Kontrola doraźna gospodarki finansowej przeprowadzona
w Zespole Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 20 maja 2020 roku
(znak: RIO.V.6003-1/20), o treści jak niżej:
Pan
Zdzisław Chmielewski
Dyrektor
Zespołu
Obsługi Ekonomicznej
Szkół
Gminy Augustów
Regionalna Izba Obrachunkowa w
Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1
ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.
U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Zespole
Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów, obejmując jej zakresem zagadnienia
związane z osiąganiem przez gminę Augustów w 2019 r. wysokości średnich
wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) oraz inne wybrane
zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli.
W zakresie średnich wynagrodzeń
nauczycieli kontroli poddano m.in. prawidłowość ustalenia danych na potrzeby
sporządzenia przez Wójta Gminy Augustów sprawozdania, o którym mowa w art. 30a
ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia
na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych
wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2019 r., a także
prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych
nauczycieli. W wyniku kontroli wymienionych danych nieprawidłowości nie
stwierdzono.
Kontroli
poddano również prawidłowość potrącenia nauczycielom szkół prowadzonych przez
gminę Augustów wynagrodzenia za czas strajku. Stwierdzono, że w dniach 8-25
kwietnia 2019 r. do strajku przystąpili nauczyciele szkół podstawowych w
Białobrzegach, Janówce, Kolnicy, Netcie i Rutkach. Potrącenia wynagrodzeń za
czas strajku dokonano metodą zaopiniowaną przez radcę prawnego. Polegała ona na
ustaleniu kwoty potrącenia przy uwzględnieniu liczby godzin zajęć dydaktycznych
(„tablicowych”) nieprzepracowanych przez danego nauczyciela z powodu udziału w
strajku. Potrąceniem objęto prawidłowo wszystkie składniki wynagrodzenia.
Łącznie wynagrodzenia nauczycieli zostały pomniejszone w związku z udziałem w
strajku o kwotę 96.175,60 zł.
Regionalna Izba Obrachunkowa w
Białymstoku pragnie zwrócić uwagę, że czas pracy nauczyciela nie polega tylko
na realizacji godzin zajęć dydaktycznych z uczniami („tablicowych”), co
jednoznacznie wynika z przepisów art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela. W związku z
tym, za właściwszy sposób ustalania wysokości potrąceń należy uznać metodę
proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia miesięcznego nauczyciela za każdy
dzień udziału w strajku, przy uwzględnieniu dni roboczych podlegających przepracowaniu
w danym miesiącu. Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i
Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania
wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy… (Dz. U. z 2017 r. poz. 927), w
celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej
wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był
nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana
chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia –
miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających
do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę
godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia
odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc. Inaczej mówiąc,
aby prawidłowo ustalić kwotę do potrącenia należy pomnożyć liczbę dni strajku
przez dzienną stawkę wynagrodzenia wynikającą z podzielenia wynagrodzenia
miesięcznego danego nauczyciela przez liczbę dni do przepracowania w danym
miesiącu (po uśrednieniu na każdy dzień liczby godzin do przepracowania w
miesiącu). Metodę tę rekomendowało Ministerstwo Edukacji Narodowej w opinii z
dnia 27 stycznia 2010 r.
W wyniku dokonanego podczas
kontroli przeliczenia potrąconych nauczycielom kwot metodą zaprezentowaną przez
MEN i zalecaną przez RIO w Białymstoku ustalono, że wynagrodzenia zostałyby
pomniejszone łącznie o 88.752,59 zł. Oznacza to, że nauczycielom potrącono by z
wynagrodzeń kwotę mniejszą o 7.423,01 zł – str. 10-12 protokołu kontroli.
Analizie poddano arkusze organizacyjne
szkół obsługiwanych przez ZOES pod kątem prawidłowości planowania oraz
realizacji tygodniowego wymiaru godzin po obniżce oraz godzin ponadwymiarowych
w pryzpadku nauczycieli sprawujących funkcje kierownicze w tych szkołach – str.
