Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkół Rolniczych w
Ostrożanach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 04 czerwca 2020 roku
(znak: RIO.I.6003-12/20), o treści jak niżej:
Pan
Jan Kobus
Dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych
w Ostrożanach
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1
ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych
izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki
finansowej w Zespole Szkół Rolniczych w Ostrożanach, obejmując jej zakresem
zagadnienia związane z osiąganiem przez powiat siemiatycki wysokości średnich
wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) oraz inne wybrane zagadnienia dotyczące
wynagradzania nauczycieli.
Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na
potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Siemiatyckiego sprawozdania, o
którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim
struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego
nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych
w 2019 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających
dla poszczególnych nauczycieli.
Stwierdzono, że przy ustalaniu średniorocznej liczby
etatów pomniejszano etat nauczyciela w związku z przebywaniem na zasiłku
finansowanym przez ZUS w miesiącu następującym po miesiącu, w którym miała
miejsce nieobecność, tj. w miesiącu, w którym następowało rozliczenie zasiłku
przez ZUS za poprzedni miesiąc. Naruszono tym samym § 3 ust. 7 rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu
opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez
jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.), zgodnie z
którym przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie
uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których
pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek
opiekuńczy.
Skutkiem
tego uchybienia są zmiany w strukturze zatrudnienia nauczycieli kontraktowych, mianowanych
i dyplomowanych w poszczególnych miesiącach, w tym także w skali roku, ponieważ
wystąpiły również nieobecności w grudniu rozliczane w styczniu następnego roku.
Oprócz
tego struktura zatrudnienia została dodatkowo błędnie ustalona dla:
a) nauczycieli kontraktowych, ponieważ przekazano do
Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach błędne dane o liczbie etatów w okresie
wrzesień-grudzień. Z danych za poszczególne miesiące wynika, że średnie
zatrudnienie w tym okresie w tej kategorii awansu to 3,76 etatu, natomiast do
powiatu przekazano informację, iż w okresie tym średnie zatrudnienie
nauczycieli kontraktowych wynosiło 4,76 etatu,
b) nauczycieli mianowanych, ponieważ jednego z
nauczycieli kontraktowych bezpodstawnie kwalifikowano na potrzeby analizy w okresie
styczeń-sierpień jednocześnie jako nauczyciela mianowanego w wymiarze całego
etatu (awans na stopień nauczyciela mianowanego nauczyciel ten uzyskał od
września 2019 r.). Ponadto w tym samym okresie jeden z nauczycieli mianowanych
zatrudniony w wymiarze odpowiadającym 0,57 etatu był ujmowany na potrzeby
analizy w wymiarze 0,50 etatu.
Po
uwzględnieniu ustaleń kontroli, liczba etatów w poszczególnych okresach
obowiązywania kwot bazowych powinna wynosić dla nauczycieli:
a) kontraktowych 5,96 etatu zamiast 6,01 w okresie
styczeń- sierpień 2019 r. oraz 3,88 etatu zamiast 4,76 w okresie
wrzesień-grudzień 2019 r. W konsekwencji dodatnia różnica między wydatkami
faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia a iloczynem średniorocznej liczby
etatów i średnich wynagrodzeń wzrośnie o 14.392,55 zł,
b) mianowanych 5,55 etatu zamiast 6,48 w okresie
styczeń-sierpień 2019 r. W konsekwencji dodatnia różnica między wydatkami
faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia a iloczynem średniorocznej liczby
etatów i średnich wynagrodzeń wzrośnie o 32.625,14 zł,
c) dyplomowanych 14,60 etatu zamiast 14,69 w okresie
styczeń-sierpień 2019 r. oraz 17,14 etatu zamiast 16,94 etatu w okresie
wrzesień-grudzień 2019 r. W konsekwencji dodatnia różnica między wydatkami
faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia a iloczynem średniorocznej liczby
etatów i średnich wynagrodzeń zmniejszy się o 878,58 zł – str. 4-7 protokołu
kontroli.
