Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkół w Sokółce
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 19 maja 2020 roku
(znak: RIO.I.6002-2/20), o treści jak niżej:
Pani
Iwona
Grzybowska
Dyrektor
Zespołu
Szkół w Sokółce
W
wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Zespołu Szkół w Sokółce za
2019 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz
art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137)
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne,
funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę
pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, w tym zagadnienie
osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich
wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela (Dz. U z 2019 r. poz. 2215, ze zm.), zamówienia publiczne,
gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem powiatu.
W wyniku kontroli organizacji
Zespołu Szkół ustalono, iż od 1 września 2019 r. w jednostce funkcjonuje 14
oddziałów. Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, ze zm.) w szkole, która liczy co
najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora. W Zespole Szkół w
Sokółce stanowiska wicedyrektora nie utworzono. W wyjaśnieniu złożonym w tej
sprawie wskazała Pani, że (…). Na
spotkaniu ze Starostą Sokólskim i Dyrektorem Wydziału Spraw Społecznych w
sprawie przydziału godzin nauczycielom poprosiłam o zgodę na powołanie
Wicedyrektora. Wobec braku zgody Starosty Wicedyrektor nie został powołany – str.
3 protokołu kontroli. Odnosząc się do Pani wyjaśnienia należy wskazać, że
przywołany przepis ustawy zobowiązuje dyrektora szkoły do utworzenia stanowiska
wicedyrektora w szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów. Ustawa nie
przewiduje, aby organ prowadzący miał decydować lub wyrażać zgodę w sprawie
utworzenia stanowiska wicedyrektora w szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów.
Zgoda organu prowadzącego byłaby wymagana dopiero wówczas, gdyby chciała Pani
utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektora (tj. więcej niż jedno nakazane
ustawą) lub inne stanowiska kierownicze – art. 97 ust. 2 Prawa oświatowego.
Zespół Szkół w Sokółce prowadzi
księgi rachunkowe Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce. Jak wynika z
ustaleń zawartych na str. 3-4 protokołu kontroli, za podstawę prowadzenia ksiąg
przyjmowana jest uchwała Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 28 listopada 2003 r. w
sprawie wspólnej obsługi oraz porozumienie zawarte w dniu 30 grudnia 2003 r.
przez ówczesnego dyrektora Zespołu Szkół z dyrektorem Poradni. Nie okazano
uchwały Rady Powiatu Sokólskiego podjętej na podstawie art. 6b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, ze zm.), która jest
warunkiem prowadzenia po 1 stycznia 2017 r. wspólnej obsługi
finansowo-księgowej powiatowych jednostek budżetowych. Stosownie bowiem do art.
48 ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie
gminnym oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045, ze zm.)
wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna szkół zorganizowana
na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1481) mogła być prowadzona na dotychczasowych zasadach
nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej,
tj. nie dłużej niż do 31 grudnia 2016 r.
Brak uchwały Rady Powiatu podjętej na podstawie przedstawionych przepisów
jest równoznaczny z brakiem podstawy do prowadzenia przez Zespół obsługi
Poradni. Należy przy tym wskazać, że zawieranie porozumień w sprawie obsługi
między kierownikami obsługującej i obsługiwanej jednostki budżetowej jest
bezprzedmiotowe. Kwestia obsługi Poradni przez Zespół Szkół będzie poddana
analizie podczas kompleksowej kontroli gospodarki finansowej powiatu
sokólskiego i na tej podstawie zostaną skierowane ewentualne wnioski
pokontrolne do Starosty Sokólskiego.
Kontrola zakresów czynności
pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych (główna księgowa,
kierownik gospodarczy, główny specjalista ds. kadr i płac, sekretarz) wykazała,
iż pracownicy ci nie posiadają ustalonych zastępstw na czas ich nieobecności w
pracy. Kwestia
ustalenia zastępstw ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości działania
jednostki sektora finansów publicznych wymaganej standardami kontroli
zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonymi komunikatem Nr 23
Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84)
– str. 5 protokołu kontroli.
Regulamin kontroli zarządczej w
Zespole Szkół w Sokółce będący załącznikiem do zarządzenia Pani Dyrektor z dnia
2 stycznia 2018 r. nakłada na Dyrektora i pracowników Zespołu obowiązek
dokonania raz w roku samooceny systemu kontroli poprzez wypełnienie
kwestionariusza samooceny kontroli zarządczej (według wzoru). Z ustaleń
kontroli wynika, że przyjęty wymóg wypełnienia kwestionariuszy samooceny nie
był przestrzegany – str. 8 protokołu kontroli.
