
szczególnie uzasadnionych przypadkach naczelnik może wystąpić do Starosty z
umotywowanym wnioskiem o powołanie komisji przetargowej, który powinien
zawierać propozycję składu oraz zadań komisji według wzoru stanowiącego
załącznik nr 5 do zarządzenia Starosty Suwalskiego Nr 58/07. W badanym
postępowaniu nie okazano wniosku o powołanie komisji, a co za tym idzie nie
udokumentowano określenia jej zadań. Wniosek w sprawie powołania komisji był
natomiast złożony w zapytaniu ofertowym na „Budowę Miejsca Obsługi Rowerowej,
utwardzenie ciągu pieszego oraz nasadzenie zieleni w zespole parkowo-pałacowym
hrabiego Paca w Dowspudzie”. W zakresie zadań komisji wskazano jednakże tylko
„przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego”.
W postępowaniu na remont kominów
złożono dwie oferty – w odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w internecie,
bowiem, jak wyjaśniła pracownica Starostwa, nie znaleziono podczas badania
rynku 3 firm zainteresowanych zamówieniem, do których zgodnie z procedurą można
byłoby przekazać zaproszenie do składania ofert. Kontrola wykazała, że obie
oferty nie zawierały wszystkich wymaganych dokumentów. Oferta najkorzystniejsza
nie zawierała dokumentu potwierdzającego opłacenie polisy ubezpieczeniowej (w
formularzu ofertowym w wykazie załączników wykonawca nie zamieścił dowodu
opłacenia polisy), natomiast w drugiej ofercie brak kserokopii uprawnień do
sprawowania samodzielnych funkcji technicznych adekwatnie do przedmiotu
zamówienia oraz aktualnego zaświadczenia przynależności do Izby Inżynierów
Budownictwa. W wyjaśnieniu w sprawie przyjęcia ofert mimo braków pracownica
Starostwa wyjaśniła: (…) Nie potrafię
sobie przypomnieć dlaczego nie ma w dokumentacji potwierdzenia opłaconej
polisy, najprawdopodobniej musiałam dowód wpłaty zgubić podczas kompletowania
dokumentacji. W dniu 3 marca 2020 r. poprosiłam Wykonawcę o dostarczenie polisy
wraz z dowodem wpłaty polisy (…) Kserokopia dowodu wpłaty w załączeniu.
W postępowaniu o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro na
zakup tablic rejestracyjnych w protokole dotyczącym streszczenia oceny i
porównania ofert, w części dotyczącej szacunkowej wartości zamówienia, wskazano
informacje rozbieżne z dokumentem szacującym wartość zamówienia. Według
protokołu wartość zamówienia wynosiła 107.813 zł, natomiast według dokumentu w
sprawie oszacowania wartości – 120.697,50 zł – str. 124 protokołu kontroli.
Roczny program współpracy powiatu
suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie na 2019 rok został przyjęty uchwałą Nr III/20118 Rady Powiatu z
dnia 28 grudnia 2018 r., tj. z naruszeniem terminu wynikającego z art. 5a ust.
1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, ze zm.), zgodnie z którym roczny
program współpracy jest uchwalany do dnia 30 listopada roku poprzedzającego
okres obowiązywania programu. Na poprzedniej kontroli zwracano uwagę na tę
kwestię. W odpowiedzi na wniosek pokontrolny były Starosta Suwalski wskazał, że
„Pisemnie zobowiązano pracownika odpowiedzialnego za opracowanie rocznego
programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego, aby dokument był uchwalany w
terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania
programu”. W aktach osobowych pracownika zajmującego się współpracą z
organizacjami pozarządowymi ani w innych zbiorach nie odnaleziono dokumentu
zobowiązującego pracownika do odpowiedzialności za opracowanie i terminowe
uchwalenie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz
innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, nie stwierdzono
też przypisania tego obowiązku w zakresie czynności – str. 125 protokołu
kontroli.
Stwierdzone
w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania
lub błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej
i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, a także niewłaściwego
funkcjonowania kontroli zarządczej.
Odpowiedzialność za gospodarkę
finansową Starostwa Powiatowego jako jednostki sektora finansów publicznych, w
tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na
Staroście jako kierowniku jednostki, stosownie do art. 53 ust. 1 i art. 69 ust.
1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych oraz art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Starosta
jest też organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania
nieruchomościami, na mocy art. 11 ust. 1 i art. 23 ustawy o gospodarce
nieruchomościami. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu należy do zadań
Zarządu Powiatu, stosownie do art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie
powiatowym.
Wykonywanie
obowiązków w zakresie rachunkowości należy do Skarbnika Powiatu, zgodnie z art.
54 ustawy o finansach publicznych oraz postanowieniami zakresu czynności.
Mając na uwadze ustalenia kontroli,
na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Zobowiązanie
Skarbnika Powiatu do wyeliminowania nieprawidłowości i uchybień w zakresie
ewidencjonowania operacji w księgach rachunkowych, poprzez:
a)
przestrzeganie zasady memoriału, w tym również w przypadku operacji
dokumentowanych dowodami księgowymi własnymi,
b) zaniechanie dokonywania technicznych zapisów
ujemnych na kontach 223, 224 i 901 w ewidencji budżetu, mając na uwadze, że
obowiązujące zasady funkcjonowania kont przewidują zachowanie czystości obrotów
wyłącznie na koncie 130,
c) zapewnienie, aby środki stanowiące dochody
należne budżetowi powiatu w związku z realizacją zadań z zakresu administracji
rządowej i innych zadań zleconych ustawami, realizowane przez PINB i ŚDS,
wpływały bezpośrednio na rachunek budżetu powiatu, bez pośrednictwa rachunku
bieżącego Starostwa,
d) przestrzeganie zasady kasowego ustalania wyniku budżetu,
mając na względzie, że odstąpienie od niej jest możliwe tylko w przypadkach
określonych prawem,
e) przenoszenie z konta 224 na konto 221 należności
z tytułu dotacji podlegających zwrotowi do budżetu powiatu, które w momencie
wpływu podlegają zaliczeniu do dochodów budżetu powiatu,
f)
dokonywanie odpisów aktualizujących należności po potwierdzeniu wystąpienia
którejś z przesłanek spośród określonych przepisami art. 35b ust. 1 ustawy o
rachunkowości,
g)
ewidencjonowanie operacji związanych ze sprzedażą na złom przejętych pojazdów z
uwzględnieniem uwag zawartych w części opisowej wystąpienia,
h)
wskazywanie
numeru i pozycji raportu kasowego na wszystkich dowodach dokumentujących
operacje ujęte w raporcie; zapewnienie wprowadzenia odpowiednich postanowień w
tym zakresie w treści instrukcji kasowej.
2. W zakresie
sprawozdawczości:
a) ustalanie kwoty dochodów
otrzymanych w sprawozdaniu Rb-27S zgodnie z przepisami wskazanymi w części
opisowej wystąpienia i protokole kontroli,
b) zaprzestanie wykazywania w jednostkowym sprawozdaniu Rb-27ZZ
Starostwa danych w kolumnie 7 „Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu
terytorialnego”,
c) zaprzestanie wykazywania w jednostkowym
sprawozdaniu Rb-27ZZ Starostwa dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami
realizowanych przez PINB w Suwałkach i ŚDS w Lipniaku.
3. Wypowiadanie udzielonej powiatowi
bonifikaty od opłat rocznych za użytkowanie wieczyste w przypadku zbycia przez
powiat prawa użytkowania wieczystego na rzecz innego podmiotu przed upływem 10
lat od jego ustanowienia, stosownie do postanowień art. 73 ust. 6 i 7 ustawy o
gospodarce nieruchomościami.
4. Podjęcie działań w celu usunięcia
skutków zaniżenia wpływów z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu
Państwa przez Osaühing Aldar Eesti, spowodowanych niezastosowaniem art. 73 ust.
6 i 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami i bezpodstawnym zastosowaniem od
2020 r. art. 77 ust. 2a tej ustawy, wynoszących według ustaleń kontroli
35.173,90 zł.
5. Niezwłoczne podjęcie działań w celu ustalenia faktycznego
sposobu wykorzystywania nieruchomości Skarbu Państwa znajdujących się w
użytkowaniu wieczystym Osaühing Aldar Eesti, mając na względzie ewentualne
podjęcie działań w sprawie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej za
użytkowanie wieczyste na podstawie przepisów art. 73 ust. 2, 2d i 2f ustawy o
gospodarce nieruchomościami.
6. Podjęcie działań w celu usunięcia
skutków zaniżenia wpływów z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu
Państwa przez PGE Dystrybucja S.A., spowodowanych niezastosowaniem art. 73 ust.
6 i 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wynoszących według ustaleń kontroli
90,48 zł.
7. Prawidłowe naliczanie odsetek za opóźnienie w regulowaniu
opłat rocznych za użytkowanie wieczyste.
8. Pisemne informowanie wyłonionych w drodze
przetargu nabywców nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia aktu
notarialnego.
9. Zaniechanie przyznawania
dodatku specjalnego jako stałego składnika wynagrodzenia, mając na uwadze, że
posiada on charakter okresowy. W przypadku, gdy czynności traktowane dotychczas
jako podstawa przyznania dodatku są wykonywane stale przez pracownika,
uwzględnienie wynagrodzenia z tego tytułu w poziomie wynagrodzenia zasadniczego
lub dodatku funkcyjnego, a nie poprzez przyznawanie dodatku specjalnego.
10. Zapewnienie, aby wnioski o odbycie podróży
służbowej samochodem niebędącym własnością pracodawcy zawierały wszystkie dane przewidziane
przepisami wewnętrznymi.
11.
Zobowiązanie pracownika wskazanego w
protokole kontroli do przedkładania rozliczenia kosztów każdej podróży
służbowej w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia.
12. W zakresie rozliczania paliwa w samochodach służbowych:
a) kompleksowe
unormowanie zasad gospodarowania samochodami, w tym w szczególności wydawania, wypełniania i rozliczania
kart drogowych oraz kontroli tych procesów, a także zasad postępowania w
przypadku wystąpienia oszczędności lub przepału,
b) rozważenie zweryfikowania stosowanych dotychczas
norm zużycia paliwa, przy wykorzystaniu
uwag zawartych w protokole kontroli.
13. W zakresie wyłaniania wykonawców zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro:
a) zapewnienie przestrzegania
określonego przepisami wewnętrznymi trybu powoływania i określania zasad
funkcjonowania komisji przetargowej,
b) zobowiązanie osoby wyznaczonej do
sprawdzania prawidłowości ofert do rzetelnej weryfikacji kompletności
dokumentów wymaganych w postępowaniu,
c) wykazywanie w protokole postepowania
prawidłowej wartości szacunkowej zamówienia.
14. Przedkładanie Radzie Powiatu projektu uchwały w sprawie rocznego
programu współpracy z organizacjami
pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku
publicznego w terminie umożliwiającym jej podjęcie do dnia 30 listopada roku
poprzedzającego okres obowiązywania programu.
O sposobie wykonania zaleceń
pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w
terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości
składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego,
zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do
Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do
wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń
może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub
niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120435938 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|