Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkół w Narewce
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 09 listopada 2016 roku (znak: RIO.I.6003-2/16), o treści jak niżej:
Pani
Maria Lewsza
Dyrektor
Zespołu Szkół w Narewce
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Zespole Szkół w Narewce, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Narewka wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379, ze zm.). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Narewka sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2015 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.
W wyniku kontroli stwierdzono istotne błędy w zakresie prawidłowości ustalenia średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych. Według danych zamieszczonych w sprawozdaniu średnia liczba etatów nauczycieli mianowanych wynosiła 3,94 w okresie od stycznia do sierpnia 2015 r. oraz 3,10 w okresie od września do grudnia 2015 r., zaś nauczycieli dyplomowanych – 24,56 w okresie od stycznia do sierpnia i od września do grudnia 2015 r. Tymczasem prawidłowo ustalona średnioroczna struktura zatrudnienia wyniosła:
- na stopniu nauczyciela mianowanego w okresie od stycznia do sierpnia 2015 r. 4,10 etatu oraz w okresie od września do grudnia 2015 r. 3,33 etatu,
- na stopniu nauczyciela dyplomowanego w okresie od stycznia do sierpnia 2015 r. 25,03 etatu oraz od września do grudnia 2015 r. 24,55 etatu.
Przyczyny nieprawidłowości w ustaleniu średniorocznej liczby etatów przedstawiono na str. 10-11 protokołu kontroli.
Nieprawidłowości dotyczące ustalenia średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych miały bezpośredni wpływ na kwotę ujemnej różnicy pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych w 2015 r. a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, co skutkowało błędnym ustaleniem (zaniżeniem) wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli. Kwota ujemnej różnicy podlegająca podziałowi między nauczycieli w formie dodatków uzupełniających powinna być w rzeczywistości wyższa od podanej w sprawozdaniu o:
- 8.609,33 zł dla nauczycieli mianowanych,
- 18.601,37 zł dla nauczycieli dyplomowanych.
Łącznie zaniżono dodatki uzupełniające za 2015 r. dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych o 27.210,70 zł.
Podczas kontroli dokonano ponownego przeliczenia wysokości dodatków uzupełniających dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych. W grupie nauczycieli mianowanych wysokość zaniżenia jednorazowych dodatków uzupełniających mieściła się w przedziale od 458,07 zł do 2.230,14 zł dla jednego nauczyciela. W przypadku nauczycieli dyplomowanych wysokość zaniżenia jednorazowych dodatków uzupełniających mieściła się w przedziale od 78,17 zł do 729,77 zł dla jednego nauczyciela – str. 13-15 protokołu kontroli. Do protokołu kontroli załączono okazaną kontrolującemu listę płac opatrzoną datą 27 października 2016 r., w której naliczono do wypłaty kwoty zaniżonych jednorazowych dodatków uzupełniających nauczycielom uprawnionym do jego otrzymania za 2015 r. w wysokości ustalonej przez kontrolującego. Brak jednak dowodów na dokonanie wypłaty zaniżonych dodatków do czasu podpisania protokołu kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości w ustalaniu średniorocznej liczby etatów należy uznać za efekt nieznajomości lub błędnej interpretacji przepisów regulujących zasady ustalania średniorocznej liczby etatów – wynikających w szczególności z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.) – przez byłą główną księgową Zespołu Szkół, która pełniła funkcję do 30 czerwca 2016 r. i wykonywała czynności z zakresu opracowania danych poddanych kontroli. W związku z tym, że Zespół Szkół od 1 lipca 2016 r. objęty jest wspólną obsługą, prowadzoną przez Urząd Gminy Narewka jako jednostkę obsługującą, stosowne wnioski pokontrolne dotyczące usunięcia w przyszłości stwierdzonych nieprawidłowości wystosuję do Wójta Gminy Narewka w wystąpieniu pokontrolnym wydanym na podstawie ustaleń kontroli kompleksowej przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Narewka.
Pani Dyrektor zalecam natomiast w związku z ustaleniami kontroli – jako osobie dysponującej w myśl art. 10c ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) środkami finansowymi Zespołu Szkół mimo prowadzenia wspólnej obsługi w Urzędzie Gminy:
- dokonanie wypłaty kwoty zaniżonych jednorazowych dodatków uzupełniających w łącznej wysokości 27.210,70 zł nauczycielom uprawnionym do ich otrzymania za 2015 r., ujętych w liście płac z dnia 27 października 2016 r.
O sposobie wykonania zalecenia pokontrolnego proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosku objętego zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Wójt Gminy Narewka
Odsłon dokumentu: 120436502 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|