Analiza wynagrodzenia Wicedyrektora
ZSR w roku szkolnym 2019/2020 wykazała realizację obowiązkowego pensum w
wymiarze 9 godzin po obniżce i 5,2 godzin ponadwymiarowych a w roku szkolnym
2018/2019 – 11 godzin obowiązkowego pensum po obniżce i 5,2 godzin
ponadwymiarowych. Zgodnie z art. 42 ust. 6a Karty
Nauczyciela dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz innym nauczycielom korzystającym
z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nie przydziela się
godzin ponadwymiarowych, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia realizacji
ramowego planu nauczania w jednym oddziale, a za zgodą organu prowadzącego
szkołę także gdy jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu
nauczania w więcej niż jednym oddziale. Formalnej
zgody organu prowadzącego nie okazano. Według zawartego na str. 2 protokołu
kontroli wyjaśnienia Pana Dyrektora, organ prowadzący wyraził zgodę na ten stan
zatwierdzając arkusze organizacyjne, gdyż w przeciwnym razie należało zatrudnić
4 zamiast 3 nauczycieli wychowania fizycznego. Z ustaleń kontroli wynika zatem,
że zgoda miała charakter dorozumiany, ponieważ dane dotyczące realizacji godzin
ponadwymiarowych przez Wicedyrektora wchodzą w skład kompletu założeń
organizacji szkoły. W ocenie Izby, mając na uwadze charakter regulacji z art.
42 ust. 6a Karty Nauczyciela – wskazujący na wyjątkowość realizacji przez
dyrektora czy wicedyrektora godzin ponadwymiarowych w więcej niż jednym
oddziale – o zgodę, o której mowa w tym przepisie, powinien Pan występować
odrębnie przed opracowaniem arkusza organizacyjnego.
Ponadto liczba godzin ponadwymiarowych
Wicedyrektora ZSR w roku szkolnym 2019/2020 przekracza ½ tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin po obniżce uchwalonej przez Radę Powiatu
Siemiatyckiego, co jest sprzeczne z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela.
Stwierdzone nieprawidłowości i
uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej
interpretacji przepisów prawnych dotyczących analizy osiągania średnich
wynagrodzeń nauczycieli oraz regulujących wynagrodzenia nauczycieli
zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art.
9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Zobowiązanie
pracownika odpowiedzialnego za ustalanie danych na potrzeby analizy osiągania
średnich wynagrodzeń nauczycieli do pomniejszania liczby etatów nauczycieli w
miesiącu faktycznej nieobecności nauczyciela, za którą przysługiwało
świadczenie finansowane przez ZUS, a nie w miesiącu następnym, w którym miało
miejsce rozliczenie wynagrodzenia związanego z tą nieobecnością. Ponadto
wskazanie temu pracownikowi na konieczność dołożenia większej staranności przy
ustalaniu struktury zatrudnienia.
2. Sporządzenie i
przekazanie Zarządowi Powiatu Siemiatyckiego korekty danych dotyczących
osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2019 r., skutkującej zmianą
dodatniej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia
nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń,
poprzez jej:
- zwiększenie o 14.392,55 zł w przypadku nauczycieli
kontraktowych,
- zwiększenie o 32.625,14 zł w przypadku nauczycieli
mianowanych,
- zmniejszenie o 878,58 zł w przypadku nauczycieli
dyplomowanych.
3. Uwzględnienie przy sporządzaniu projektu organizacji ZSR,
aby:
a) liczba godzin ponadwymiarowych
Wicedyrektora nie przekraczała ½ obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego
wymiaru godzin po obniżce,
b) przewidziane w jego treści godziny ponadwymiarowe
Wicedyrektora realizowane w więcej niż jednym oddziale miały umocowanie w
zgodzie wyrażonej w tej sprawie przez Starostę Siemiatyckiego, stosownie do
art. 42 ust. 6a w zw. z art. 91d pkt 3 Karty Nauczyciela.
O
sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie
14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w
wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z
art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego
terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut
naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do
wiadomości:
Zarząd
Powiatu Siemiatyckiego
Odsłon dokumentu: 120435968 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|