Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Urzędzie Gminy Grabowo
przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Łomży
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 22 czerwca 2020 roku
(znak: RIO.IV.6001-1/20), o treści jak niżej:
Pan
Andrzej
Piętka
Wójt
Gminy Grabowo
W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy
Grabowo za 2019 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy
Grabowo na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7
października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) przez inspektorów Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości i
uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w
kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne
dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych,
funkcjonowanie kontroli zarządczej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę
pieniężną i rozrachunki, realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, w
tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości
średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia
1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), udzielanie zamówień
publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu
z jednostkami organizacyjnymi.
Kontrola zagadnień dotyczących organizacji i funkcjonowania
jednostek organizacyjnych gminy wykazała, że nie została opracowana przez Pana
Wójta dokumentacja opisująca przyjęte zasady rachunkowości dla jednostek
obsługiwanych przez Urząd Gminy. Na podstawie uchwały Nr XI/79/16 Rady Gminy
Grabowo z dnia 17 czerwca 2016 r. Urząd Gminy jest jednostką obsługującą szkoły,
w tym w zakresie rachunkowości. Z kolei na podstawie porozumień z dnia 1 marca
2017 r. Urząd pełni funkcję jednostki obsługującej również dla instytucji
kultury. Stosownie do art. 10c ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) na Urzędzie Gminy spoczywa zatem realizacja
wszystkich obowiązków dotyczących rachunkowości i sprawozdawczości jednostek
obsługiwanych, w tym opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte w tych
jednostkach zasady rachunkowości, stanowiącej element rachunkowości na
podstawie art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 2019 r. poz. 351, ze zm.) – str. 3 protokołu kontroli.
Analiza regulacji wewnętrznych opisujących zasady
rachunkowości przyjęte dla budżetu gminy i Urzędu Gminy jako jednostki
budżetowej – w świetle przepisów ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia
Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości
oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342) – wykazała, że:
a)
w zakresie ewidencji pozabilansowej postanowiono, iż w tej formie
ewidencjonowane są środki trwałe w
likwidacji. Nie określono
bliżej, na jakiej podstawie. Zasady funkcjonowania kont bilansowych 011 „Środki
trwałe” oraz 013 „Pozostałe środki trwałe” przewidują, że na stronie Ma tych
kont ujmuje się „wycofanie środków trwałych z używania na skutek likwidacji”.
Zakończenie i udokumentowanie likwidacji środka trwałego stanowi więc podstawę
usunięcia go z ewidencji bilansowej, natomiast przebieg procesu likwidacji nie
jest zdarzeniem pozwalającym na usunięcie składnika z ewidencji bilansowej
(przeniesienia go do pozabilansowej) – str. 5 protokołu kontroli;
b)
w zakresie zasad sporządzania sprawozdania
Rb-27S zawarto
błędne, niestosowane w praktyce postanowienie, że „przy wykazywaniu subwencji oświatowej do
poz. „wykonane” dodaje się subwencję, która wpłynęła w grudniu danego roku
sprawozdawczego i dotyczyła stycznia roku kolejnego i odejmuje się subwencję,
która wpłynęła w grudniu roku poprzedniego i dotyczyła roku sprawozdawczego.” Postanowienie to dotyczy faktycznie
sposobu ustalania wielkości dochodów otrzymanych z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej.
Skarbnik wyjaśniła, że zapis ten jest efektem omyłki pisarskiej – str. 5-6
protokołu kontroli;
c) w zasadach
prowadzenia ewidencji analitycznej do konta 011 wskazano możliwe do
zastosowania warianty a nie faktyczny sposób prowadzenia ewidencji: „w
specjalnych księgach lub na luźnych kartach ręcznie lub komputerowo”. W
praktyce ewidencja prowadzona jest w
księdze inwentarzowej – str. 6
protokołu kontroli;
d) w zakładowym planie kont Urzędu Gminy
jako jednostki budżetowej bezpodstawnie przewidziano prowadzenie konta 222
„Rozliczenie dochodów budżetowych”, ponieważ w praktyce stosowane jest
rozwiązanie polegające na realizacji wszystkich dochodów bezpośrednio na
rachunku budżetu, w którym konto 222 w ewidencji Urzędu nie może
mieć zastosowania. Jak wynika z ustaleń zawartych na str. 6-7 protokołu
kontroli, mimo wprowadzenia do ZPK konta 222, zawarto zapis, że w związku z
wpływem dochodów bezpośrednio na rachunek budżetu, konto 222 nie występuje;
e) w opisie konta 223 „Rozliczenie
wydatków budżetowych” wskazano
błędnie, iż miałyby być na nim ujmowane również operacje dotyczące środków
(przekazanych lub otrzymanych) na rachunki dysponentów niższego i wyższego
stopnia. Podział na dysponentów środków
(główny, drugiego i trzeciego stopnia) nie występuje w gospodarce finansowej
jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe gminy realizują wydatki
ze środków otrzymanych bezpośrednio z rachunku budżetu, poprawnie rozliczanych
za pośrednictwem konta 223 w ewidencji budżetu, a nie w ewidencji Urzędu.
Oprócz tego – mimo postanowień dostosowanych do faktycznego sposobu
zorganizowania obsługi bankowej w zakresie wydatków, tj. prowadzenia odrębnego
rachunku bankowego dla wydatków księgowanego na koncie 130 „Rachunek bieżący
jednostki” – zawarto sformułowanie niezgodne z rzeczywistością, w myśl którego „W Urzędzie Gminy nie występuje
wyodrębniony rachunek jednostki w związku z tym konto 223 zastępuje się kontem
Ma 130, które przeksięgowuje się na koniec roku na konto 800” – str. 7 protokołu kontroli;
f) opis operacji związanych z centralnym
rozliczeniem podatku VAT nie odzwierciedla rzeczywistego sposobu dokonywania
rozliczeń. Nieprawidłowe postanowienia szczegółowo zaprezentowano w protokole
kontroli. Między innymi przewidziano, że zapis Wn 222 – Ma 130/subkonto dochodów ma odzwierciedlać operację odprowadzenia dochodów do budżetu w kwocie zawierającej
wpływy z VAT. Jak wyżej wskazano, dochody gromadzone są bezpośrednio na
rachunku budżetu, zatem nie może następować ich odprowadzenie na rachunek
budżetu. Przewidziano ponadto – wbrew stosowanej, właściwej, praktyce –
transfery środków (z i do jednostek budżetowych) w
przypadkach, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym z cząstkowych deklaracji VAT-7
wynika obowiązek przekazania środków pieniężnych celem uregulowania
zobowiązania VAT do US lub gdy w danym okresie rozliczeniowym z cząstkowej
deklaracji jednostki wynika kwota nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.
Postanowienia te nie mają zastosowania w praktyce, gdyż jednostki ujmują
dochody w ewidencji i sprawozdawczości w kwotach brutto, przekazując je do
budżetu razem z VAT należnym. Ewentualne zwroty VAT przypadające gminie jako
podatnikowi VAT z urzędu skarbowego zarachowywane są do dochodów w ewidencji
Urzędu, natomiast przelewy VAT do zapłacenia do US są wydatkami Urzędu Gminy w
par. 4530 „Podatek od towarów i usług (VAT)” – str. 8-9 i 23-24 protokołu kontroli.
W zakresie
prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle przepisów ustawy o
rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13
września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont …, stwierdzono, że:
a) na koncie
201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” prowadzono rozliczenia dotyczące
rozrachunków, które nie powinny być na nim ujmowane w świetle załącznika nr 3
do rozporządzenia. Na koniec 2019 r. na koncie tym ujęte były zobowiązania
określone jako „odpis na Izbę Rolniczą” – 113,74 zł i „zwrot za dowóz dziecka” – 4.733,50 zł.
Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, rozrachunki te powinny być ujęte
na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” – str. 22 protokołu
kontroli;
b) nie dokonywano bieżącej analizy
rozliczeń ujętych na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” w ewidencji Urzędu,
wynikających z odsetek dopisanych przez bank w latach ubiegłych do rachunku sum
depozytowych – według stanu na 31 grudnia 2019 r. konto to wykazywało odsetki
naliczone od depozytów w wysokości 165,23 zł (odpowiadało naliczonym odsetkom pomniejszonym o koszty obsługi
rachunku). Z ksiąg nie wynika, od jakich depozytów odsetki zostały
naliczone, gdyż ujmowane były w ewidencji analitycznej na jednym koncie
zbiorczym. Uchybiono więc zasadom funkcjonowania kont zespołu 2 zawartym w
załączniku nr 3 do rozporządzenia, zgodnie z którymi ewidencja szczegółowa
powinna umożliwić ustalenie przebiegu rozliczeń oraz stanu należności,
rozliczeń, roszczeń spornych. Skarbnik Gminy poinformowała,
że odsetki oraz koszty obsługi rachunku naliczane są (proporcjonalnie) w
odniesieniu do poszczególnych depozytów i rozliczane z danym kontrahentem w
momencie zwrotu depozytu – str.
27 protokołu kontroli;
c) nie jest prowadzone konto 290
„Odpisy aktualizujące należności”, mimo że kontrola wykazała istnienie
należności posiadających cechy uzasadniające dokonanie odpisu na podstawie
przepisów art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 27 protokołu kontroli;
dotyczy to w szczególności należności za dostarczanie wody od dłużnika
wskazanego na str. 62-63 protokołu kontroli, wobec którego stwierdzona była już
bezskuteczność egzekucji;
d) na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)” ujęto
m.in. kwotę 15.538,53 zł, która stanowiła wartość utwardzenia wjazdów (zjazdów)
oraz wykonania przepustów pod zjazdami. W kwocie tej nie uwzględniono kosztów
robocizny wykonanej przez pracowników Urzędu Gminy, które należało
wycenić i uwzględnić w poniesionych nakładach. Zgodnie z zasadami
funkcjonowania konta 080 zawartymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia, do
inwestycji należy zaliczyć poniesione koszty dotyczące środków trwałych w
budowie w ramach prowadzonych inwestycji zarówno przez obcych wykonawców, jak i
we własnym zakresie. Przepisy zawarte w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowią
zaś, iż środki trwałe w budowie wycenia się w wysokości ogółu kosztów
pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, co w
stwierdzonym stanie faktycznym oznacza powinność uwzględnienia w wycenie kosztów
zatrudnienia pracowników wykonujących pracę przy realizacji zadania i
przeniesienia ich odpowiedniej kwoty z kont zespołu 4 na konto 080 – str. 116 protokołu kontroli.
Kontrola
sprawozdawczości budżetowej sporządzonej za 2018 r. (str. 19-23 protokołu kontroli) w świetle przepisów
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1393) wykazała, że:
a) w
sprawozdaniu Rb-27S za 2019 r. w kol. 8 „Dochody otrzymane” wykazano kwotę 20.527.201,96
zł, podczas gdy zgodnie z przepisami § 3 ust. 1
pkt 5, ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 4 pkt 4 i ust. 5 pkt 3 załącznika nr 36 do
rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, należało wykazać kwotę 20.759.300,96
zł, a więc o 232.099 zł
wyższą. Szczegółowe wyliczenie różnicy zaprezentowano na str.
13 protokołu kontroli. W trakcie kontroli sporządzono
korektę sprawozdania,
b) kwota 3,10 zł
dotycząca dochodów przypadających gminie w związku z realizacją przez Urząd
Gminy dochodów z zadań zleconych, wykazana w sprawozdaniu Rb-27ZZ jako „dochody
potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego” została błędnie wykazana
w sprawozdaniu Rb-27S jako dochody wykonane w par. 0690 „Wpływy z różnych
opłat”, zamiast w par. 2360 „Dochody jednostek samorządu terytorialnego
związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych ustawami”. W trakcie kontroli sporządzono odpowiednią korektę
sprawozdania – str. 14 protokołu kontroli.
W wyniku kontroli prawidłowości rozliczenia
z wykonawcami wniesionego przez nich zabezpieczenia należytego wykonania umowy
w świetle postanowień art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) i zawartych umów,
stwierdzono przetrzymywanie niektórych kwot ponad ustalone terminy:
a)
kwota 2.410 zł wniesiona przez wykonawcę zadania „Modernizacja
oświetlenia”, stanowiąca 30% z
kwoty zabezpieczania w wysokości 8.031
zł wniesionej w 2005 r., powinna być zwrócona w 2008 r. Skarbnik poinformowała,
że nie dokonano zwrotu tej kwoty, ponieważ próby kontaktu z firmą nie odniosły
skutku. Ustalono na podstawie publikacji na stronie internetowej, iż firma z
dniem 1 lipca 2015 r. zawiesiła działalność. Zważywszy na tę okoliczność, a
także na treść art. 118 k.c., w trakcie kontroli przekazano tę kwotę na rachunek
budżetu i zaliczono do dochodów budżetu – str. 25 protokołu kontroli;
b) kwota 3.250,30 zł wniesiona przez wykonawcę
zadania „Remont świetlicy wiejskiej w Ciemiance i remont świetlicy wiejskiej w
Surałach”, stanowiąca 30% z kwoty zabezpieczania w wysokości 10.834,34 zł,
powinna być zwrócona w 2017 r. Skarbnik poinformowała, że zwroty zabezpieczeń
dokonywane są na podstawie informacji od merytorycznego pracownika o upływie
terminu jego przechowywania. Sprawy z zakresu inwestycji, w tym rozliczeń z
wykonawcami, należały do obowiązków byłego Sekretarza, w związku z czym nie
uzyskano wyjaśnienia odnośnie powodu nieprzekazania informacji o obowiązku
zwrotu tego zabezpieczenia. Zwrotu dokonano w trakcie kontroli – str. 26
protokołu kontroli.
Analiza danych zamieszczonych w
Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Grabowo na lata 2020-2029, w wersji
obowiązującej na dzień kontroli, wykazała, że prognozowane w latach 2020-2022 sumy prezentowane w kolumnie „Dochody majątkowe” były wyższe od
sum tych dochodów prezentowanych w uszczegółowiających ją kolumnach „ze
sprzedaży majątku” i „z tytułu z dotacji”. Różnica na 2020 r. wynosiła kwotę
1.342 zł i wynikała z planowanych na 2020 r. dochodów w par. 0760 „Wpływy z
tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego…”. Natomiast na 2021 r.
wynosiła ona kwotę 73.042 zł a na 2022 r. – 75.000 zł. Z dokumentacji dostępnej
w RIO w Białymstoku wynika, że w wyniku zmiany WPF dokonanej uchwałą Rady Gminy
Grabowo z dnia 29 maja 2020 r. rozbieżność ta w zakresie 2022 r. została
usunięta, natomiast na rok 2021 występuje nadal we wskazanej wyżej kwocie.
Z kolei prognozowane w WPF
dotacje na inwestycje miałyby prawie w całości pokrywać planowane wydatki
inwestycyjne, zaś w latach 2027-2028 miałyby być większe od planowanych
wydatków inwestycyjnych po 42.545 zł. Skarbnik Gminy nie potrafiła wyjaśnić
przyjęcia takich proporcji między dochodami a wydatkami – str. 31 protokołu
kontroli.
Kontrola zagadnień dotyczących
funduszu sołeckiego (str. 32-37 protokołu kontroli), regulowanego przepisami ustawy z dnia 21
lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301, ze zm.)
wykazała, że uchwałą Nr III/12/15 z dnia 30 stycznia 2015 r. Rada Gminy Grabowo
wyraziła zgodę na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. W 2019 r. nie zrealizowano
żadnych wydatków w ramach funduszu sołeckiego, mimo, że w 2018 r. poinformowano
sołtysów o wysokości środków, zaś na podstawie złożonych przez sołectwa wniosków
wskazano w uchwale budżetowej na 2019 r., że w ramach funduszu sołeckiego
wydatkowana będzie kwota 487.960,03 zł. Z tabeli zawartej w protokole kontroli
wynika, że 27 sołectw na 33, które złożyły pierwotne wnioski, złożyło w 2019 r.
wnioski o ich zmianę, polegające na rezygnacji ze wszystkich przedsięwzięć. W
przypadku pozostałych sołectw pozostały jednak aktualne wnioski, z których
wynikały przedsięwzięcia na łączną kwotę 113.256,70 zł. Według złożonego przez
Pana Wójta wyjaśnienia Niezrealizowanie w
2019 roku wydatków w zakresie Funduszu Sołeckiego wyniknęło z trudnej sytuacji
finansowej gminy (…) Gmina realizując politykę zmniejszenia wydatków
budżetowych w 2019 r. ograniczyła je do wydatków niezbędnych do funkcjonowania
gminy i wynikających z zawartych umów (…).
Przedstawiona przez Pana
argumentacja nie w pełni znajduje uzasadnienie w danych o wykonaniu budżetu za
2019 r. W pierwotnej wersji uchwały budżetowej na 2019 r. planowano deficyt w
wysokości 1.000.000 zł. Po zmianach dokonanych w trakcie roku zaplanowano
nadwyżkę w wysokości 244.056,14 zł, zaś faktyczne wykonanie budżetu skutkowało wygenerowaniem
nadwyżki w wysokości 719.673,84 zł. Była ona wyższa od planowanej o kwotę
zbliżoną do sumy wydatków pierwotnie przewidzianych we wnioskach sołectw i
znacznie wyższa od kwoty przewidzianej na realizację tych przedsięwzięć, które
zawarte były we wnioskach sołectw, które przed 31 października 2019 r. nie
złożyły wniosków w sprawie rezygnacji z realizacji wcześniej zgłoszonych
przedsięwzięć.
Analiza realizacji obowiązków
określonych ustawą o funduszu sołeckim wykazała natomiast, że informację o
wysokości przypadających danym sołectwom środków, o których mowa w art. 3 ust.
1 ustawy oraz o wysokości kwoty bazowej (Kb) przekazał Pan Wojewodzie Podlaskiemu
dopiero w dniu 30 sierpnia 2018 r. Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o funduszu
sołeckim informacja ta powinna być przekazana w terminie do dnia 31 lipca roku
poprzedzającego rok budżetowy (w tym przypadku do 31 lipca 2018 r.). Artykuł 3
ust. 5 ustawy stanowi zaś, że nieprzekazanie przez wójta informacji w terminie
skutkuje utratą przez gminę prawa do zwrotu części wydatków wykonanych w ramach
funduszu w danym roku budżetowym. Pismem z dnia 3 października 2018 r. PUW
poinformował Pana, że „zwrot Gminie
Grabowo w 2020 roku z budżetu Państwa części wydatków wykonanych w ramach
funduszu sołeckiego w 2019 roku byłby niezgodny z obowiązującym stanem
prawnym.” Poziom należnego gminie
zwrotu z budżetu państwa wydatków wykonanych w 2019 r. w ramach funduszu
sołeckiego wynosiłby 19,653%, co w przypadku poniesienia całości wydatków na
realizację wniosków w ich pierwotnej treści skutkowałoby utratą dochodów w
wysokości około 95.000 zł, natomiast po uwzględnieniu tylko tych wniosków, co
do których sołectwa nie zrezygnowały formalnie w trakcie roku z realizacji
przedsięwzięć, skutkowałoby to utratą dochodów w wysokości około 22.200 zł.
Okoliczności te uprawdopodobniają ich związek z powszechnym zaniechaniem
realizacji przedsięwzięć w ramach funduszu sołeckiego. Na rok 2020 fundusz
sołecki nie został wyodrębniony, stosownie do uchwały Rady Gminy Grabowo z dnia
29 marca 2019 r. niewyrażającej zgody na jego wyodrębnienie w 2020 r.
Analiza dochodów z najmu i dzierżawy nieruchomości
wykazała, że stawki czynszu nie były waloryzowane:
a) w
przypadku dzierżawy działki pod punkt skupu żywca zaniechano waloryzacji
czynszu w latach 2016-2020 pomimo, że postanowienia obowiązujących w tym
okresie umów (zawieranych na okres 3 lat) przewidywały prawo do corocznej
aktualizacji czynszu dzierżawnego o 3% w stosunku do wysokości obowiązującego
czynszu;
b) od
kontrahenta ORANGE Polska S.A. wynajmującego lokal użytkowy w budynku Urzędu
Gminy nie aktualizowano czynszu od 2011 do 2020 r. Podstawą najmu jest umowa z
dnia 1 czerwca 1996 r. (z aneksem z dnia 28 grudnia 2010 r.), która – mimo
zawarcia jej na czas nieoznaczony – nie zawiera w swojej treści postanowień
odnoszących się do waloryzacji czynszu. Spadek siły nabywczej pieniądza za lata
2011-2020 wyniósł ok. 9,20%.
Zaniechanie waloryzacji czynszu w
związku ze spadkiem siły nabywczej pieniądza i niezabezpieczenie w umowie
odpowiednich postanowień dotyczących waloryzacji czynszu pozostaje w
sprzeczności m.in. z art. 50 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowiącym,
że obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest
zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu, art. 12 ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz.
