Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2018

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Raczkach  

zalecenia - Centrum Sportu i Rekreacji w Augustowie  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nowe Piekuty  

zalecenia - Gmina Nurzec-Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sejny  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Szumowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Turośń Kościelna  

zalecenia - Kolneński Ośrodek Kultury i Sportu w Kolnie  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto Grajewo  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Suchowola  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Przedszkole Nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Przedszkole w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Sportowa Szkoła Podstawowa w Supraślu  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 3 w Zambrowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 6 w Augustowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Czyżach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Dziadkowicach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Poćkunach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Trzciannem  

zalecenia - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 2 w Sokółce  

zalecenia - Zakład Komunalny w Krynkach  

zalecenia - Zarząd Ekonomiczny Szkół Gminy Łomża  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nurcu-Stacji  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Szkoła Podstawowa w Czyżach

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2018-12-05 01:59
Data modyfikacji:  2018-12-05 02:00
Data publikacji:  2018-12-05 02:00
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźnej gospodarki finansowej

przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Czyżach

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 28 listopada 2018 roku (znak: RIO.I.6003-6/18), o treści jak niżej:

 

 

 

Pan

Mirosław Pietkiewicz

Dyrektor

Szkoły Podstawowej w Czyżach

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Podstawowej w Czyżach, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Czyże wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, ze zm.). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia przez Szkołę Podstawową danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Czyże sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli, faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2017 r. oraz prawidłowości ustalenia kwot wypłaconych dodatków uzupełniających.

 

W wyniku kontroli stwierdzono uchybienie w przedmiocie ustalenia wydatków faktycznie poniesionych w 2017 r. na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych. Do wydatków faktycznie poniesionych nie uwzględniono kwoty 188,23 zł, stanowiącej wynagrodzenie chorobowe płacone z planu finansowego Szkoły (niezdolność do pracy 1 nauczyciela kontraktowego w okresie 14-16 listopada 2017 r. i 20-23 listopada 2017 r.). Błędne ustalenie kwoty wydatków faktycznie poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych w 2017 r. spowodowało zawyżenie ujemnej różnicy między wydatkami poniesionymi w 2017 r. a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela. Prawidłowo wydatki poniesione w 2017 r. na wynagrodzenia w grupie nauczycieli kontraktowych powinny wynosić 72.157,37 zł. Kwota ujemnej różnicy stanowiłaby wówczas 4.631,36 zł, zamiast 4.819,59 zł. Oznacza to zawyżenie o 188,23 zł kwoty podlegającej podziałowi między nauczycieli kontraktowych tytułem dodatków uzupełniających za 2017 r.

Z kolei w wyniku analizy prawidłowości naliczenia i wypłaty dodatków uzupełniających za 2017 r. nauczycielom kontraktowym stwierdzono, że styczniu 2018 r. wypłacono dodatki dla 4 nauczycieli kontraktowych, podczas gdy uprawnionych do otrzymania dodatku było 5 osób. Według złożonego w tej sprawie wyjaśnienia W wyniku podziału jednorazowego dodatku uzupełniającego za 2017r. ustaloną kwotę różnicy w grupie nauczycieli  kontraktowych w wysokości  4819,59 zł  podzielono na 4 osoby powołując się na materiały szkoleniowe „Nowe zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli w treści których znalazł się zapis „ Podział Jednorazowego dodatku uzupełniającego”   - Ustaloną w grudniu wysokość funduszu na dodatki uzupełniające dzieli się wyłącznie pomiędzy zatrudnionych w grudniu nauczycieli, w podziale na poszczególne stopnie awansu zawodowego, proporcjonalnie do ich osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego.

Zgodnie z art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela, kwota różnicy jest dzielona między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie w roku, dla którego ustalono kwotę różnicy, w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego i wypłacana w terminie do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, dla którego wyliczono kwotę różnicy, w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego ustalanego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, zapewniając osiągnięcie średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, o których mowa w art. 30 ust. 3, w danej jednostce samorządu terytorialnego w roku, dla którego wyliczono kwotę różnicy. Natomiast w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35 ze zm.) wskazano, że wysokość jednorazowego dodatku uzupełniającego, o którym mowa w art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela, ustala się proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, w którym nauczyciel pobierał wynagrodzenie, oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zatem należy stwierdzić, iż prawodawca literalnie wskazał, że dodatek uzupełniający przysługuje każdemu nauczycielowi zatrudnionemu i pobierającemu wynagrodzenie w roku, dla którego ustalono kwotę różnicy na danym stopniu awansu zawodowego (bez względu na to, w jakich miesiącach tego roku), w wysokości proporcjonalnej do okresu jego zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego tego nauczyciela.