W wyniku kontroli przepisów
wewnętrznych składających się na dokumentację opisującą przyjęte w Zespole
Szkół zasady rachunkowości, przeprowadzonej w świetle przepisów ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, ze zm.) oraz
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2020 r. poz. 342), opisanej na str.
11-13 protokołu kontroli, stwierdzono, że:
a)
w księdze głównej prowadzone jest konto
870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem obciążające wynik finansowy”,
które nie zostało przewidziane zakładowym planem kont; zasady konstruowania
zakładowego planu kont określają przepisy § 20 ust. 1 rozporządzenia,
b)
w ewidencji otwarto nie przewidziane w treści zakładowego planu kont konta pozabilansowe:
900 „Konto techniczne”, 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”, 981 „Plan
finansowy wydatków niewygasających” i 996 „Zaangażowanie D. Wł.”. Na kontach
tych ewidencja nie była prowadzona. Wskazać należy, że prowadzenie kont 900 i
996 nie ma uzasadnienia w przepisach załącznika nr 3 do rozporządzenia, zaś
konto 981 powinno być prowadzone tylko w przypadku realizacji przez Zespół
Szkół wydatków niewygasających uchwalonych przez Radę Powiatu Sokólskiego.
Natomiast każda jednostka budżetowa jest obowiązana do uwzględnienia w
zakładowym planie kont konta 980 i prowadzenia na nim zapisów zgodnie z
zasadami jego funkcjonowania określonymi załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.
Kontrola obowiązujących w Zespole procedur wewnętrznych
określających zasady obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz ich
stosowania w praktyce wykazała, że:
a)
jako osoba upoważniona do dokonywania kontroli formalno-rachunkowej dokumentów
księgowych wskazany został wyłącznie główny specjalista ds. kadr i płac;
podkreślenia wymaga, iż z mocy art. 54 ust. 1 pkt 3 lit. b) oraz ust. 3 pkt 2
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 869, ze zm.) kontrola dowodów w tym zakresie należy do obowiązków i
odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych,
zatem wykaz osób do niej upoważnionych nie może pomijać głównego księgowego –
str. 9 protokołu kontroli,
b)
wbrew zapisom instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, zgodnie z którymi to
kierownik jednostki dokonuje opisu dokumentów źródłowych, są one w praktyce
opisywane przez różnych pracowników w zależności od rodzaju wydatku; np.
faktury za zakup artykułów żywnościowych i wyposażenia do internatu przez
kierownika, drobnych materiałów budowlanych i wyposażenia przez pracownika
gospodarczego, materiałów biurowych przez sekretarza – str. 10 protokołu
kontroli.
Z ustaleń zawartych na str. 14-15 protokołu kontroli
dotyczących sposobu dokonywania zapisów księgowych wynika, że jako ich podstawa
wskazywane są komputerowe druki „Polecenie księgowania” generowane dla każdej
operacji, w tym dokumentowanej dowodami zewnętrznymi – wyciągami bankowymi oraz
fakturami. Zgodnie z przepisami art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości dowody
wewnętrzne (w tym polecenie księgowania) nie mogą być wskazywane jako podstawa
zapisów księgowych dotyczących operacji dokumentowanych dowodami zewnętrznymi.
Funkcję kasjera w Zespole Szkół pełni sekretarz Zespołu. W
dokumentacji pracowniczej sekretarza brak dowodów na powierzenie funkcję
kasjera. Ostatni przydział czynności datowany jest na dzień 1 kwietnia 2008 r.
i nie obejmuje obowiązków z zakresu prowadzenia kasy. Mimo tego w dniu 22
stycznia 2019 r. zostało złożone przez sekretarza oświadczenie o przyjęciu
materialnej odpowiedzialności za powierzone pieniądze w związku z powierzeniem
funkcji kasjera. W odpowiedzi na pytanie, dlaczego obowiązków kasjera nie powierzono w formie pisemnej wyjaśniła
Pani, iż dwukrotnie składała do Urzędu Pracy wniosek w sprawie pozyskania
pracownika w ramach robót publicznych. W
związku z otrzymaniem odpowiedzi
negatywnej, w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania kasy w dniu 22 stycznia
2019 r., w oparciu o pkt 23 zakresu czynności tego pracownika („wykonywanie
innych czynności i prac zleconych przez członków dyrekcji szkoły”) tymczasowo
powierzono sekretarzowi wykonywanie obowiązków kasjera. Zastrzegła też Pani, iż
pozostałe wymogi zostały dopełnione, tj. komisyjne przekazanie kasy oraz
odebranie od kasjera oświadczenia o odpowiedzialności materialnej – str. 24 protokołu
kontroli. Mając na uwadze standardy kontroli zarządczej oraz charakter
powierzonych obowiązków należy wskazać na powinność pisemnego, formalnego ich
przekazania pracownikowi.