12-16 protokołu kontroli. Podstawą prawną obniżki tygodniowego wymiaru godzin
tych nauczycieli jest uchwała Nr XXIX/231/2014 Rady Gminy Augustów z dnia 5
listopada 2014 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek oraz zwolnień od
obowiązku realizacji zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska
kierownicze w szkołach i zespołach szkół prowadzonych przez Gminę Augustów. Na
podstawie arkuszy organizacyjnych szkół ustalono, że:
a) w roku szkolnym 2019/2020
dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Janówce zatrudnionemu w wymiarze 18/18 etatu przydzielono
3 godziny w wymiarze obowiązkowym i 2 godziny ponadwymiarowe. Było to niezgodne
z przywołaną uchwałą, ponieważ obowiązkowy
wymiar godzin zajęć dydaktycznych dyrektora szkoły posiadającej 11 oddziałów
winien wynosić 4 godziny tygodniowo. Skoro w arkuszu organizacyjnym
przydzielono dyrektorowi tej szkoły łącznie 5 godzin zajęć tygodniowo, to
zgodnie z uchwałą winien on realizować 4 godziny w wymiarze obowiązkowym i 1
godzinę ponadwymiarową. Zgodnie z wyliczeniem sporządzonym przez pracownika
ZOES, dyrektorowi nienależnie (wbrew uchwale) za realizację drugiej godziny
ponadwymiarowej w tygodniu, która powinna wchodzić w skład pensum, zostało
wypłacone wynagrodzenie w łącznej wysokości 1.119,58 zł. Wniosek w sprawie
wystąpienia do dyrektora o zwrot nienależnie otrzymanego wynagrodzenia
skierowałem do Wójta Gminy Augustów, jako pełniącego funkcję pracodawcy,
b) wicerektorowi Szkoły Podstawowej w
Janówce zatrudnionemu w wymiarze 18/18 etatu w roku szkolnym 2019/2020
przydzielono 10 godzin w wymiarze obowiązkowym i 4 godziny ponadwymiarowe. Z
treści przywołanej wyżej uchwały wynika, że tygodniowy wymiar godzin zajęć
wicedyrektora w szkołach liczących od 12 do 16 oddziałów wynosi po obniżce 10
godzin. Brak jednak w uchwale postanowień określających zasady obniżki pensum
wicedyrektora w szkołach liczących 11 oddziałów – tyle oddziałów liczy w roku
szkolnym 2019/2020 SP w Janówce. Mając na uwadze przepisy art. 42 ust. 6 i ust.
7 pkt 2 Karty Nauczyciela należy stwierdzić, że nauczycielom pełniącym funkcje
kierownicze tygodniowy wymiar zajęć powinien być obniżony. Obowiązkiem Rady
Gminy jest uchwalenie obniżki w zależności od wielkości i typu szkoły oraz
warunków pracy lub zwolnienie nauczycieli na stanowiskach kierowniczych od
obowiązku realizacji zajęć. Nie może zatem występować sytuacja, w której
nauczyciel zatrudniony w szkole prowadzonej przez gminę na stanowisku
kierowniczym nie korzysta z obniżki godzin mimo podjęcia uchwały w tej sprawie –
byłoby to niezgodne z przywołanymi przepisami Karty Nauczyciela. Stan
stwierdzony w gminie Augustów świadczy o nieprawidłowej konstrukcji postanowień
uchwały, ponieważ nie określa ona obniżki godzin wicedyrektorowi szkoły
liczącej mniej niż 12 oddziałów. W roku szkolnym 2018/2019 Szkła Podstawowa w
Janówce liczyła 13 oddziałów, zaś wicedyrektor realizował 10 godzin pensum,
stosownie do postanowień uchwały. Uwagi wskazujące na konieczność wprowadzenia zmian w uchwale
z dnia 5 listopada 2014 r. przekazałem odrębnym pismem Wójtowi Gminy Augustów –
jako właściwemu do przedkładania Radzie Gminy projektów uchwał,
c) w roku szkolnym 2019/2020 dyrektor
Szkoły Podstawowej w Netcie liczącej 9 oddziałów realizowała 4
godziny w wymiarze obowiązkowym (zgodnie z uchwałą) oraz 3 godziny
ponadwymiarowe. Zgodnie z
art. 35 ust 1 Karty Nauczyciela w szczególnych wypadkach, podyktowanych
wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być
obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną
specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby
godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w
wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć. Zgodnie z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela dyrektorowi tej szkoły można
było przydzielić maksymalnie 2 godziny ponadwymiarowe tygodniowo.
Kontrola wykazała, że od roku szkolnego 2019/2020 w żadnej
ze szkół prowadzonych przez gminę Augustów nie ma obowiązku tworzenia
stanowiska wicedyrektora, ponieważ wszystkie liczą mniej niż 12 oddziałów –
art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019
r. poz. 1148, ze zm.). Stanowisko wicedyrektora funkcjonuje tylko w Szkole
Podstawowej w Janówce, do czego upoważniają przepisy art. 97 Prawa oświatowego.