65, ze zm.) zobowiązującym organy działające za jednostkę samorządu
terytorialnego do gospodarowania nieruchomościami zgodnie z zasadami
prawidłowej gospodarki, a także art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009
r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.) zobowiązującym
jednostki sektora finansów publicznych do ustalania wszystkich przypadających
im należności, w tym cywilnoprawnych. Zagadnienie to było już przedmiotem zaleceń
pokontrolnych RIO w Białymstoku po poprzedniej kompleksowej kontroli gospodarki
finansowej gminy Grabowo. Izba wnioskowała wówczas o modyfikację umów z
najemcami lokali użytkowych w ten sposób, by określały one zasady waloryzacji
czynszu. W niektórych przypadkach nie zastosowano się do zalecenia w ogóle, w
innych zaś częściowo, wskazując w umowach wymienionych w protokole kontroli, że
„Po upływie roku kalendarzowego wysokość czynszu dzierżawnego może być
renegocjowana bez obowiązku wypowiedzenia.” W praktyce również i ten zapis nie
stanowił podstawy do waloryzacji najemcom stawek czynszu w okresie od 2017 do
2020 r. Wskaźnik inflacji w tym okresie wyniósł łącznie 3,9% – str. 42 i 47-50
protokołu kontroli.
Kontrola terminowości uiszczania
czynszu za dzierżawę działki pod punkt skupu żywca wykazała, że nie naliczano i
nie ujmowano w księgach odsetek za opóźnienie w zapłacie, czym naruszono art.
42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych oraz § 11 rozporządzenia Ministra
Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz
planów kont…, zgodnie z którym należne jednostce odsetki powinny być przypisane
w księgach w momencie zapłaty lub w wysokości należnej na koniec kwartału. W
trakcie kontroli przypisano odsetki należne za 2019 r. w kwocie 22,43 zł, które zostały uregulowane – str. 42-43 protokołu
kontroli. Odsetki nie były naliczane i ewidencjonowane również w przypadku najemcy
lokalu biurowego w budynku Urzędu Gminy. W trakcie kontroli najemca wpłacił
0,93 zł tytułem odsetek za 2019 r. – str. 49 protokołu kontroli.
W zakresie przestrzegania obowiązków
związanych ze sporządzaniem i podawaniem do publicznej wiadomości wykazu
nieruchomości przeznaczonych do najmu i dzierżawy, określonych przepisami art.
35 ust. 1 i 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami, stwierdzono brak dowodów
na ich realizację w przypadku zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na okres 3 lat
z T-MOBILE oraz umowy najmu, na taki sam, okres lokalu użytkowego w budynku Urzędu
Gminy – str. 44 i 48 protokołu kontroli.
Kontrola dochodów z najmu lokali mieszkalnych wykazała
przypadek bezumownego zajmowania lokalu socjalnego i garażu. Umowa najmu lokalu
socjalnego wygasła z dniem 1 stycznia 2013 r. a umowa najmu garażu z dniem 1
listopada 2015 r. Do dnia kontroli nie podejmowano żadnych czynności zmierzających
do opróżnienia tych pomieszczeń, poprzestając tylko na naliczaniu wartości
dotychczasowych miesięcznych opłat w ramach odszkodowań za „bezumowne
korzystanie”, które to należności nie były regulowane przez dłużników. Ze
złożonych w tej sprawie wyjaśnień nie wynika, aby podejmowano czynności
egzekucyjne w celu wydania obiektów wykorzystywanych bezumownie, ani też
dlaczego czynności takie nie są podejmowane. Jedynie w przypadku garażu
wystosowano w dniu 1 lutego 2016 r. pismo wzywające do opuszczenia i wydania
lokalu. Kwestie dotyczące czynności egzekucyjnych podejmowanych w celu
opróżnienia lokalu regulują przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o
ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu
cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 611). Ponadto jak stanowi art. 18 ust. 1 tej
ustawy, osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane do dnia
opróżnienia lokalu co miesiąc uiszczać odszkodowanie. Redakcja tego przepisu
wyraźnie wskazuje, że zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego może mieć postać
wyłącznie stanu przejściowego a nie permanentnego – str. 45-46 protokołu
kontroli.
W wyniku analizy prawidłowości stawek czynszu
stosowanych wobec najemców lokali mieszkalnych wskazanych na str. 46-47
protokołu kontroli stwierdzono stosowanie od dnia 17 lipca 2019 r. zawyżonej
stawki czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej, czego przyczyną było
niedostosowanie naliczenia czynszu do wysokości czynników zwiększających stawkę
podstawową czynszu zmienionych uchwałą Nr VIII/50/19 Rady Gminy Grabowo z dnia
26 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2019-2023. W załączniku nr 2 do uchwały „Zasady
polityki czynszowej” dokonano zmniejszenia z 10% do 5% czynnika podwyższającego
„za położenie budynku mieszkalnego w zabudowie wolnostojącej liczącego do 4
lokali mieszkalnych”, co jednak nie miało odzwierciedlenia w odpowiednich
zmianach naliczenia czynszu. Skutkiem tego za okres do końca 2019 r. najemcy 2
lokali zapłacili nienależny czynsz na łączna kwotę odpowiednio 10,35 zł i 7,85
zł – str. 46-47 protokołu kontroli.
Kontrola procedury zbywania nieruchomości wykazała, że
we wszystkich zbadanych postepowaniach w sprawie zbycia 6 nieruchomości w drodze
przetargowej nie okazano dowodów świadczących o spełnieniu obowiązku podania do
publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu. Zgodnie z § 12 ust. 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i
trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z
2014 r. poz. 1490) właściwy organ podaje do publicznej
wiadomości, wywieszając w siedzibie właściwego urzędu, na okres 7 dni,
informację o wyniku przetargu – str. 55 protokołu kontroli.
Ponadto nie wykonano obowiązku z art. 41 ust. 1 ustawy
o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym organizator przetargu jest
obowiązany zawiadomić osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o miejscu i
terminie zawarcia umowy sprzedaży, najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia
rozstrzygnięcia przetargu – wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od
dnia doręczenia zawiadomienia, co przesądza o jego pisemnej formie. Z
informacji uzyskanej od pracownika prowadzącego zagadnienia sprzedaży
nieruchomości wynika, że na długo przed zawarciem aktów notarialnych nabywcy
uregulowali całość należności za nabyte nieruchomości i w związku z tym
przyjęto, że nie ma zagrożenia dla dokonania czynności sprzedaży nieruchomości.
W ocenie Izby fakt ten nie znosi jednak obowiązku formalnego powiadomienia –
str. 56 protokołu kontroli.
Analiza dochodów z opłat za zajęcie pasa drogowego
wykazała w przypadku decyzji z dnia 23 lipca 2019 r. zezwalającej na
umieszczenie w pasie drogowym urządzenia przez Podlaską Sieć Internetową Sp. z
o.o. zawyżenie wysokości opłaty za 2019 r. o
0,30 zł. Przyczyną było przyjęcie do wyliczenia opłaty błędnej liczby dni – 179,
podczas gdy proporcjonalne ustalenie opłaty w 2019 r. obliczone przy
uwzględnieniu faktycznej liczby dni zajęcia pasa powinno skutkować naliczeniem
jej za 175 dni –
str. 57-58 protokołu kontroli.