Badanie wydatków poniesionych na wynagrodzenia wykazało, że
zasady przyznawania premii i nagród zostały uregulowane w jednostce odrębnymi
regulaminami, tj. regulaminem premiowania pracowników niebędących nauczycielami
Zespołu Szkół w Sokółce, który wszedł w życie z dniem 1 września 2006 r. oraz regulaminem przyznawania nagród Dyrektora
Szkoły dla pracowników niebędących nauczycielami, który wszedł w życie 31
sierpnia 2006 r. Regulaminy te do dnia kontroli nie zostały formalnie uchylone
pomimo tego, iż zagadnienia te są przedmiotem regulacji ogólnego regulaminu
wynagradzania pracowników przyjętego w 2009 r. Analiza treści wymienionych
regulacji wykazała, iż w regulaminie z 2006 r. w zakresie zasad przyznawania
nagród zapisano, że dyrektor przyznaje nagrodę po zasięgnięciu opinii
pracowników oraz przedstawicieli związków zawodowych, czego nie przewiduje
regulamin z 2009 r. W odniesieniu do premiowania pracowników niepedagogicznych
ustalono natomiast, że regulamin z 2006 r. jasno wskazuje, iż prawo do premii
przysługuje jedynie sprzątaczkom i woźnemu i jest to premia o charakterze
stałego składnika wynagrodzenia z możliwością jego obniżenia lub utraty prawa
do niego (przy obowiązkowym utworzeniu funduszu premiowego). Z kolei regulacje
dotyczące premii z 2009 r. przewidują, że uprawnienia do premii posiadają
wszyscy pracownicy niepedagogiczni, określają, na jakich warunkach może być ona
przyznana, a także przewidują, że fundusz premiowy tworzy się „w miarę
posiadanych środków”.
Regulacje wewnętrzne w tym zakresie wymagają zatem
formalnego uporządkowania. Z ustaleń kontroli wynika, że w 2019 r. żaden z
pracowników nie otrzymał premii, co sugeruje traktowanie premii jako mającej
charakter uznaniowy – str. 35 protokołu kontroli.
Analiza arkuszy organizacyjnych Zespołu Szkół na rok szkolny
2018/2019 i 2019/2020 wykazała, że w roku szkolnym 2019/2020 Pani Dyrektor
przydzielono 5 godzin obowiązkowych w ramach pensum oraz 4,37 godziny
ponadwymiarowe. Przyznanie nauczycielowi liczby
godzin ponadwymiarowych przekraczającej 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru
jest sprzeczne z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela. Uwzględniając ewentualne
zaokrąglenia, liczba godzin ponadwymiarowych realizowanych przez Panią Dyrektor
przy pensum 5 godzin nie powinna przekraczać 3 godzin tygodniowo (taką liczbę
godzin ponadwymiarowych realizowała Pani w roku szkolnym 2018/2019 r.). Ponadto zgodnie z art. 42
ust. 6a Karty Nauczyciela nauczycielom korzystającym z obniżonego tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nie przydziela się godzin ponadwymiarowych,
chyba że jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania
w jednym oddziale, a za zgodą organu prowadzącego szkołę także gdy jest to
konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w więcej niż
jednym oddziale. Kontrola wykazała,
że w każdym z wymienionych lat szkolnych realizowała Pani godziny
ponadwymiarowe w więcej niż jednym oddziale. W kwestii uzyskania zgody organu
prowadzącego wyjaśniła Pani, iż (…)
złożyła Pani Arkusz organizacji i Aneks nr 1 do Arkusza organizacji, który
został zatwierdzony przez Starostę Sokólskiego. Uznałam, że jest to zgoda
organu prowadzącego na godziny ponadwymiarowe i nie występowałam z oddzielnym
pismem. Ilość godzin wynika z przydziału godzin w poszczególnych klasach
zgodnie z podstawą programową dla nauczanego przedmiotu. Z ustaleń kontroli
wynika zatem, że zgoda miała charakter dorozumiany, ponieważ liczba oddziałów,
w których realizuje Pani godziny ponadwymiarowe wchodzi w skład kompletu
założeń o organizacji szkoły. W ocenie Izby, mając na uwadze charakter
regulacji z art. 42 ust. 6a Karty Nauczyciela – wskazujący na wyjątkowość
realizacji przez dyrektora godzin ponadwymiarowych w więcej niż jednym oddziale
– o zgodę, o której mowa w tym przepisie, powinna Pani występować odrębnie
przed opracowaniem arkusza organizacyjnego – str. 36-37 protokołu kontroli.
