| 
 Lp.  | 
 Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące:  | 
 Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  | 
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 - niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych, 
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków, 
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową, 
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące, 
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji, 
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków, 
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.  | 
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 - zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji, 
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian, 
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje, 
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami, 
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
- błędnie wyliczono stan zadłużenia na koniec roku, 
 - błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń), 
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów.  | 
| 
 3.  | 
 procedury uchwalania budżetu  | 
 - Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy, 
- pominięto obowiązek dołączenia do projektu uchwały budżetowej prognozy łącznej kwoty długu, 
- błędnie określono szczegółowość planu dochodów budżetowych, 
- błędnie określono procentową wysokość rezerwy ogólnej.  | 
| 
 4.  | 
 układu wykonawczego budżetu  | 
 - zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
- układ wykonawczy nie zgadza się z  uchwałą budżetową (wystąpiły różnice zarówno w planie wydatków i dochodów ogółem, jak i w poszczególnych działach i rozdziałach),  | 
| 
 5.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 - brak doprecyzowania ostatecznego terminu emisji obligacji oraz ostatecznego terminu sprzedaży obligacji  | 
| 
 6.  | 
 zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący  | 
   
-------------------------------------------  | 
| 
 7.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w dwóch uchwałach, 
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej, 
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt.  | 
| 
 8.  | 
 udzielania pożyczek  | 
 - jednostka postanowiła o udzieleniu pożyczki własnemu zakładowi budżetowemu  | 
| 
 9.  | 
 udzielania poręczeń  | 
 - Rada upoważniła Burmistrza do udzielenia poręczenia kredytu krótkoterminowego oraz ustaliła maksymalną wysokość poręczenia dla zakładu budżetowego, 
- dołączona do uchwały prognoza kwoty długu nie uwzględnia zobowiązania z tytułu poręczenia weksla wystawionego przez szpital.  | 
| 
 10.  | 
 zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 -------------------------------------------  | 
| 
 11.  | 
 Określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst  | 
 - wskazano błędną kalkulację dotacji przedmiotowej (jako dopłatę do 1m kw. powierzchni całkowitej  | 
| 
 12.  | 
 Zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 - udzielono dotacji na działalność statutową stowarzyszenia, 
- zawarto zapis „i nie więcej niż 100% ustalonych w budżecie gminy wydatków na dany rok, na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły” sprzeczny z ustawą o systemie oświaty, 
- Rada wskazała imiennie stowarzyszenie, któremu udziela dotacji bez wyjaśnienia statusu organizacyjnego tejże organizacji oraz wskazania czy był zorganizowany konkurs na realizację zadania, 
- przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi), 
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie.  | 
| 
 13.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 - uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych 
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały, 
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego, 
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości, 
- w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku. 
   | 
| 
 14.  | 
 absolutorium  | 
 - absolutorium udzielono bez uprzedniej opinii rio w tej sprawie, 
- podjęto uchwałę w sprawie absolutorium na podstawie przesłanek merytorycznie błędnie sformułowanych przez Komisję Rewizyjną.  | 
| 
 15.  | 
 Pozostałe uchwały i zarządzenia 
a) rachunku dochodów własnych 
  
  
b) pomocy finansowej  | 
   
- przekazanie podatku VAT określono jako przeznaczenie dochodów własnych 
  
  
 - błędnie wskazano podstawę prawną, 
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.  |