Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2009 roku  
 
| 
 Lp.  | 
 j.s.t.  | 
 2008r.  | 
 2009r.  | 
 Uwagi  |  
| 
 I.  | 
 Ogółem, z tego:  | 
 3 047  | 
 140  | 
    |  
| 
 1.  | 
 gminy  | 
 2 413  | 
 115  | 
    |  
| 
 2.  | 
 powiaty  | 
 314  | 
 14  | 
    |  
| 
 3.  | 
 miasta na prawach powiatu  | 
 65  | 
 3  | 
    |  
| 
 4.  | 
 samorząd województwa  | 
 16  | 
 1  | 
    |  
| 
 5.  | 
 związki międzygminne, w tym:  | 
 238  | 
 7  | 
    |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 176  | 
 0  | 
    |  
| 
 6.  | 
 związki powiatów, w tym:  | 
 1  | 
 0  | 
    |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 1  | 
 0  | 
    |   
  
Ogólne dane statystyczne o działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych w roku 2009 wraz z zestawieniem porównawczym dla roku 2008 prezentują poniższe tabele. Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader 
   
 
| 
 Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2009 r. przez regionalne izby obrachunkowe         | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku        | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku        | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2009 roku   | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2009 roku            | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet i w sprawie absolutorium w 2009 roku            | 
     
Format PDF  | 
     
Format xls  |   
  
Najczęściej występujące nieprawidłowości w badanych przez Izbę uchwałach 
  
| 
 Lp.  | 
 Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące:  | 
 Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  |  
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 - niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych, 
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków, 
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową, 
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące, 
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji, 
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków, 
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.  |  
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 - zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji, 
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian, 
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje, 
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami, 
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
- błędnie wyliczono stan zadłużenia na koniec roku, 
 - błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń), 
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów.  |  
| 
 3.  | 
 procedury uchwalania budżetu  | 
 - Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy, 
- pominięto obowiązek dołączenia do projektu uchwały budżetowej prognozy łącznej kwoty długu, 
- błędnie określono szczegółowość planu dochodów budżetowych, 
- błędnie określono procentową wysokość rezerwy ogólnej. 
   |  
| 
 4.  | 
 układu wykonawczego budżetu  | 
 - zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
- układ wykonawczy nie zgadza się z  uchwałą budżetową (wystąpiły różnice zarówno w planie wydatków i dochodów ogółem, jak i w poszczególnych działach i rozdziałach),  |  
| 
 5.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 - brak doprecyzowania ostatecznego terminu emisji obligacji oraz ostatecznego terminu sprzedaży obligacji  |  
| 
 6.  | 
 zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący  | 
   
-----------------------------------------------------  |  
| 
 7.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku uchwałach, 
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej, 
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt 
- kredyt zaciągnął niewłaściwy organ.  |  
| 
 8.  | 
 udzielania pożyczek  | 
 - pożyczki udzielił niewłaściwy organ  |  
| 
 9.  | 
 udzielania poręczeń  | 
 poręczenia udzielił niewłaściwy organ  |  
| 
 10.  | 
 zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - pożyczkę zaciągnął niewłaściwy organ  |  
| 
 11.  | 
 Określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst  | 
 - wskazano błędną kalkulację dotacji przedmiotowej (jako dopłatę do 1m kw. powierzchni całkowitej  |  
| 
 12.  | 
 Zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 - przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi), 
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie.  |  
| 
 13.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 - uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych 
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały, 
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego, 
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości, 
- w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku. 
   |  
| 
 14.  | 
 absolutorium  | 
 - absolutorium udzielono bez uprzedniej opinii rio w tej sprawie, 
- podjęto uchwałę w sprawie absolutorium na podstawie przesłanek merytorycznie błędnie sformułowanych przez Komisję Rewizyjną.  |  
| 
 15.  | 
 Pozostałe uchwały i zarządzenia 
pomocy finansowej:  | 
   
- błędnie wskazano podstawę prawną, 
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.  |    
  			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120435232 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 			2010-07-02 01:03, 
			
  
 |