Ustalono ponadto, że do wyliczenia osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego błędnie w jednym przypadku przyjęto wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 2.361 zł w okresie styczeń-marzec 2017 r., zamiast 2.331 zł (zmiana wynagrodzenia na kwotę 2.361 zł nastąpiła od kwietnia 2017 r.). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli… dla każdego nauczyciela oddzielnie należy wyliczyć osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia. W przypadku zmiany osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego Sj, wynikającej z przyczyn podanych w załączniku do rozporządzenia, do dalszych obliczeń należy jako Sj uwzględnić sumę osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela obowiązujących w okresach wyznaczonych przez te zmiany.

Czterem wskazanym w protokole kontroli nauczycielom kontraktowym dodatki uzupełniające naliczono w wysokości odpowiednio: 393,28 zł, 765,35 zł, 1.305,15 zł i 2.355,81 zł. W wyniku uwzględnienia wszystkich nauczycieli kontraktowych, uprawnionych do otrzymania dodatku uzupełniającego za 2017 r., skorygowania stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela kontraktowego oraz ustalenia prawidłowej wielkości wydatków poniesionych w roku objętym analizą, kwoty wypłaconych dodatków powinny stanowić dla tych nauczycieli odpowiednio: 365,75 zł (mniej o 27,53 zł), 711,73 zł (mniej o 53,62 zł), 1.209,49 zł (mniej o 95,66 zł) i 2.182,96 zł (mniej o 172,85 zł) – łącznie nauczyciele ci otrzymali dodatki uzupełniające w kwocie zawyżonej o 349,66 zł. Ponadto nauczycielowi kontraktowemu, który był zatrudniony w 2017 r., lecz został pominięty przy ustalania dodatków uzupełniających, należało wypłacić dodatek uzupełniający w wysokości 161,44 zł.

 

           Stwierdzone uchybienia były w głównej mierze wynikiem błędnej interpretacji przepisów prawa określających zasady analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz ustalania prawa nauczycieli do otrzymywania dodatków uzupełniających.

Ustalanie danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli należy, zgodnie z zakresem czynności, do obowiązków Sekretarza Szkoły.

 

           Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Skorygowanie danych dotyczących wydatków faktycznie poniesionych z planu finansowego Szkoły na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych w 2017 r. (poprzez zwiększenie wydatków o kwotę 188,23 zł) oraz przekazanie ich Wójtowi Gminy Czyże celem sporządzenia korekty sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2017 r.

2. Zobowiązanie Sekretarza Szkoły do dołożenia większej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, w zakresie:

a) uwzględniania wszystkich wydatków na wynagrodzenia poniesionych z planu finansowego Szkoły w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela,

b) prawidłowości wyliczania osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

3. Dokonywanie podziału ujemnej różnicy pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi w roku na wynagrodzenia nauczycieli na danym stopniu awansu zawodowego a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli między wszystkich nauczycieli zatrudnionych na danym stopniu awansu i pobierających wynagrodzenie w roku, za który ustalane są dane, proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, jak to wynika z przepisów przywołanych w części opisowej wystąpienia.

4. Rozliczenie z nauczycielami wskazanymi w protokole kontroli wynikających z ustaleń kontroli różnic między należnymi a otrzymanymi przez nich dodatkami uzupełniającymi za 2017 r., poprzez:

a) wystąpienie do 4 nauczycieli kontraktowych o zwrot kwot, o które zawyżono im dodatki, w łącznej wysokości 349,66 zł,

b) wypłacenie kwoty 161,44 zł nauczycielowi kontraktowemu, którego bezpodstawnie pominięto przy ustalaniu dodatków,

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosku objętego zastrzeżeniem.

           Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

Do wiadomości:

Wójt Gminy Czyże

 

 

 

                 Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

            w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120436222
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436222 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |