| 
 Lp.  | 
 Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące:  | 
 Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  | 
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 -       niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych, 
-      błędne sumowanie planu dochodów i wydatków, 
-      wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową, 
-      błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące, 
-      błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji, 
-      brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków, 
-      nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. 
- błędne zaplanowanie rezerwy ogólnej i rezerw celowych (m.in. niewłaściwe wysokości rezerwy na zarządzanie kryzysowe).  | 
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 -      zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji, 
-      zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
-      wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian, 
-      błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje, 
-      dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami, 
-      przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
-      brak rozbicia rodzajowego dochodów i wydatków zgodnie z art. 237 u.f.p. 
-      brak rozbicia dochodów i wydatków zgodnie z art. 235 i 236 u.f.p. 
-      błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń), 
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów.  | 
| 
 3.  | 
 wieloletniej prognozy finansowej i zmian  | 
 - brak spełnienia relacji z art. 243 u.f.p. 
- błędnie wyliczone zadłużenie w poszczególnych latach, 
- brak wskazania przeznaczenia nadwyżek budżetowych w poszczególnych latach, 
- niezgodność zaplanowanych wielkości w WPF z budżetem oraz sprawozdaniami. 
   | 
| 
 4.  | 
 procedury uchwalania budżetu  | 
 - Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy, 
   | 
| 
 5.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 -      brak doprecyzowania ostatecznego terminu emisji obligacji oraz ostatecznego terminu sprzedaży obligacji; 
   | 
| 
 6.  | 
 zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący  | 
 - brak  | 
| 
 7.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 -      postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku zarządzeniach, 
-      postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej, 
-      postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt 
- kredyt zaciągnął organ bez upoważnienia lub limitu.  | 
| 
 8.  | 
 udzielania pożyczek  | 
 - brak  | 
| 
 9.  | 
 udzielania poręczeń  | 
 - brak  | 
| 
 10.  | 
 zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - pożyczkę zaciągnął niewłaściwy organ  | 
| 
 11.  | 
 określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst  | 
 - brak  | 
| 
 12.  | 
 zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 -      przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi), 
-      ustalenie trybu udzielenia dotacji niezgodnie z przepisami, 
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie.  | 
| 
 13.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 -      uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 
-      nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych 
-      niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały, 
-      niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego, 
-      zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości, 
-      w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku.  | 
| 
 14.  | 
 absolutorium  | 
 - błędna podstawa prawna uchwały, 
- podjęto uchwałę w sprawie absolutorium na podstawie przesłanek merytorycznie błędnie sformułowanych przez Komisję Rewizyjną  | 
| 
 15.  | 
 pozostałe uchwały i zarządzenia  | 
 -      błędnie wskazano podstawę prawną, 
-      w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
-      przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
-      Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.  |