W pozostałych szkołach, jako liczących mniej niż 12 oddziałów i nie posiadających
wicedyrektora, ma zastosowanie art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego, zgodnie z
którym w przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, a w
szkołach i placówkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny
nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Jak
wynika z ustaleń zawartych na str. 13-14 protokołu kontroli, w przypadku jednej
ze szkół – Szkoły Podstawowej w Białobrzegach – nie przedstawiono dowodu na
wyznaczenie przez Wójta Gminy Augustów nauczyciela, który zastępowałby
dyrektora podczas jego nieobecności. W pozostałych szkołach wyznaczenia
dokonano zarządzeniem Wójta z dnia 6 marca 2018 r. Stosowną uwagę w tym zakresie
skierowałem do Wójta Gminy Augustów odrębnym pismem.
Analiza zagadnień organizacyjnych
dotyczących ZOES wykazała, że według § 7 statutu ZOES przyjętego uchwałą Nr
V/68/2019 Rady Gminy Augustów z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie utworzenia
Zespołu i nadania statutu, strukturę organizacyjną Zespołu określa regulamin
organizacyjny zatwierdzony przez Wójta – str. 3 protokołu kontroli. Określanie
w statucie kompetencji Wójta do regulowania organizacji wewnętrznej odrębnej
jednostki sektora finansów publicznych – poprzez zatwierdzanie regulaminu –
należy ocenić jako sprzeczne z ogólną odpowiedzialnością kierownika tej
jednostki m.in. za organizację i funkcjonowanie kontroli zarządczej – art. 68 i
art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.). Stosowne uwagi w tym zakresie przekazałem
odrębnym pismem Wójtowi Gminy Augustów – jako właściwemu do przedkładania
Radzie Gminy projektów uchwał.
W Zespole nie zostało utworzone
stanowisko zastępcy dyrektora. Pan Dyrektor formalnie nie wyznaczył też osoby,
która zastępowałaby Pana w czasie nieobecności. Jest
to sprzeczne z postulatem zapewnienia ciągłości działania jednostki w każdej
sytuacji, wynikającym ze standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów
publicznych, ogłoszonych komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia
2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. z 2009 r. Nr 15, poz. 84) – str. 4 protokołu
kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości i
uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych
dotyczących wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych
oraz błędów w zakresie organizacji funkcjonowania jednostek budżetowych gminy.
Jako przyczynę ich powstania należy wskazać głównie działania organu
prowadzącego.
Mając na
uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Przedstawienie dyrektorom szkół obsługiwanych przez ZOES
obliczonych w trakcie kontroli różnic w wysokości potrąceń wynagrodzeń za czas
strajku dla poszczególnych nauczycieli, wynikających z zastosowania metody
obliczeń rekomendowanej przez MEN, w celu rozważenia wypłacenia nauczycielom
kwot, o które potrącenia zostały ustalone w kwocie wyższej z powodu
zastosowania innej metody obliczania.
2. Zwrócenie uwagi na etapie projektowania arkuszy
organizacyjnych szkół, aby zawierały one wyłącznie dane zgodne z przepisami
Karty Nauczyciela w zakresie liczby godzin ponadwymiarowych poszczególnych
nauczycieli oraz zgodne z postanowieniami uchwały Rady Gminy w zakresie
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych na
stanowiskach kierowniczych.
3. Określenie zasad zastępstwa Pana Dyrektora w czasie Pana
nieobecności, z uwzględnieniem, że osobą zastępującą może być wyłącznie pracownik
ZOES (art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych), a z racji na ustawowo
określone obowiązki i odpowiedzialność zastępstwo nie powinno być powierzone
głównemu księgowemu.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę
powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty
otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do
wiadomości:
Wójt
Gminy Augustów
W wyniku kontroli w ww.
jednostce skierowano pismo z dnia 20 maja 2020 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Zbigniew
Tadeusz Buksiński
Wójt Gminy Augustów
Regionalna Izba Obrachunkowa w
Białymstoku przeprowadziła w kwietniu 2020 r. doraźną kontrolę gospodarki
finansowej Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów. Stwierdzone
podczas kontroli nieprawidłowości i uchybienia zawarte zostały w wystąpieniu
pokontrolnym wystosowanym do dyrektora Zespołu, którego egzemplarz przekazuję
Panu w załączeniu. Z ustaleń kontroli wynika, że wyeliminowanie niektórych
spośród stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień wymaga podjęcia stosownych
czynności przez Pana Wójta.
W § 7 statutu ZOES przyjętego uchwałą
Nr V/68/2019 Rady Gminy Augustów z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie utworzenia
Zespołu i nadania mu statutu zapisano, że regulamin organizacyjny Zespołu
zatwierdza Wójt. Obowiązujący w ZOES regulamin organizacyjny został wprowadzony
przez Pana Wójta. Określanie w statucie kompetencji Wójta do regulowania
organizacji wewnętrznej odrębnej jednostki sektora finansów publicznych –
poprzez zatwierdzanie regulaminu – należy ocenić jako sprzeczne z zasadami
ogólnej odpowiedzialności kierownika tej jednostki m.in. za organizację i funkcjonowanie
kontroli zarządczej – art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.).
Kontrola wykazała, że w 2019 r. w
żadnej ze szkół prowadzonych przez gminę Augustów nie było obowiązku
zatrudnienia wicedyrektora na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, ze zm.). Stanowisko wicedyrektora
funkcjonowało w praktyce tylko w Szkole Podstawowej w Janówce. Zarządzeniem z
dnia 6 marca 2018 r. – stosownie do art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego –
wyznaczył Pan nauczycieli zastępujących dyrektorów w szkołach, w których nie
utworzono stanowiska wicedyrektora. Jednakże, jak wynika z ustaleń kontroli, w Szkole
Podstawowej w Białobrzegach nie został wyznaczony nauczyciel, który
zastępowałby dyrektora podczas jego nieobecności.
Dokonując analizy liczby godzin tygodniowego
wymiaru po obniżce oraz godzin ponadwymiarowych przydzielonych dyrektorom i
wicedyrektorom szkół w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2019/2020
ujawniono – szerzej opisane w wystąpieniu skierowanym do dyrektora ZOES –
następujące nieprawidłowości:
-
realizację przez dyrektora Szkoły Podstawowej w Janówce zaniżonego pensum w
świetle postanowień uchwały Nr XXIX/231/2014 Rady Gminy Augustów z
dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek oraz
zwolnień od obowiązku realizacji zajęć nauczycielom, którym powierzono
stanowiska kierownicze w szkołach i zespołach szkół prowadzonych przez Gminę
Augustów, które wynosi 3 godziny zamiast 4 godzin. Mimo tego dyrektorowi
przyznano dodatkowo 2 godziny ponadwymiarowe. Przy prawidłowo określonym pensum
jedna z tych godzin powinna być realizowana w ramach pensum, tymczasem za jej
realizację wypłacono dyrektorowi nienależne wynagrodzenie w kwocie 1.119,58 zł,
- niewłaściwą treść uchwały Rady Gminy
z dnia 5 listopada 2014 r., ponieważ nie ustala ona wysokości obniżki pensum
wicedyrektorowi szkoły liczącej mniej niż 12 oddziałów, co powoduje, że – wbrew
art. 42 ust. 6 i ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) – nie obejmuje ona
wicedyrektora SP w Janówce, liczącej 11 oddziałów,
- przydzielenie dyrektorowi SP w Netcie
3 godzin ponadwymiarowych, tj. w liczbie przekraczającej ½ tygodniowego wymiaru
godzin zajęć wynoszącego 4 godziny, co sprzeciwia się postanowieniom art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela.
Reasumując, dla usunięcia
nieprawidłowości i uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli Zespołu Obsługi
Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów, niezbędne jest podjęcie przez Pana Wójta
stosownych działań, polegających na:
a)
opracowaniu i przedłożeniu Radzie Gminy Augustów projektu uchwały usuwającej z
treści statutu ZOES przepis przewidujący zatwierdzanie przez Wójta regulaminu
organizacyjnego tej jednostki, jako niemającą uzasadnienia ingerencję w
organizację wewnętrzną odrębnej jednostki sektora finansów publicznych, za
której funkcjonowanie odpowiada kierownik tej jednostki,
b)
opracowaniu i przedłożeniu Radzie Gminy Augustów projektu zmiany uchwały Nr
XXIX/231/2014 Rady Gminy Augustów z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zasad
udzielania i rozmiaru zniżek…, której efektem będzie uwzględnienie w jej treści
zasad obniżki pensum dla wicedyrektorów szkół liczących mniej niż 12 oddziałów,
c)
zapewnieniu, aby zatwierdzane były arkusze organizacyjne szkół zawierające
wyłącznie dane zgodne z przepisami Karty Nauczyciela w zakresie liczby godzin
ponadwymiarowych poszczególnych nauczycieli oraz zgodne z postanowieniami
uchwały Rady Gminy w zakresie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych,
d)
wystąpieniu do dyrektora SP w Janówce o dobrowolny
zwrot kwoty 1.119,58 zł wypłaconej za realizację godzin ponadwymiarowych, które
w rzeczywistości powinny stanowić godziny obowiązkowego pensum dyrektora w roku
szkolnym 2019/2020,
e)
wyznaczeniu nauczyciela zastępującego dyrektora Szkoły Podstawowej w Białobrzegach.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120435956 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|