Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Gminnym Zespole Szkół w Suwałkach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 03 czerwca 2020 roku
(znak: RIO.V.6003-2/20), o treści jak niżej:
Pani
Irena Walendzewicz
Kierownik Gminnego Zespołu
Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół
w Suwałkach
Regionalna Izba Obrachunkowa w
Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1
ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.
U. z 2019 r. poz. 2137), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Gminnym
Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Szkół w Suwałkach, obejmując jej zakresem
zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Suwałki w 2019 r. wysokości
średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia
1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215, ze zm.) oraz inne
wybrane zagadnienia dotyczące wynagradzania nauczycieli.
W
zakresie średnich wynagrodzeń nauczycieli kontroli poddano prawidłowość
ustalenia danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania, o którym mowa w art.
30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących struktury zatrudnienia na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych
wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2019 r. Nieprawidłowości w
zakresie ustalania struktury zatrudnienia nauczycieli nie stwierdzono. Ustalono
natomiast, że wykazana kwota wydatków poniesionych na
wynagrodzenia nauczycieli mianowanych została zaniżona o 62,50 zł, zaś kwota
wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych zawyżona o 62,50 zł. Przy
wyliczaniu wydatków na wynagrodzenia kwotę tę, dotyczącą wynagrodzenia
nauczyciela mianowanego za godziny ponadwymiarowe, omyłkowo zaliczono do
wydatków na wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego – str. 10-11 protokołu
kontroli. Pomyłka ta spowodowała niewielkie – o kwotę 62,50 zł – zmiany w
zakresie dodatniej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi w 2019 r.
na wynagrodzenia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych, a sumą iloczynów
średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, nie skutkują powstaniem
obowiązku wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających. W dniu 13 maja 2020
r. została przekazana do RIO w Białymstoku korekta sprawozdania.
W zakresie organizacji funkcjonowania
GZEAS i obsługiwanych szkół kontrola wykazała, że według § 6 pkt 7 i 8 regulaminu
organizacyjnego GZEAS przyjętego zarządzeniem Nr 2/18 Pani Kierownik z dnia 9
lutego 2018 r., kierownika Zespołu zastępuje główny księgowy, który w czasie
zastępstwa wykonuje obowiązki i uprawnienia kierownika Zespołu i ponosi za nie
odpowiedzialność – str. 4-5 protokołu kontroli. Należy wskazać, że zastosowanie
tej regulacji powodowałoby sytuację, w której jedna osoba wykonywałaby
wszystkie kluczowe obowiązki w zakresie gospodarki finansowej GZEAS określone
ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 869, ze zm.), przy braku zapewnienia kontroli sposobu ich realizacji przez
inną osobę. Nie jest to zgodne ze standardami kontroli zarządczej dla sektora
finansów publicznych ogłoszonymi przez Ministra Finansów komunikatem Nr 23 z
dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84). Według standardu
14c określone w jednostce mechanizmy kontroli operacji gospodarczych i
finansowych powinny zapewniać co najmniej podział kluczowych obowiązków.
Od 1 stycznia 2020 r.
obowiązuje nowy regulamin organizacyjny GZEAS, wprowadzony zarządzeniem Pani
Kierownik Nr 13/19 z dnia 19 grudnia 2019 r. W § 6 pkt 7 regulaminu ponownie
znalazł się zapis, że kierownika Zespołu zastępuje główny księgowy, który w
czasie zastępstwa wykonuje obowiązki i uprawnienia kierownika Zespołu i ponosi
za nie odpowiedzialność.
Analiza arkuszy organizacyjnych szkół
prowadzonych przez gminę Suwałki i obsługiwanych przez GZEAS w Suwałkach pod
kątem prawidłowości planowania oraz realizacji godzin ponadwymiarowych
nauczycieli sprawujących funkcje kierownicze, a także prawidłowości
realizowanego przez tych nauczycieli tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć (str. 13-16 protokołu kontroli), wykazała następujące uchybienia
dotyczące roku szkolnego 2018/2019:
a)
dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Starym Folwarku były Wójt T. Chołko
przydzielił arkuszem organizacyjnym 4 godziny ponadwymiarowe przy 6 godzinach
wymiaru obowiązkowego, podczas gdy zgodnie z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela
liczba godzin ponadwymiarowych nie mogła przekraczać 3 godzin (1/2 tygodniowego
obowiązkowego wymiaru),
b)
dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Płocicznie Tartak były Wójt T. Chołko przydzielił
pierwotnie 2 godziny ponadwymiarowe przy 6 godzinach wymiaru obowiązkowego. W ciągu roku szkolnego dokonano 5 zmian arkusza
organizacyjnego, w tym aneksem nr 4 z datą 29 kwietnia 2019 r. (tj. w czasie
pełnienia funkcji przez obecnego Wójta Gminy Suwałki Z. Mackiewicza), którym dyrektorowi
zwiększono tygodniową liczbę godzin ponadwymiarowych do 4 godzin. Zmiana
przydziału godzin umotywowana została dostarczeniem przez rodziców opinii z
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Suwałkach (opinia wpłynęła do szkoły 25
kwietnia 2019 r.), z której wynika, że uczeń powinien realizować indywidualne
zajęcia edukacyjne. W piśmie z dnia 26 kwietnia 2019 r. skierowanym do Wójta
Gminy Suwałki dyrektor SP w Płocicznie Tartak wskazała m.in., że ustala wymiar
godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem na poziomie 4
godzin tygodniowo (2 godziny język polski, 2 godziny matematyka) a zmiana
planowana jest, zgodnie z opinią, do końca roku szkolnego 2018/2019.
Przyznanie liczby godzin ponadwymiarowych przekraczającej
1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru jest sprzeczne z art. 35 ust. 1 Karty
Nauczyciela. W roku szkolnym 2019/2020 uchybień w tym zakresie nie stwierdzono.
Uwagi dotyczące przestrzegania art. 35 ust. 1 Karty
Nauczyciela przy zatwierdzaniu arkuszy organizacyjnych szkół zostaną przekazane
Wójtowi Gminy Suwałki.
Kontrola wykazała, że w 2019 r. w
żadnej ze szkół nie było zatrudnionego wicedyrektora. Każda z nich liczy mniej
niż 12 oddziałów, zatem nie ma obowiązku tworzenia w nich stanowiska
wicedyrektora, co wynika z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910). Zastosowanie w tej sytuacji ma
art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego, zgodnie z którym w przypadku nieobecności
dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w
których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub
placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Jak wynika z ustaleń zawartych na
str. 14 protokołu kontroli, w żadnej ze szkół nie został wyznaczony nauczyciel,
który zastępowałby dyrektora podczas jego nieobecności. Obowiązki organu prowadzącego
w tym zakresie należą do Wójta Gminy Suwałki (art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa
oświatowego), zatem stosowne uwagi w tym zakresie skieruję do Wójta odrębnym
pismem.
Mając na uwadze ustalenia kontroli,
na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
-
określenie w regulaminie organizacyjnym GZEAS zasad zastępstwa kierownika
Zespołu z uwzględnieniem, że z racji na ustawowo określone obowiązki i
odpowiedzialność zastępstwo nie powinno być – w świetle standardów kontroli
zarządczej – powierzane głównemu księgowemu, a także, że osobą zastępującą może
być wyłącznie pracownik GZEAS (art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).
O sposobie wykonania wniosku pokontrolnego proszę powiadomić
Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty
otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości
składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego,
zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do
Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może
być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do
wiadomości:
Wójt
Gminy Suwałki
W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z
dnia 03 czerwca 2020 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Zbigniew
Mackiewicz
Wójt Gminy Suwałki
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
przeprowadziła w dniach 6-14 maja 2020 r. doraźną kontrolę gospodarki
finansowej Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół Gminy Suwałki.
Stwierdzone podczas kontroli uchybienia zawarte zostały w wystąpieniu pokontrolnym
wystosowanym do kierownika GZEAS, którego egzemplarz przekazuję Panu w
załączeniu. Z ustaleń kontroli wynika, że wyeliminowanie niektórych spośród stwierdzonych
uchybień wymaga podjęcia stosownych czynności przez Pana Wójta.
Kontrola wykazała, że w żadnej z
czterech szkół prowadzonych przez gminę Suwałki nie było obowiązku zatrudnienia
wicedyrektora na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910). W związku z tym zastosowanie ma
art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego, zgodnie z którym w przypadku nieobecności
dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w
których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub
placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Obowiązki organu prowadzącego w
tym zakresie należą do Wójta Gminy Suwałki – art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa
oświatowego. Z ustaleń kontroli wynika, że w żadnej ze szkół nie został
wyznaczony przez Pana Wójta (ani przez poprzedniego Wójta) nauczyciel, który
zastępowałby dyrektora podczas jego nieobecności.
Podczas kontroli analizą objęto także
przestrzeganie art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela. Stwierdzono uchybienia w
realizacji dyspozycji tego przepisu – zakazującej przyznawania nauczycielowi
godzin ponadwymiarowych w liczbie przekraczającej ½ tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć – w stosunku do dyrektorów dwóch szkół w roku szkolnym
2018/2019. Przy czym jeden przypadek dotyczył przyznania przez byłego Wójta
Gminy Suwałki 4 godzin ponadwymiarowych przy 6 godzinach pensum dyrektora już w
pierwotnej wersji arkusza organizacyjnego. W drugim przypadku Pan Wójt
zatwierdził zwiększenie liczby godzin ponadwymiarowych dyrektora z 2 do 4
tygodniowo (przy pensum 6 godzin) w kwietniu 2019 r. Jak wynika z ustaleń
kontroli, sytuacja ta występowała tylko do końca roku szkolnego 2018/2019 i
była spowodowana koniecznością zapewnienia realizacji zajęć indywidualnych dla
ucznia. Jednakże wskazać należy, że art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela nie
przewiduje wyjątków od limitu godzin ponadwymiarowych wynoszącego ½
obowiązującego pensum danego nauczyciela.
Reasumując, dla usunięcia uchybień stwierdzonych
w trakcie kontroli Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w
Suwałkach, niezbędne jest podjęcie przez Pana Wójta stosownych działań,
polegających na:
a)
wyznaczeniu nauczycieli zastępujących dyrektorów szkół prowadzonych przez gminę
Suwałki w czasie ich nieobecności, stosownie do art. 68 ust. 9 Prawa
oświatowego,
b)
zatwierdzaniu arkuszy organizacyjnych szkół zawierających dane zgodne z
przepisami Karty Nauczyciela w zakresie liczby godzin ponadwymiarowych
poszczególnych nauczycieli.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120435912 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|