Działalność nadzorcza Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2013 roku
Liczba jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w roku 2013
Lp. |
j.s.t. |
2013r. |
I. |
Ogółem, z tego: |
140 |
1. |
gminy |
115 |
2. |
powiaty |
14 |
3. |
miasta na prawach powiatu |
3 |
4. |
samorząd województwa |
1 |
5. |
związki międzygminne, w tym: |
7 |
a) |
prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania) |
7 |
6. |
związki powiatów, w tym: |
0 |
a) |
prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania) |
0 |
Poniższe tabele w zakresie roku 2012 dotyczą działalności wszystkich Regionalnych Izb Obrachunkowych w Polsce, natomiast rok 2013 dotyczy tylko działalności Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bialymstoku.
Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader.
Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2013 r. przez regionalne izby obrachunkowe |
|
|
Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2013 roku |
|
|
Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2013 roku |
|
|
Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2013 roku |
|
|
Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego oraz związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian 2013 roku |
|
|
Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2013 roku |
|
|
Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego (z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet, w sprawie absolutorium, wieloletniej prognozy finansowej oraz jej zmian) w 2013 roku |
|
|
Najczęściej występujące nieprawidłowości w badanych przez Izbę uchwałach
Lp. |
Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące: |
Rodzaje nieprawidłowości
(najczęściej występujące) |
1. |
budżetu |
- niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych,
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków,
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową,
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące,
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji,
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków,
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
- błędne zaplanowanie rezerwy ogólnej i rezerw celowych (m.in. niewłaściwe wysokości rezerwy na zarządzanie kryzysowe)
- niewłaściwe rozdysponowanie w planie wydatków dotacji celowych z budżetu państwa
- brak w treści uchwały zapisów dotyczących szczególnej zasady wykonywania budżetu w związku z dochodami z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi |
2. |
zmian budżetu |
- zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji,
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian,
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje,
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- brak rozbicia rodzajowego dochodów i wydatków zgodnie z art. 237 u.f.p.
- brak rozbicia dochodów i wydatków zgodnie z art. 235 i 236 u.f.p.
- błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń),
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał
niedobór środków w planie budżetu na
sfinansowanie rozchodów
- dokonaniu zmiany planu wydatków z tytułu dotacji bez uwzględnienia tej zmiany w załączniku do uchwały budżetowej zawierającym zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu gminy
- błędne wskazanie źródeł pokrycia deficytu budżetowego |
3. |
wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian |
- brak spełnienia relacji z art. 243 u.f.p.
- błędnie wyliczone zadłużenie w poszczególnych latach,
- brak wskazania przeznaczenia nadwyżek budżetowych w poszczególnych latach,
- niezgodność zaplanowanych wielkości w WPF z budżetem oraz sprawozdaniami
- brak realistyczności danych wykazanych w WPF od 2013 roku, do czego zobowiązuje art. 226 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
- niewykazanie danych uzupełniających o długu i jego spłacie
|
4. |
procedury uchwalania budżetu |
- Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy,
|
5. |
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy |
- brak |
6. |
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący |
- brak
|
7. |
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów |
- postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku zarządzeniach,
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej,
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt
- kredyt zaciągnął organ bez upoważnienia lub limitu. |
8. |
udzielania pożyczek |
- wykonanie zarządzenia powierzono skarbnikowi miasta |
9. |
udzielania poręczeń |
- organ wykonawczy nie miał podstaw prawnych do udzielenia poręczenia |
10. |
zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów |
- brak
|
11.1. |
określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst |
- brak
|
11.2. |
zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych |
- organ stanowiący przyznał sobie prawo do wstrzymania dotacji
- przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi),
- ustalenie trybu udzielenia dotacji niezgodnie z przepisami,
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie. |
12.1. |
podatków i opłat lokalnych |
- uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały,
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego,
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości,
w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku. |
12.2. |
opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi |
- we wzorze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w pouczeniu określono termin wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami za II i IV kwartał niezgodnie z zapisami art. 6i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- brak w uchwale regulacji dotyczących układu informacji i powiązań między nimi w zakresie określenia warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 6m ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.),
- brak w części normatywnej uchwały zapisów, dotyczących terminu i miejsca składania deklaracji, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.),
- zawarcie we wzorze deklaracji oświadczenia o uprzedzeniu o odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego za podanie nieprawdy bądź zatajenie prawdy |
13. |
absolutorium |
- błędna podstawa prawna uchwały,
|
14. |
pozostałe uchwały i zarządzenia |
- błędnie wskazano podstawę prawną,
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. |
Odsłon dokumentu: 120431351 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 2014-02-04 01:53,
2014-02-04 01:40,
|