W wyniku badania windykacji należności z tytułu
dostarczania wody i odprowadzania ścieków stwierdzono, że w przypadku dłużnika
wskazanego w protokole kontroli dopuszczono do przedawnienia należności głównej
za wodę w łącznej kwocie 1.322,76 zł. Jak wynika z ustaleń zawartych na str. 63
protokołu kontroli, przedawnienie stwierdził Sąd Rejonowy w Łomży w wyniku
rozpatrzenia pozwu złożonego przez gminę 17 maja 2019 r. o zapłatę należności
głównej w wysokości 2.123,95 zł za okres od grudnia 2014 r., oddalając
powództwo w części objętej upływem terminu przedawnienia. Dopuszczając do
upływu terminu przedawnienia naruszono art. 42 ust. 5 ustawy o finansach
publicznych zobowiązujący jednostkę sektora finansów publicznych do terminowego
podejmowania wobec dłużników czynności zmierzających do wyegzekwowania
zobowiązania – str. 63 protokołu kontroli.
Kontroli poddano także dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla
których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, ze
zm.), jest Pan Wójt. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem
prawidłowości i powszechności poboru podatków i opłat, windykacji zaległości
podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania
sprawozdań budżetowych, co doprowadziło do następujących ustaleń.
Zbadano 4 decyzje w
sprawie zmiany wymiaru podatku rolnego, na podstawie których dokonano przypisu w
wysokości 114 zł oraz odpisu na kwotę 972 zł. Analizując
zgromadzone materiały stwierdzono, że wydane decyzje nie uwzględniają wszystkich
elementów uzasadnienia oraz nie powołano w nich art. 254 Ordynacji podatkowej
jako podstawę prawną dokonania zmiany decyzji. Ponadto nie uwzględniają one wszystkich elementów
uzasadnienia. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu podatkowego, datę jej
wydania, oznaczenie strony, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie,
uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie o trybie odwoławczym – jeżeli od
decyzji służy odwołanie oraz podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i
nazwiska oraz stanowiska służbowego (art. 210 § 1 Ordynacji).
Natomiast zgodnie z brzmieniem HYPERLINK
"http://sip.lex.pl/"pktHYPERLINK
"http://sip.lex.pl/" 6 w art. 210 § 1, integralną częścią każdej decyzji
jest jej uzasadnienie faktyczne i prawne. Przytoczenie przepisów prawa to
również wskazanie ich treści i relacji do stanu faktycznego sprawy i zasad
prawidłowo prowadzonego postępowania administracyjnego, na podstawie przepisów
Ordynacji podatkowej. Decyzja powinna wskazywać ustalony przez organ
administracyjny stan faktyczny, określać przesłanki zastosowania tej a nie
innej kwalifikacji prawnej i ustalać, jakie okoliczności stanu faktycznego
odpowiadają, którym z fragmentów normy prawnej zastosowanej w sprawie, co nie
zostało dopełnione przez organ podatkowy. Kompletność materiału zgromadzonego w
sprawie jest zupełnie podstawowym, niejako pierwotnym warunkiem uznania, że po
pierwsze została zrealizowana zasada prawdy obiektywnej, a po drugie, że ocena
dowodów dokonana przez organ podatkowy jest oceną korzystającą z ochrony art. 191 Ordynacji. Natomiast z treści art. 210 § 4 ustawy nie
wynika, aby uzasadnienie decyzji musiało przedstawiać stanowisko organu we
wszystkich najdrobniejszych kwestiach proceduralnych. Uzasadnienie faktyczne
rozstrzygnięcia organu powinno odnosić się do okoliczności, które mają
znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy –
str. 67-68 protokołu kontroli.
Sprawdzeniu
poddano ewidencję podatkową nieruchomości, przewidzianą treścią art. 7a ust. 1
ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z
2019 r. poz. 1170, ze zm.), której zasady prowadzenia określone zostały w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji
podatkowej nieruchomości (Dz. U. Nr 107, poz. 1138). Kontrola pozwoliła
ustalić, że system informatyczny obsługujący w jednostce przedmiotową ewidencję
nie spełnia warunków przewidzianych w § 2 rozporządzenia, zgodnie z którymi
powinien umożliwiać:
- tworzenie raportów i zbiorczych zestawień według
kryteriów definiowanych przez użytkownika;
- eksport danych zawartych w ewidencji do pliku w
formacie rozszerzalnego języka znaczników (XML), w celu ich porównywania z
danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej na podstawie
przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego.
Struktura
i zasady budowy pliku w formacie XML zostały określone w załączniku do
rozporządzenia. Stwierdzono, że użytkowany przez kontrolowaną jednostkę program
komputerowy nie odpowiada wymogom określonym w załączniku do rozporządzenia w
zakresie struktur i zasad budowy pliku
w formacie Rozszerzalnego Znacznika Języków XML po wygenerowaniu. Jednocześnie
ustalono, że kontrolowana jednostka nie prowadząc ewidencji w wymaganym
formacie (powinna zawierać dane dotyczące przedmiotów opodatkowania), narusza
dodatkowo wskazania § 5 rozporządzenia –
str.
74-75 protokołu kontroli.
W wyniku
analizy uchwały Rady Gminy Grabowo Nr IX/39/2011 z dnia 28 listopada 2011 r. w
sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, stwierdzono niezgodność § 1 ust.
1 pkt 1-3 uchwały z treścią art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, poprzez zwolnienie
od podatku budynków i gruntów pozostałych wymienionych tymi przepisami grup
podatników. Przywołany art. 7 ust. 3 ustawy, stanowiący delegację do stanowienia
prawa miejscowego, ma jednoznacznie charakter normy ograniczającej rady gmin co
do charakteru zwolnień, jakie może ona wprowadzić na terenie swojego działania.
Przepis ten dopuszcza możliwość wprowadzenia zwolnień od podatku od
nieruchomości jedynie o charakterze przedmiotowym. Zwolnienie podatkowe, jakie
zastosowała w § 1 ust. 1 pkt 1-3 wymienionej uchwały Rada Gminy Grabowo, tj. o
charakterze przedmiotowo-podmiotowym, oznacza obecnie – w aktualnym stanie
interpretacji tego przepisu, wynikającym także z orzeczeń WSA – przekroczenie
ustawowej delegacji określonej w przywołanych przepisach
– str. 75-76 protokołu kontroli.
Badanie zagadnień
dotyczących prawidłowości realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości
doprowadziło do stwierdzenia, że podatnikom wskazanym na str. 76 protokołu kontroli, decyzją z dnia 21 stycznia 2020 r. wadliwie dokonano wymiaru podatku w
kwocie 863,10 zł za grunty pozostałe. Z ustaleń kontroli wynika, że podatnik
prowadzi działalność gospodarczą, zatem prawidłowo należało wymierzyć podatek
od nieruchomości za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą grunty o
powierzchni 6.887 m2 w kwocie 6.060,56 zł.
