Działalność nadzorcza Regionalnych Izb Obrachunkowych  
  
Działalność Regionalnych Izb Obrachunkowych została uregulowana w przepisach: 
  
I Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, sprost.: Dz. U. z 2001 r. Nr 28, poz. 319) 
  
Art. 171
1. Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. 
2. Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe.  
  
II Ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2001 roku Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) 
  
Działalność Nadzorcza: 
Art. 1. Ustawy o RIO 1. Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej "izbami", są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust. 2. 2. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych: 1) jednostek samorządu terytorialnego, 2) związków międzygminnych, 3) stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, 4) związków powiatów, 5) stowarzyszeń powiatów, 6) samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych, 7) innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
 
  
Art. 11 Ustawy o RIO  1. W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach: 1) procedury uchwalania budżetu i jego zmian, 2) budżetu i jego zmian, 3) zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek, 4) zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, 5) podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, 6) absolutorium. 2. W przypadku nieuchwalenia budżetu przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 marca roku budżetowego, izba ustala budżet tej jednostki w terminie do końca kwietnia roku budżetowego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub porozumień. 3. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale lub zarządzeniu izba nie stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, lecz ogranicza się do wskazania, że wydano je z naruszeniem prawa. 4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu terytorialnego.  
| 
                   Liczba jednostek samorządu terytorialnego                   nadzorowanych przez regionalne izby obrachunkowe w latach 2003 i 2004  |  
| 
 Lp.  | 
 j.s.t.  | 
 2003r.  | 
 2004r.  | 
 Uwagi  |  
| 
 I.  | 
 Ogółem, z tego:  | 
 3 037  | 
 140  | 
 -  |  
| 
 1.  | 
 gminy  | 
 2 413  | 
 115  | 
 -  |  
| 
 2.  | 
 powiaty  | 
 314  | 
 14  | 
 -  |  
| 
 3.  | 
 miasta na prawach powiatu  | 
 65  | 
 3  | 
 -  |  
| 
 4.  | 
 samorząd województwa  | 
 16  | 
 1  | 
 -  |  
| 
 5.  | 
 związki międzygminne, w tym:  | 
 228  | 
 7  | 
 -  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 164  | 
 6  | 
 -  |  
| 
 6.  | 
 związki powiatów, w tym:  | 
 1  | 
 -  | 
 -  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 1  | 
 -  | 
 -  |    
  
Ogólne dane statystyczne o działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych w roku 2004 wraz z zestawieniem porównawczym dla roku 2003 prezentują poniższe tabele. Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader 
  
| 
 Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2004 r. przez regionalne izby obrachunkowe  | 
   
   
format pdf   | 
   
    
format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2004 roku  | 
   
   
format pdf  | 
   
    
format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2004 roku  | 
   
   
format pdf  | 
   
   
format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2004 roku  | 
   
  
format pdf  | 
   
  
format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2004 roku  | 
   
  
format pdf  | 
   
  
format xls  |  
| 
 Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet i w sprawie absolutorium w 2004 roku  | 
   
  
format pdf  | 
   
  
format xls   |  
| 
 Wyniki postępowania nadzorczego dotyczące zbadanych uchwał związków międzygminnych w 2003 roku  | 
   
  
format pdf  | 
   
  
format xls  |    
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120431317 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
  
 |