Lp. |
Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące: |
Rodzaje nieprawidłowości
(najczęściej występujące) |
1. |
budżetu |
- niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych,
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków,
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową,
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące,
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji,
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków,
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. |
2. |
zmian budżetu |
- zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji,
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian,
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje,
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- błędnie wyliczono stan zadłużenia na koniec roku,
- błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń),
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów. |
3. |
procedury uchwalania budżetu |
- Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy,
- pominięto obowiązek dołączenia do projektu uchwały budżetowej prognozy łącznej kwoty długu,
- błędnie określono szczegółowość planu dochodów budżetowych,
- błędnie określono procentową wysokość rezerwy ogólnej. |
4. |
układu wykonawczego budżetu |
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- układ wykonawczy nie zgadza się z uchwałą budżetową (wystąpiły różnice zarówno w planie wydatków i dochodów ogółem, jak i w poszczególnych działach i rozdziałach), |
5. |
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy |
- brak doprecyzowania ostatecznego terminu emisji obligacji oraz ostatecznego terminu sprzedaży obligacji |
6. |
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący |
------------------------------------------- |
7. |
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów |
- postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w dwóch uchwałach,
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej,
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt. |
8. |
udzielania pożyczek |
- jednostka postanowiła o udzieleniu pożyczki własnemu zakładowi budżetowemu |
9. |
udzielania poręczeń |
- Rada upoważniła Burmistrza do udzielenia poręczenia kredytu krótkoterminowego oraz ustaliła maksymalną wysokość poręczenia dla zakładu budżetowego,
- dołączona do uchwały prognoza kwoty długu nie uwzględnia zobowiązania z tytułu poręczenia weksla wystawionego przez szpital. |
10. |
zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów |
------------------------------------------- |
11. |
Określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst |
- wskazano błędną kalkulację dotacji przedmiotowej (jako dopłatę do 1m kw. powierzchni całkowitej |
12. |
Zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych |
- udzielono dotacji na działalność statutową stowarzyszenia,
- zawarto zapis „i nie więcej niż 100% ustalonych w budżecie gminy wydatków na dany rok, na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły” sprzeczny z ustawą o systemie oświaty,
- Rada wskazała imiennie stowarzyszenie, któremu udziela dotacji bez wyjaśnienia statusu organizacyjnego tejże organizacji oraz wskazania czy był zorganizowany konkurs na realizację zadania,
- przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi),
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie. |
13. |
podatków i opłat lokalnych |
- uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały,
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego,
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości,
- w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku.
|
14. |
absolutorium |
- absolutorium udzielono bez uprzedniej opinii rio w tej sprawie,
- podjęto uchwałę w sprawie absolutorium na podstawie przesłanek merytorycznie błędnie sformułowanych przez Komisję Rewizyjną. |
15. |
Pozostałe uchwały i zarządzenia
a) rachunku dochodów własnych
b) pomocy finansowej |
- przekazanie podatku VAT określono jako przeznaczenie dochodów własnych
- błędnie wskazano podstawę prawną,
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. |