Działalność nadzorcza Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2015 roku 
  
Liczba jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w roku 2015 
  
| 
 Lp.  | 
 j.s.t.  | 
 2015 r.  |  
| 
 I.  | 
 Ogółem, z tego:  | 
 139  |  
| 
 1.  | 
 gminy  | 
 115  |  
| 
 2.  | 
 powiaty  | 
 14  |  
| 
 3.  | 
 miasta na prawach powiatu  | 
 3  |  
| 
 4.  | 
 samorząd województwa  | 
 1  |  
| 
 5.  | 
 związki międzygminne, w tym:  | 
 6  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 6  |  
| 
 6.  | 
 związki powiatów, w tym:  | 
 0  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 0  |    
Poniższe tabele zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader. 
 
 
| 
 Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2015 r. przez regionalne izby obrachunkowe          | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2015 roku        | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2015 roku             | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2015 roku           | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego oraz związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian 2015 roku        | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2015 roku     | 
  
  | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego (z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet, w sprawie absolutorium, wieloletniej prognozy finansowej oraz jej zmian) w 2015 roku       | 
  
  | 
  
  |   
Nieprawidłowości (istotniejsze lub najczęściej występujące) stwierdzone przez Kolegium w badanych uchwałach i zarządzeniach: 
| 
 Lp.  | 
 Uchwały  
i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące  | 
   
  
Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  |  
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 - niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych, 
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków, 
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową, 
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące, 
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków, 
- niewłaściwe rozdysponowanie w planie wydatków dotacji celowych z budżetu państwa, 
- błędnie określono limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu, czym naruszono art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych;  
- błędnie określono upoważnienie dla organu wykonawczego czym naruszono art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych; 
- utworzono rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe z naruszeniem art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym;  
- brak zawarcia w części normatywnej zapisu dotyczącego szczególnej zasady wykonywania budżetu związanej z ustawą Prawo ochrony środowiska; 
- nieistotne naruszenie art. 126 ustawy finansach publicznych  w zakresie niepełnego rozdysponowania dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami.  |  
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 - błędnie określono limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu, czym naruszono art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych; 
- rozdysponowanie w planie wydatków rezerwy ogólnej na wynagrodzenia osobowe, czym  naruszono art. 259 ust. 3 ustawy o finansach publicznych; 
- zarządzenie zostało podjęte z istotnym naruszeniem prawa w zakresie art. 257 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w zakresie wprowadzenia w planie dochodów i wydatków rezerwy subwencji oświatowej; 
- zwiększenie planu wydatków inwestycyjnych przez organ wykonawczy z naruszeniem art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych; 
- zachwiana została reguła bilansowania się budżetu, naruszenie art. 211 ust. 1 w zw. z art. 212 pkt 3 ustawy o finansach publicznych; 
- zarządzenie zostało podjęte z istotnym naruszeniem prawa, w zakresie dokonania zmian w planie wydatków między działami, naruszenie art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych; 
- zmniejszenie planu wydatków majątkowych i częściowe rozdysponowanie tych środków na wydatki bieżące przez organ wykonawczy, naruszenie art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych; 
- dokonano zmian w budżecie z wyszczególnieniem w układzie do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, czym naruszono postanowienia uchwały Rady w sprawie uchwalenia budżetu, gdzie plan wydatków został ustalony przez Radę w pełnej szczegółowości, w układzie do działów, rozdziałów oraz paragrafów tym samym naruszył także dyspozycję art. 236 ust. 5 ustawy o finansach publicznych;  |  
| 
 3.  | 
 wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian  | 
 - naruszenie relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych; 
- brak realistyczności wykazanych danych w WPF na okres jej sporządzenia, naruszenie art. 226 ust.1 ustawy o finansach publicznych; 
- niewystarczające objaśnienia przyjętych wartości w kolumnie 4.2 „Wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy” w wierszu „2014”, naruszenie art.  226 ust. 1 w zw. z ust. 2a ustawy o finansach publicznych; 
   |  
| 
 4.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 - zmiana warunków emisji obligacji w zakresie przesunięcia terminu wykupu obligacji oraz zmiany okresu odsetkowego, co stanowi naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. b ustawy o samorządzie gminnym; 
   |  
| 
 6.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - zaciągnięcie pożyczki z budżetu państwa, przeznaczonej na spłatę planowanych w 2016 roku rozchodów, co narusza dyspozycję przepisu artykułu 91 ust. 1 ustawy z  dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; 
   |  
| 
 7.  | 
 zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 - naruszenie regulacji art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych; 
- naruszeniem regulacji art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; 
- naruszenie art. 90 ust. 2b i 2d  ustawy o systemie oświaty w związku z art. 14 ust. 1 i ust. 3  ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ; 
- naruszenie dyspozycji przepisu art. 80 ust 2 i 3 ustawy o systemie oświaty;  |  
| 
 8.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 - uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; 
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych; 
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały; 
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego; 
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości 
w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku;  |  
| 
 9.  | 
 opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi  | 
 - we wzorze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w pouczeniu określono termin wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami za II i IV kwartał niezgodnie z zapisami art. 6i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; 
- brak w uchwale regulacji dotyczących układu informacji i powiązań między nimi w zakresie określenia warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 6m ust. 3 ustawy  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; 
- brak w części normatywnej uchwały zapisów, dotyczących terminu i miejsca składania deklaracji, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; 
- zawarcie we wzorze deklaracji oświadczenia o uprzedzeniu o odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego za podanie nieprawdy bądź zatajenie prawdy;  |  
| 
 10.  | 
 absolutorium  | 
 - naruszenie dyspozycji zawartych w art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym i w art. 271 ustawy o finansach publicznych;  |  
| 
 11.  | 
 pozostałe uchwały i zarządzenia  | 
  - błędnie wskazano podstawę prawną, 
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru.  |     			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120431361 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 			2016-08-24 01:43, 
						2016-08-24 01:41, 
			
  
 |