Analiza prawidłowości naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi
wykazała, że odpis za 2019 r. został przez kontrolowaną jednostkę zaniżony o
2.923 zł – str. 41-43 protokołu kontroli. Z ustaleń kontroli wynika, że było to
spowodowane:
a)
przyjęciem nieprawidłowej kwoty bazowej dla naliczenia odpisu od nauczycieli.
Zastosowano jako podstawę obliczenia kwotę 2.618,10 zł, zamiast 2.717,59 zł. W
2019 r. do ustalania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli czynnych zawodowo należało
przyjąć kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2013 r., tj. 2.717,59 zł,
jak to wynika z art. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o szczególnych
rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 (Dz. U. z 2018
r. poz. 2435). Odpis na jednego nauczyciela powinien zatem wynosić 2.989,35 zł
(110% prawidłowej kwoty bazowej) zamiast przyjętej w kontrolowanej jednostce
kwoty 2.879,91 zł,
b)
nie dokonaniem przeliczenia od dnia 1 sierpnia 2019 r. wysokości naliczonego
pierwotnie odpisu na 2019 r. od pracowników administracji i obsługi, co czego
zobowiązywały przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o
szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019,
ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz ustawy o Karcie Dużej
Rodziny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1907).
Kontrola przestrzegania przyjętych
w Zespole Szkół procedur wyłaniania wykonawców zamówień publicznych o wartości
nieprzekraczającej 30.000 euro, przeprowadzona na przykładzie zakupu sprzętu
komputerowego za kwotę 89.720 zł, wykazała braki w dokumentacji postępowania.
Kontrolującej nie okazano – wymaganych przez § 5 załącznika nr 8 do zarządzenia
Pani Dyrektor określającego procedury udzielania zamówień publicznych, których
wartość nie przekracza 30.000 euro – notatki dyrektora określającej szczegółowo
przedmiot, szacunkową wartość i warunki zamówienia, protokołu z
przeprowadzonego rozeznania cenowego, umowy w formie pisemnej. W toku kontroli
zwrócono się do Pani o wyjaśnienie w sprawie braków w dokumentacji. Z
udzielonego w tej sprawie wyjaśnienia wynika, że (…) Po otrzymaniu ofert z trzech firm Pani Dyrektor wybrała
najkorzystniejszą ofertę, która mieściła się w ramach środków przyznanych przez
Zarząd Powiatu Sokólskiego. W dn. 12.02.2019r. Dyrektor wysłał zamówienie,
którego przedmiotem był zakup wyposażenia pracowni komputerowej. W zamówieniu
określono termin realizacji i sposób płatności. Udzielona odpowiedź
potwierdza zatem, że nie sporządzono dokumentacji przewidzianej przepisami
wewnętrznymi – str. 46-47 protokołu kontroli.
Badanie prawidłowości realizacji
obowiązków inwentaryzacyjnych, w tym w zakresie przestrzegania przepisów
wewnętrznych, wykazało w szczególności, że spis z natury środków pieniężnych i
druków ścisłego zarachowania przechowywanych w kasie na dzień 31 grudnia 2019
r. obejmował 6 ponumerowanych pozycji (druki kasa wypłaci, druki kasa przyjmie,
stan kasy, kwitariusze przychodowe K-103, kwitariusze przychodowe K-104, czeki).
W kolejnych 3 pozycjach, które nie zostały ponumerowane, wpisano numery książeczek czekowych, ilość czeków w każdej
książeczce oraz numery czeków od … do. Z ustaleń kontroli wynika, iż druki
kwitariuszy przychodowych i czeki znajdowały się w pokoju głównej księgowej,
która odpowiada za nie materialnie. Na arkuszu spisu z natury i na sporządzonym
ze spisu protokole z przeprowadzonej inwentaryzacji zapisano, że kontrola
obejmuje kasę (znajdującą się w sekretariacie). Brak informacji, że spis objął
też druki ścisłego zarachowania znajdujące się w pokoju głównej księgowej. Na
protokole znajduje się podpis głównej księgowej jako osoby odpowiedzialnej
materialnie za inwentaryzowane składniki oraz osoby odpowiedzialnej za kasę.
Jak wynika z powyższego, jednym arkuszem spisowym objęto de facto dwa pola
spisowe, tj. sekretariat w którym
znajduje się kasa, za którą odpowiada sekretarz/kasjer oraz pokój głównej
księgowej i druki, za które ona odpowiada. Jak wynika z przepisów wewnętrznych,
każde z pól spisowych powinno być objęte oddzielnym arkuszem spisowym,
szczególnie, że inne osoby są odpowiedzialne materialnie za składniki na danym
polu spisowym – str. 62-66 protokołu kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości i
uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych
dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych oraz
nieprawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej, a także działaniami organu
prowadzącego.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów
publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej,
spoczywa na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki sektora finansów
publicznych, stosownie do art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o
finansach publicznych.
Obowiązki w zakresie prowadzenia
rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do zakresu czynności i
postanowień art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na
uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Utworzenie stanowiska wicedyrektora Zespołu Szkół, zgodnie
z wymogiem art. 97 ust. 1 Prawa oświatowego.
2. Określenie zasad
zastępstwa pracowników wykonujących zadania z zakresu gospodarki finansowej i
rachunkowości jednostki w czasie ich nieobecności.
3. Przestrzeganie
przyjętych regulacji wewnętrznych w zakresie wypełniania
raz w roku kwestionariusza samooceny
kontroli zarządczej.
4. Ujęcie w zakładowym planie kont konta 870 oraz kont
pozabilansowych 980 i 981.
5. Wskazanie głównej księgowej na:
a)
obowiązek prowadzenia ewidencji na koncie pozabilansowym 980,
b)
usunięcie z ewidencji kont pozabilansowych 900 i 996,
c)
zaniechanie traktowania dowodów wewnętrznych „polecenie księgowania” jako
podstawy zapisów księgowych dotyczących operacji udokumentowanych dowodami
zewnętrznymi.
6. Uwzględnienie głównej księgowej w wykazie osób uprawnionych
do kontroli formalno-rachunkowej dokumentów księgowych.
7. Opisywanie przez Panią Dyrektor wszystkich dokumentów
księgowych, stosownie do przepisów wewnętrznych obowiązujących w Zespole.
Ewentualnie rozważenie zmiany przepisów w tym zakresie, jeżeli nie są
dostosowane do faktycznych potrzeb jednostki, jak to wynika ze stosowanej
praktyki.
8. Formalne przypisanie sekretarzowi Zespołu Szkół obowiązków
dotyczących prowadzenia kasy.
9. Usunięcie wskazanych w części opisowej wystąpienia
rozbieżności w przepisach wewnętrznych dotyczących zasad premiowania i
przyznawania nagród pracownikom niepedagogicznym, wynikających z formalnego
obowiązywania dwóch różnych regulacji.
10. Uwzględnienie przy sporządzaniu projektu organizacji
Zespołu Szkół, aby:
a)
liczba godzin ponadwymiarowych Pani Dyrektor nie przekraczała ½ obowiązującego
Panią tygodniowego wymiaru godzin po obniżce,
b)
przewidziane w jego treści godziny ponadwymiarowe Pani Dyrektor realizowane w
więcej niż jednym oddziale miały umocowanie w zgodzie wyrażonej w tej sprawie
przez Starostę Sokólskiego, stosownie do art. 42 ust. 6a w zw. z art. 91d pkt 3
Karty Nauczyciela.
11. Zobowiązanie odpowiedzianego pracownika do
prawidłowego naliczania odpisu na ZFŚS. Zwiększenie odpisu na ZFŚS za 2020 r. o
kwotę 2.923 zł odpowiadającą jego zaniżeniu w 2019 r.
12. Przestrzeganie określonych regulaminem
wewnętrznym zasad dokumentowania czynności podejmowanych w postępowaniu
prowadzonym w celu wyłonienia wykonawcy zamówienia publicznego o wartości
nieprzekraczającej 30.000 euro.
13. Sporządzanie arkuszy spisu z natury obrazujących pola
spisowe adekwatnie do składników spisanych na danym arkuszu.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę
powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty
otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do
wiadomości:
Zarząd
Powiatu Sokólskiego
Odsłon dokumentu: 120435976 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|