Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2020

zalecenia - Miasto Suwałki  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych w Choroszczy  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych w Choroszczy  

zalecenia - Gmina Czeremcha  

zalecenia - Gmina Grabowo  

zalecenia - Gmina Grajewo  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kulesze Kościelne  

zalecenia - Gmina Narew  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Wyszki  

zalecenia - Gmina Zambrów  

zalecenia - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narwi  

zalecenia - Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Suwałkach  

zalecenia - Miasto i Gmina Choroszcz  

zalecenia - Miasto i Gmina Czyżew  

zalecenia - Miasto i Gmina Knyszyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Szepietowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Wasilków  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Kolneński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiatowy Zespół Obsługi Oświaty w Kolnie  

zalecenia - Przedszkole Publiczne Nr 1 w Łomży  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 22 w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 9 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 9 w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów  

zalecenia - Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Kolnie  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Czeremsze  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krypnie  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Narwi  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach  

zalecenia - Zespół Szkół Rolniczych w Ostrożanach  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Dowspudzie  

zalecenia - Zespół Szkół w Sokółce  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce  



zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2020-04-28 11:27
Data modyfikacji:  2020-04-28 11:27
Data publikacji:  2020-04-28 11:27
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej przeprowadzona w

Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 16 kwietnia 2020 roku (znak: RIO.I.6003-11/20), o treści jak niżej:

 

Pan

Krzysztof Falkowski

Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez powiat moniecki wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) oraz inne wybrane zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli.

W zakresie średnich wynagrodzeń nauczycieli kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Monieckiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2019 r.

W wyniku kontroli danych przedstawionych przez Pana Dyrektora Zarządowi Powiatu w celu sporządzenia sprawozdania za 2019 r. stwierdzono, że przy ustalaniu średniorocznej liczby etatów nie dokonywano pomniejszenia wymiaru etatów w kwietniu 2019 r. w związku z udziałem nauczycieli w strajku, za który to okres nie przysługiwało nauczycielom wynagrodzenie. Nieprawidłowo ustalono również wymiar etatu jednego nauczyciela mianowanego, który przebywał na zasiłku chorobowym w okresie od 25 do 31 sierpnia 2019 r. (7 dni), zaś zatrudnienie w sierpniu pomniejszono na potrzeby analizy o cały etat – str. 8-9 protokołu kontroli.

Zgodnie z § 3 ust. 1 i 6-8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35) średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się na podstawie średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, z uwzględnieniem uzyskania przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego w danym roku.
Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, w których wypłacono im wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania. Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie uwzględnia się, proporcjonalnie do okresów, w których nie wypłacono wynagrodzenia ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, liczby etatów nauczycieli w okresach nieobecności w pracy, za czas których nie przysługuje wynagrodzenie
– str. 8-9 protokołu kontroli.

Analiza wydatków na wynagrodzenia poszczególnych nauczycieli wykazała, że do wydatków faktycznie poniesionych zaliczono jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1.000 zł przyznane nauczycielowi stażyście na podstawie art. 53a Karty Nauczyciela. Zgodnie z art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela do wynagrodzeń nauczycieli nie zalicza się świadczeń, o których mowa w art. 53a ustawy.

W dniu 6 kwietnia 2020 r. została sporządzona korekta danych do sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, zgodnie z którą zaprezentowana w sprawozdaniu dodatnia różnica między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń:

- w przypadku nauczycieli stażystów powinna być niższa o 1.000 zł,

- w przypadku nauczycieli kontraktowych powinna być wyższa o 2.433,73 zł,

- w przypadku nauczycieli mianowanych powinna być niższa o 350,81 zł,

- w przypadku nauczycieli dyplomowanych powinna być wyższa o 53.342,37 zł.

 

Analiza wynagrodzenia otrzymywanego przez wicedyrektora d/s kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach w roku szkolnym 2018/2019 wykazała, że zostało ono zaniżone o kwotę 6.965 zł, tj. o równowartość 180 godzin zajęć, które powinny stanowić godziny ponadwymiarowe a zostały bezpodstawnie potraktowane jako zrealizowane w ramach błędnie przyjętej wysokości tygodniowego pensum tego nauczyciela. Wicedyrektorowi przydzielono w roku szkolnym 12 godzin tygodniowo obowiązkowego wymiaru, podczas gdy wicedyrektor zespołu szkół liczącego ponad 21 oddziałów powinien realizować 7 godzin tygodniowo, co wynika z obowiązującego w tym okresie załącznika do uchwały Nr XLII/183/02 Rady Powiatu Monieckiego z dnia 10 października 2002 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć... W trakcie kontroli zostało złożone przez Pana Dyrektora wyjaśnienie, zgodnie z którym Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin (…) wicedyrektora ds. kształcenia zawodowego w roku szkolnym 2018/2019 wynosił 12 godzin. Pensum zostało ustalone przy uwzględnieniu 12 oddziałów, w skład których wchodziły następujące szkoły: Technikum w Mońkach, Zasadnicza szkoła Zawodowa w Mońkach, Branżowa Szkoła I Stopnia w Mońkach, Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe. Pani (…) sprawowała bezpośredni nadzór tylko w wyżej wymienionych szkołach, co zostało ujęte w jej przydziale czynności z dnia 03.09.2018 r. Odnosząc się do złożonego wyjaśnienia wskazać należy, że uchwała Nr XLII/183/02 stanowiła w tym okresie jedynie, iż wicedyrektorom szkoły /zespołu/ o liczbie 21 i więcej oddziałów ustala się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin na poziomie 7 godzin. Brak w uchwale postanowień, które uzależniałyby wysokość pensum od liczby oddziałów nadzorowanych przez danego wicedyrektora. Zgodnie z pismem z dnia 3 września 2018 r. omawianemu nauczycielowi została powierzona funkcja wicedyrektora do spraw kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach – str. 15 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących przeprowadzania analizy osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz przepisów regulujących zasady ustalania i wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Pomniejszanie przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli wymiaru etatów za okresy, w których wystąpiła nieobecność w pracy skutkująca finalnie nieponiesieniem wydatków z planu finansowego szkoły.

2. Zaniechanie uwzględniania w wydatkach poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli świadczeń, o których mowa w art. 53a Karty Nauczyciela.

3. Wypłacenie nauczycielowi zajmującemu stanowisko wicedyrektora ZSOiZ w Mońkach w roku szkolnym 2018/2019 kwoty 6.965 zł odpowiadającej zaniżeniu mu wynagrodzenia za ten okres z powodu ustalenia pensum wyższego niż wynikające z przepisów obowiązujących na terenie powiatu, co skutkowało zaniechaniem potraktowania części godzin jako ponadwymiarowych.

 

           O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

    Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

Zarząd Powiatu Monieckiego

 

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120435966
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120435966 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |