Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2009 roku
Lp. |
j.s.t. |
2009r. |
Uwagi |
I. |
Ogółem, z tego: |
140 |
|
1. |
gminy |
115 |
|
2. |
powiaty |
14 |
|
3. |
miasta na prawach powiatu |
3 |
|
4. |
samorząd województwa |
1 |
|
5. |
związki międzygminne, w tym: |
7 |
|
a) |
prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania) |
0 |
|
6. |
związki powiatów, w tym: |
0 |
|
a) |
prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania) |
0 |
|
Ogólne dane statystyczne o działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych w roku 2009 wraz z zestawieniem porównawczym dla roku 2008 prezentują poniższe tabele. Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader
Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2009 r. przez regionalne izby obrachunkowe |
Format PDF |
Format xls |
Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku |
Format PDF |
Format xls |
Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku |
Format PDF |
Format xls |
Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku |
Format PDF |
Format xls |
Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2009 roku |
Format PDF |
Format xls |
Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet i w sprawie absolutorium w 2009 roku |
Format PDF |
Format xls |
Najczęściej występujące nieprawidłowości w badanych przez Izbę uchwałach
Lp. |
Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące: |
Rodzaje nieprawidłowości
(najczęściej występujące) |
1. |
budżetu |
- niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych,
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków,
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową,
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące,
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji,
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków,
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. |
2. |
zmian budżetu |
- zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji,
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian,
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje,
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- błędnie wyliczono stan zadłużenia na koniec roku,
- błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń),
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów. |
3. |
procedury uchwalania budżetu |
- Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy,
- pominięto obowiązek dołączenia do projektu uchwały budżetowej prognozy łącznej kwoty długu,
- błędnie określono szczegółowość planu dochodów budżetowych,
- błędnie określono procentową wysokość rezerwy ogólnej.
|
4. |
układu wykonawczego budżetu |
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- układ wykonawczy nie zgadza się z uchwałą budżetową (wystąpiły różnice zarówno w planie wydatków i dochodów ogółem, jak i w poszczególnych działach i rozdziałach), |
5. |
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy |
- brak doprecyzowania ostatecznego terminu emisji obligacji oraz ostatecznego terminu sprzedaży obligacji |
6. |
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący |
----------------------------------------------------- |
7. |
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów |
- postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku uchwałach,
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej,
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt
- kredyt zaciągnął niewłaściwy organ. |
8. |
udzielania pożyczek |
- pożyczki udzielił niewłaściwy organ |
9. |
udzielania poręczeń |
poręczenia udzielił niewłaściwy organ |
10. |
zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów |
- pożyczkę zaciągnął niewłaściwy organ |
11. |
Określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst |
- wskazano błędną kalkulację dotacji przedmiotowej (jako dopłatę do 1m kw. powierzchni całkowitej |
12. |
Zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych |
- przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi),
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie. |
13. |
podatków i opłat lokalnych |
- uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały,
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego,
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości,
- w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku.
|
14. |
absolutorium |
- absolutorium udzielono bez uprzedniej opinii rio w tej sprawie,
- podjęto uchwałę w sprawie absolutorium na podstawie przesłanek merytorycznie błędnie sformułowanych przez Komisję Rewizyjną. |
15. |
Pozostałe uchwały i zarządzenia
pomocy finansowej: |
- błędnie wskazano podstawę prawną,
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. |
Odsłon dokumentu: 120431331 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 2010-06-14 08:55,
|