Działalność nadzorcza Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2012 roku 
  
Liczba jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w roku 2012 
  
| 
 Lp.  | 
 j.s.t.  | 
 2012r.  |  
| 
 I.  | 
 Ogółem, z tego:  | 
 140  |  
| 
 1.  | 
 gminy  | 
 115  |  
| 
 2.  | 
 powiaty  | 
 14  |  
| 
 3.  | 
 miasta na prawach powiatu  | 
 3  |  
| 
 4.  | 
 samorząd województwa  | 
 1  |  
| 
 5.  | 
 związki międzygminne, w tym:  | 
 7  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 7  |  
| 
 6.  | 
 związki powiatów, w tym:  | 
 0  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 0  |    
  
Ogólne dane statystyczne o działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych w roku 2012 prezentują poniższe tabele. Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader.  
  
| 
 Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2012 r. przez regionalne izby obrachunkowe             | 
    
Format PDF  | 
    
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2012 roku       | 
    
Format PDF  | 
    
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2012 roku       | 
     
Format PDF  | 
    
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2012 roku            | 
    
Format PDF  | 
    
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2011 roku       | 
    
Format PDF  | 
   
Format xls  |  
| 
 Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet i w sprawie absolutorium w 2012 roku   | 
    
Format PDF  | 
    
Format xls  |   
  
 Najczęściej występujące nieprawidłowości w badanych przez Izbę uchwałach 
   
| 
 Lp.  | 
 Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące:  | 
 Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  |  
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 -      niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych, 
-      błędne sumowanie planu dochodów i wydatków, 
-      wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową, 
-      błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące, 
-      błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji, 
-      brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków, 
-      nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. 
- błędne zaplanowanie rezerwy ogólnej i rezerw celowych (m.in. niewłaściwe wysokości rezerwy na zarządzanie kryzysowe).  |  
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 -      zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji, 
-      zastosowano błędną klasyfikację budżetową, 
-      wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian, 
-      błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje, 
-      dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami, 
-      przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
-      brak rozbicia rodzajowego dochodów i wydatków zgodnie z art. 237 u.f.p. 
-      brak rozbicia dochodów i wydatków zgodnie z art. 235 i 236 u.f.p. 
-      błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń), 
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów.  |  
| 
 3.  | 
 wieloletniej prognozy finansowej i zmian  | 
 - brak spełnienia relacji z art. 243 u.f.p. 
- błędnie wyliczone zadłużenie w poszczególnych latach, 
- brak wskazania przeznaczenia nadwyżek budżetowych w poszczególnych latach, 
- niezgodność zaplanowanych wielkości w WPF z budżetem oraz sprawozdaniami. 
   |  
| 
 4.  | 
 procedury uchwalania budżetu  | 
 - Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy, 
   |  
| 
 5.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 - brak  |  
| 
 6.  | 
 zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący  | 
 - brak  |  
| 
 7.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 -      postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku zarządzeniach, 
-      postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej, 
-      postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt 
- kredyt zaciągnął organ bez upoważnienia lub limitu.  |  
| 
 8.  | 
 udzielania pożyczek  | 
 - wykonanie zarządzenia powierzono skarbnikowi miasta  |  
| 
 9.  | 
 udzielania poręczeń  | 
 - organ wykonawczy nie miał podstaw prawnych do udzielenia poręczenia  |  
| 
 10.  | 
 zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - brak  |  
| 
 11.  | 
 określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst  | 
 - brak  |  
| 
 12.  | 
 zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 -      organ stanowiący przyznał sobie prawo do wstrzymania dotacji 
-      przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi), 
-      ustalenie trybu udzielenia dotacji niezgodnie z przepisami, 
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie.  |  
| 
 13.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 -      uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 
-      nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych 
-      niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały, 
-      niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego, 
-      zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości, 
w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku.  |  
| 
 14.  | 
 absolutorium  | 
 - błędna podstawa prawna uchwały, 
   |  
| 
 15.  | 
 pozostałe uchwały i zarządzenia  | 
 -      błędnie wskazano podstawę prawną, 
-      w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
-      przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
-      Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.  |   
  
  			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120431345 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 			2013-03-28 07:49, 
			
  
 |