Również w przypadku podatnika
opisanego na str. 77 protokołu kontroli stwierdzono nieprawidłowości w
deklarowaniu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzoną działalnością
gospodarczą. Podatnik zadeklarował w deklaracji za 2020 r. budowle o wartości
początkowej 255.762,33 zł, a tym samym podatek w kwocie 5.115 zł. W czasie
kontroli wezwany do złożenia wyjaśnień podatnik zmienił deklarację i
zadeklarował podatek za budowle o wartości 885.028 zł w kwocie 17.701 zł.
Różnica to kwota 12.586 zł. Jednocześnie do wyjaśnienia pozostaje kwestia
wartości innego rodzaju budowli wymienionych w protokole kontroli. Stwierdzono
również, że nie wyegzekwowano prawidłowych deklaracji za rok 2019 i lata
wcześniejsze.
Kontrolą objęto
także zagadnienia dotyczące windykacji zaległości podatkowych. Ustalono, że
zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na dzień 31
grudnia 2019 r. wynosiły 20.202,97 zł (w tym zaległości z lat ubiegłych
1.726,01 zł). W 2019 r. wystawiono 52 upomnienia w tej należności na kwotę
9.558,56 zł (w tym koszty upomnień w kwocie 603,20 zł). Wystawiono też 7
tytułów wykonawczych na ogólną kwotę 2.097,21 zł. Zaległość na dzień kontroli
nieobjęta tytułami wykonawczymi to 15.391,47 zł (w tym z 2019 r. 1.305,27 zł).
W stosunku do tych zaległości nie
wszczęto egzekucji oraz nie podjęto działań windykacyjnych zmierzających do ich
wyegzekwowania. Ustalenia wskazują na niedopełnienie przez wierzyciela
obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia
17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019
r. poz. 1438, ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia
2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. z
2017 r. poz. 1483) – str. 80 i 81-82
protokołu kontroli.
W zakresie wydatków ponoszonych na system
gospodarowania odpadami komunalnymi ustalono, że w rozdziale 90002 „Gospodarka
odpadami komunalnymi” zaniechano wykazania kosztów wynagrodzeń pracowników
obsługujących system. Nieujęcie wydatków stanowiących koszty
funkcjonowania systemu w rozdziale 90002 stanowi naruszenie przepisów
załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie
szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053, ze
zm.), zgodnie z którymi w rozdziale 90002 ujmuje się wszystkie wydatki gmin
związane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami
komunalnymi, o których mowa w art. 6r
ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010), tj. m.in. dotyczące obsługi
administracyjnej systemu (art. 6r ust. 2 pkt 3 ustawy). Należy wskazać, że
niewłaściwe sklasyfikowanie tych wydatków, poprzez pominięcie ich w rozdziale
90002, zniekształca dane sprawozdawcze w zakresie stosunku dochodów z opłat za
gospodarowanie odpadami do wydatków na funkcjonowanie systemu – str. 61-62 protokołu kontroli.
Niewłaściwą klasyfikację budżetową zastosowano również
w przypadku wydatków ponoszonych na przeprowadzanie badań i wydawanie opinii w
zakresie uzależnienia od alkoholu – zamiast do par. 4300 „Zakup usług pozostałych” należało je zakwalifikować
do par. 4390 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii…” –
str. 100 protokołu kontroli.
Z ustaleń kontroli wynika, że środki
Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przeznaczono m.in. na prowizję
bankową od wypłaty świadczeń dla emerytów i operację tę zaliczono w ciężar
Funduszu. Jest to niezgodne z art. 1 ust. 1, art. 2 pkt 1 i art. 10 ustawy z
dnia 4 września 1996 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz. U. z
2019 r. poz. 1352), według których środki Funduszu przeznacza się na
działalność socjalną, zaś pracodawca administruje środkami Funduszu, co wiąże
się z obowiązkiem ponoszenia kosztów związanych z funkcjonowaniem ZFŚS, w tym
również opłat związanych z dokonywanymi operacjami bankowymi. Podczas kontroli
na rachunek Funduszu przekazano wymienioną kwotę – str. 104-105 protokołu
kontroli.
Analiza prawidłowości sporządzania arkuszy
organizacyjnych szkół prowadzonych przez gminę Grabowo, pod kątem
przestrzegania przepisów art. 35 ust. 1 i 2 w zw. z art. 42 ust. 6, 6a i 7
Karty Nauczyciela oraz uchwały Nr XXV/153/06 Rady Gminy Grabowo z dnia 13 marca
2006 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym
powierzono stanowiska kierownicze w szkołach prowadzonych przez Gminę Grabowo,
ujawniła istnienie błędu w treści uchwały, polegającego na niewłaściwym
umiejscowieniu (zamienieniu) liczby godzin tygodniowego wymiaru zajęć po
obniżce dla dyrektora szkoły posiadającej do 14 oddziałów oraz 15 i więcej oddziałów.
Według uchwały dyrektor szkoły z większą liczbą oddziałów ma realizować wyższy
wymiar godzin niż dyrektor szkoły o mniejszej liczbie oddziałów, co sprzeciwia
się celowi instytucji obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć. W praktyce, pomimo błędu w uchwale, stosowano – niewynikającą co prawda
literalnie z uchwały, lecz zgodną z celem obniżki – zasadę, że wraz ze wzrostem
liczby oddziałów w szkole zmniejsza się wysokość pensum – str. 86-89 protokołu
kontroli.
Kontrola wydatków ponoszonych z tytułu wynagrodzeń
nauczycieli pełniących funkcje kierownicze wykazała, że decyzją Pana Wójta
dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Surałach do 31 sierpnia 2019 r. przyznany
został dodatek z tytułu pełnienia funkcji opiekuna stażu nad nauczycielem
kontraktowym. Jest to niezgodne z art. 9c ust. 4 Karty Nauczyciela określającym,
że nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż
dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych
opiekuna, z tym że w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w
art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela
kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze, a w
szkołach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a ustawy, opiekunem nauczyciela
stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel kontraktowy, w
tym zajmujący stanowisko kierownicze – str. 89 protokołu kontroli.
W wyniku analizy prawidłowości
danych wykazanych przez Pana Wójta w sprawozdaniu z osiągania średnich
wynagrodzeń nauczycieli w 2019 r. stwierdzono następujące błędy:
a) do wydatków poniesionych na wynagrodzenia
nauczycieli stażystów zaliczono wypłacone w listopadzie 2019 r. stażyście
tzw. „świadczenie na start” w wysokości 1.000 zł. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty
Nauczyciela, do wynagrodzeń
nauczycieli nie zalicza się świadczenia, o którym mowa w art. 53a ustawy. Zawyżono
zatem wydatki na wynagrodzenia nauczycieli stażystów o 1.000 zł – str.
91 protokołu kontroli,
b) w stosunku do jednego nauczyciela
stażysty, zatrudnionego w okresie od 1 do 31 października 2019 r. na 0,22
etatu, w wyniku błędu rachunkowego wykazano strukturę okresu wrzesień-grudzień
jako 0,02 etatu zamiast 0,06 etatu – str. 91 protokołu kontroli,
c) w przypadku nawiązania lub rozwiązania stosunku
pracy z nauczycielem w trakcie miesiąca do wymiaru etatu bezpodstawnie przyjmowano
za każdy dzień nieświadczenia 1/30 wymiaru, podczas gdy zgodnie z zasadami
wynikającymi z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13
stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości
średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego
w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6,
poz. 35 ze zm.) oraz z pkt 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia zawierającego
objaśnienia, przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli
nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli przyjmując za miesiąc 30 dni w
sytuacjach, w których pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne
lub zasiłek opiekuńczy. Z przepisów tych wynika zatem, że w innych przypadkach
nieświadczenia pracy i niepobierania wynagrodzenia za część miesiąca zasada ta
nie ma zastosowania. Wymiar etatu w przypadkach, w których m.in. stosunek pracy
rozpoczął się (zakończył) w trakcie miesiąca, powinien następować według zasad
ogólnych, z zastosowaniem uregulowań zawartych w § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu
ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do
wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z
2017 r., poz. 927) stanowiących, że w celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego
w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca,
jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż
niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie
zachowuje prawa do wynagrodzenia
miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin
przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się
przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak
obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za
cały miesiąc – zasadę tę stosuje się także w przypadku obliczania wynagrodzenia
pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres
pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca. W
efekcie błędnego ustalania wymiaru etatów z opisanej wyżej przyczyny zaniżenie
struktury zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych w okresie styczeń-sierpień
2019 r. wyniosło 0,01 etatu – str. 91-94 protokołu kontroli.
W trakcie kontroli została sporządzona korekta
sprawozdania z osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2019 r.
uwzględniająca przedstawione ustalenia. W ich wyniku dodatnia różnica między
wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a średnioroczną
liczbą etatów i średnich wynagrodzeń w przypadku nauczyciel stażystów
zmniejszyła się o 1.534,01 zł, natomiast w przypadku nauczycieli dyplomowanych
zmniejszyła się o 448,26 zł. Ustalenia kontroli nie spowodowały powstania
obowiązku wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających.
Kontrola zagadnień związanych z udzielaniem zamówień
publicznych w pierwszej kolejności wykazała, że plan zamówień publicznych, o
którym mowa w art. 13 a ust. 1 Prawa zamówień publicznych sporządzony na 2019
r. nie był opublikowany na stronie BIP Urzędu Gminy. Obowiązku w tym zakresie
dochowano natomiast na 2020 r. – str. 106 protokołu kontroli.
Badając dokumentację powykonawczą przebudowy drogi w
miejscowości Ciemianka stwierdzono, że kierownik budowy złożył oświadczenie,
według którego pełni funkcję kierownika przebudowy drogi w miejscowości Czachy.
Miejscowość taka nie znajduje się w gminie Grabowo (znajduje się w gminie
Radziłów) – str. 115 protokołu kontroli.
W przedmiarach robót dotyczących przebudowy drogi w
miejscowości Ciemianka nie wskazano numerów specyfikacji technicznych wykonania
i odbioru robót zawierających wymagania dla danej pozycji przedmiaru. Wymóg tego wskazania wynika z §
10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004
r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1129) wydanego na podstawie art.
31 ust. 4 Prawa zamówień publicznych – str. 112 protokołu kontroli.
Dokumentację zrealizowanych robót budowlanych poddano
kontroli także na okoliczność jej zgodności ze stanem faktycznym ustalonym
podczas oględzin efektów wykonanych zadań, stwierdzając, że w kosztorysie
powykonawczym przebudowy drogi w miejscowości Bagińskie ujęto pozycję ,,regulacja
pionowa studzienek do zaworów wodociągowych sztuk 6 o wartości 720,00 zł
netto’’. Faktycznie okazano 3 zawory. Nie stwierdzono 3 zaworów o wartości 360
zł netto (442,80 zł brutto). Świadczy to o nierzetelnym wykonawstwie, takim
samym nadzorze i odbiorze.
Stwierdzone w trakcie
kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem
nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej i rachunkowości gminy, a także niewłaściwego
funkcjonowania kontroli zarządczej.
Organem wykonawczym gminy
wiejskiej jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowywania
projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem, a
także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową (art. 30 ust.
1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy
wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, działającego w strukturze organizacyjnej
wskazanej w protokole kontroli, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3
ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki
sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie
kontroli zarządczej, spoczywa na Wójcie – kierowniku jednostki – zgodnie z art.
53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych oraz
pracownikach, którym powierzono obowiązki w zakresie gospodarki finansowej.
Wójt jest również organem
podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 Ordynacji
podatkowej.
Obowiązki w zakresie
prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do postanowień zakresu
czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego
(skarbnika) określają przepisy art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia
kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Opracowanie
przez Pana Wójta dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości dla
każdej z jednostek obsługiwanych przez Urząd Gminy.
2. Zmodyfikowanie przepisów wewnętrznych
składających się na dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości,
poprzez:
a)
usunięcie zapisu przewidującego
obejmowanie ewidencją pozabilansową „środków trwałych w likwidacji”, stosownie
do uwag zawartych w części opisowej wystąpienia,
b)
wyeliminowanie przedstawionego w części opisowej wystąpienia błędu w opisie
zasad ustalania dochodów otrzymanych w sprawozdaniu Rb-27S,
c) uregulowanie techniki prowadzenia
ewidencji analitycznej do konta 011 zgodnie ze stosowaną praktyką,
d) wykreślenie z zakładowego planu kont Urzędu konta 222,
niemającego zastosowania w związku z realizacją wszystkich dochodów bezpośrednio
na rachunku budżetu,
e) usunięcie z opisu konta 223 w ewidencji
Urzędu postanowień przewidujących księgowanie na nim rozliczenia środków z
dysponentami niższego i wyższego stopnia oraz błędnego zwrotu o niewystępowaniu
w Urzędzie Gminy rachunku wydatków, zacytowanego w części opisowej wystąpienia,
f) doprowadzenie do zgodności ze stosowaną
praktyką przyjętego opisu
ewidencji operacji dotyczących centralnego rozliczenia podatku VAT.
3.
Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania uchybień w ewidencjonowaniu
operacji w księgach rachunkowych, poprzez:
a) ujmowanie na koncie 240 rozrachunków
dotyczących zobowiązań z tytułów wskazanych w części opisowej wystąpienia, błędnie
dotychczas ujmowanych za pośrednictwem konta 201,
b) prowadzenie ewidencji analitycznej
do konta 240 w sposób umożliwiający powiązanie naliczonych odsetek z
odpowiednimi kwotami przechowywanych depozytów,
c) dokonywanie na koncie 290 odpisów
aktualizujących należności posiadające cechy wypełniające którąś z przesłanek
określonych przepisami art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości; stosowanie
zapisów Wn 761 „Pozostałe koszty operacyjne” – Ma 290 dla odpisu należności
głównej i Wn 751 „Koszty finansowe” – Ma 290 dla odpisu naliczonych od niej
odsetek,
d) zaliczanie do kosztów
inwestycji wartości robocizny pracowników, poprzez przeniesienie odpowiednio
wycenionych kwot z kont zespołu 4 na konto 080,
e) naliczanie i ujmowanie w księgach
na koniec każdego kwartału przypadających gminie odsetek od nieuregulowanych w
terminie należności.
