Kontrola doraźna gospodarki finansowej przeprowadzona w 
Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach 
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku 
  
  
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 16 kwietnia 2020 roku (znak: RIO.I.6003-11/20), o treści jak niżej:
  
Pan 
Krzysztof Falkowski 
Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach 
  
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez powiat moniecki wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) oraz inne wybrane zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli. 
W zakresie średnich wynagrodzeń nauczycieli kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Monieckiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2019 r. 
W wyniku kontroli danych przedstawionych przez Pana Dyrektora Zarządowi Powiatu w celu sporządzenia sprawozdania za 2019 r. stwierdzono, że przy ustalaniu średniorocznej liczby etatów nie dokonywano pomniejszenia wymiaru etatów w kwietniu 2019 r. w związku z udziałem nauczycieli w strajku, za który to okres nie przysługiwało nauczycielom wynagrodzenie. Nieprawidłowo ustalono również wymiar etatu jednego nauczyciela mianowanego, który przebywał na zasiłku chorobowym w okresie od 25 do 31 sierpnia 2019 r. (7 dni), zaś zatrudnienie w sierpniu pomniejszono na potrzeby analizy o cały etat – str. 8-9 protokołu kontroli. 
Zgodnie z § 3 ust. 1 i 6-8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35) średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się na podstawie średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, z uwzględnieniem uzyskania przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego w danym roku. Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, w których wypłacono im wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania. Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie uwzględnia się, proporcjonalnie do okresów, w których nie wypłacono wynagrodzenia ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, liczby etatów nauczycieli w okresach nieobecności w pracy, za czas których nie przysługuje wynagrodzenie – str. 8-9 protokołu kontroli. 
Analiza wydatków na wynagrodzenia poszczególnych nauczycieli wykazała, że do wydatków faktycznie poniesionych zaliczono jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1.000 zł przyznane nauczycielowi stażyście na podstawie art. 53a Karty Nauczyciela. Zgodnie z art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela do wynagrodzeń nauczycieli nie zalicza się świadczeń, o których mowa w art. 53a ustawy. 
W dniu 6 kwietnia 2020 r. została sporządzona korekta danych do sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, zgodnie z którą zaprezentowana w sprawozdaniu dodatnia różnica między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń: 
- w przypadku nauczycieli stażystów powinna być niższa o 1.000 zł, 
- w przypadku nauczycieli kontraktowych powinna być wyższa o 2.433,73 zł, 
- w przypadku nauczycieli mianowanych powinna być niższa o 350,81 zł, 
- w przypadku nauczycieli dyplomowanych powinna być wyższa o 53.342,37 zł. 
  
Analiza wynagrodzenia otrzymywanego przez wicedyrektora d/s kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach w roku szkolnym 2018/2019 wykazała, że zostało ono zaniżone o kwotę 6.965 zł, tj. o równowartość 180 godzin zajęć, które powinny stanowić godziny ponadwymiarowe a zostały bezpodstawnie potraktowane jako zrealizowane w ramach błędnie przyjętej wysokości tygodniowego pensum tego nauczyciela. Wicedyrektorowi przydzielono w roku szkolnym 12 godzin tygodniowo obowiązkowego wymiaru, podczas gdy wicedyrektor zespołu szkół liczącego ponad 21 oddziałów powinien realizować 7 godzin tygodniowo, co wynika z obowiązującego w tym okresie załącznika do uchwały Nr XLII/183/02 Rady Powiatu Monieckiego z dnia 10 października 2002 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć... W trakcie kontroli zostało złożone przez Pana Dyrektora wyjaśnienie, zgodnie z którym Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin (…) wicedyrektora ds. kształcenia zawodowego w roku szkolnym 2018/2019 wynosił 12 godzin. Pensum zostało ustalone przy uwzględnieniu 12 oddziałów, w skład których wchodziły następujące szkoły: Technikum w Mońkach, Zasadnicza szkoła Zawodowa w Mońkach, Branżowa Szkoła I Stopnia w Mońkach, Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe. Pani (…) sprawowała bezpośredni nadzór tylko w wyżej wymienionych szkołach, co zostało ujęte w jej przydziale czynności z dnia 03.09.2018 r. Odnosząc się do złożonego wyjaśnienia wskazać należy, że uchwała Nr XLII/183/02 stanowiła w tym okresie jedynie, iż wicedyrektorom szkoły /zespołu/ o liczbie 21 i więcej oddziałów ustala się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin na poziomie 7 godzin. Brak w uchwale postanowień, które uzależniałyby wysokość pensum od liczby oddziałów nadzorowanych przez danego wicedyrektora. Zgodnie z pismem z dnia 3 września 2018 r. omawianemu nauczycielowi została powierzona funkcja wicedyrektora do spraw kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach – str. 15 protokołu kontroli. 
  
Stwierdzone uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących przeprowadzania analizy osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz przepisów regulujących zasady ustalania i wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli. 
  
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam: 
  
1. Pomniejszanie przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli wymiaru etatów za okresy, w których wystąpiła nieobecność w pracy skutkująca finalnie nieponiesieniem wydatków z planu finansowego szkoły. 
2. Zaniechanie uwzględniania w wydatkach poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli świadczeń, o których mowa w art. 53a Karty Nauczyciela. 
3. Wypłacenie nauczycielowi zajmującemu stanowisko wicedyrektora ZSOiZ w Mońkach w roku szkolnym 2018/2019 kwoty 6.965 zł odpowiadającej zaniżeniu mu wynagrodzenia za ten okres z powodu ustalenia pensum wyższego niż wynikające z przepisów obowiązujących na terenie powiatu, co skutkowało zaniechaniem potraktowania części godzin jako ponadwymiarowych. 
  
           O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia. 
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu. 
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. 
  
    Prezes 
Regionalnej Izby Obrachunkowej 
  w Białymstoku 
  
  
  
Do wiadomości: 
Zarząd Powiatu Monieckiego 
  
  
  
  			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120435966 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
  
 |