4. W zakresie sprawozdawczości budżetowej:
a) wykazywanie w sprawozdaniu Rb-27S kwoty dochodów
otrzymanych w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami wskazanymi w części
opisowej wystąpienia,
b) wykazywanie w sprawozdaniu Rb-27S wszystkich dochodów
stanowiących udział gminy w realizacji dochodów z zadań zleconych w par. 2360.
5. Zapewnienie, aby informacje dotyczące
okoliczności stanowiących podstawę zwrotu wykonawcy zamówienia publicznego
zabezpieczenia należytego wykonania umowy były niezwłocznie przekazywane do
księgowości przez pracownika prowadzącego sprawy związane z realizacją zamówień
publicznych.
6. Dokonanie
analizy zasadności występujących w dalszym ciągu rozbieżności w treści WPF
między danymi w kolumnie „Dochody majątkowe” i w uszczegółowiających ją
kolumnach „ze sprzedaży majątku” i „z tytułu z dotacji” oraz między
prognozowanymi do pozyskania kwotami dotacji majątkowych a wydatkami
inwestycyjnymi. Wprowadzenie stosownych zmian w WPF eliminujących te
rozbieżności lub poinformowanie w odpowiedzi o sposobie wykonania zaleceń o
zasadności ich występowania, jeżeli ich przyczyna jest uzasadniona.
7. W
przypadku ponownego wyrażenia przez Radę Gminy zgody na wyodrębnienie funduszu
sołeckiego:
a) przestrzeganie obowiązku terminowego
przekazywania Wojewodzie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o
funduszu sołeckim, co jest warunkiem uzyskania przez gminę prawa do zwrotu z
budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu,
b) realizowanie wszystkich
przedsięwzięć zawartych we wnioskach złożonych przez sołectwa zgodnie z
przepisami ustawy o funduszu sołeckim.
8. Waloryzowanie czynszów za dzierżawę
gruntów i najem lokali użytkowych w związku ze spadkiem siły nabywczej
pieniądza. W tym celu wprowadzenie odpowiednich postanowień do obowiązujących
umów najmu i dzierżawy.
9. Przestrzeganie obowiązków w zakresie sporządzania i
podawania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do
oddania w najem i dzierżawę.
10. Niezwłoczne podjęcie działań
zmierzających do wyegzekwowania opróżnienia lokalu socjalnego oraz garażu, zajmowanych
przez dłużników bez tytułu prawnego.
11. Zmniejszenie czynszu najemcom dwóch lokali
mieszkalnych, którym został on zawyżony z powodu niezastosowania uchwalonej
przez Radę Gminy nowej, niższej wysokości czynnika „za położenie budynku
mieszkalnego w zabudowie wolnostojącej liczącego do 4 lokali mieszkalnych”.
Rozliczenie z najemcami czynszu pobranego dotychczas w zawyżonej wysokości.
12. W zakresie procedury sprzedaży nieruchomości:
a) zapewnienie dokumentacji świadczącej o realizacji obowiązku podania
do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu,
b) pisemne powiadamianie osoby ustalonej
w przetargu jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy
sprzedaży.
13. Wskazanie odpowiedzialnemu pracownikowi na dołożenie
większej staranności przy ustalaniu liczby dni zajęcia pasa drogowego na
potrzeby obliczenia proporcjonalnej opłaty za niepełny rok umieszczenia
urządzenia w pasie drogowym.
14. Podejmowanie działań egzekucyjnych wobec
dłużników należności cywilnoprawnych w czasie zapewniającym uniknięcie sytuacji
upływu terminu przedawnienia.
15. Przestrzeganie wskazanych w części opisowej
wystąpienia przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie wymogów stawianych decyzjom
podatkowym.
16. Dostosowanie programu komputerowego obsługującego ewidencję
podatkową nieruchomości do wymogów określonych w przepisach rozporządzenia
przywołanego w części opisowej wystąpienia oraz właściwe prowadzenie ewidencji
podatkowej.
17. Rozważenie przedłożenia Radzie Gminy projektu uchwały
dotyczącej zwolnień w podatku od nieruchomości, kierując się obowiązującymi
zasadami kreowania zwolnień o charakterze przedmiotowym przy stanowieniu aktów
prawa miejscowego.
18. Zachowanie prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Wyegzekwowanie kompletnych i prawidłowych deklaracji w przypadkach opisanych w
protokole kontroli.
19. Przestrzeganie
obowiązujących przepisów w zakresie kompletności i terminowości prowadzenia
działań windykacyjnych w stosunku do zaległości podatkowych.
20.
Prawidłowe stosowanie klasyfikacji budżetowej, w szczególności ujmowanie wydatków na wynagrodzenia
pracowników obsługujących system gospodarowania odpadami w rozdz. 90002.
21. Pokrywanie ze środków budżetu kosztów obsługi
bankowej ZFŚS.
22. Przedłożenie Radzie Gminy projektu zmiany uchwały Nr
XXV/153/06 z dnia 13 marca 2006 r., polegającej na usunięciu błędu w jej
postanowieniach przedstawionego w części opisowej wystąpienia, dotyczącego
obniżania wymiaru godzin dyrektorom szkół.
23. Zaniechanie powierzania funkcji opiekuna
stażu nauczycielom na stanowiskach kierowniczych.
24. W zakresie analizy osiągania średnich
wynagrodzeń nauczycieli:
a)
zaniechanie zaliczania „świadczenia na start” wypłacanego nauczycielom
stażystom na podstawie art. 53a Karty Nauczyciela do wydatków poniesionych na
wynagrodzenia nauczycieli, mając na uwadze, że nie stanowi ono składnika
wynagrodzenia,
b) zobowiązanie
pracownika odpowiedzialnego za przygotowanie danych o średniorocznej liczbie
etatów nauczycieli do uwzględnienia zwartych w części opisowej wystąpienia uwag
dotyczących ustalania wymiaru etatu w przypadku nawiązania lub rozwiązania
stosunku pracy w trakcie miesiąca.
25. Dołożenie większej staranności przy weryfikacji
prawidłowości treści dokumentacji stanowiącej podstawę wykonania robót
budowlanych lub potwierdzającej ich wykonanie, mając na uwadze ustalenia
zawarte w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli.
26. Zobowiązanie osób biorących udział w
nadzorowaniu i odbiorze robót budowlanych do dołożenia większej staranności
przy weryfikacji ich wykonania zgodnie z dokumentacją. Wyegzekwowanie od
wykonawcy zwrotu kwoty 442,80 zł odpowiadającej wynagrodzeniu wypłaconemu za
roboty, których realizacji nie stwierdzono podczas oględzin.
O sposobie wykonania zaleceń
pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w
terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości
składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego,
zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do
Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do
wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń
może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub
niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120435888 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|