Lp. |
Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące: |
Rodzaje nieprawidłowości
(najczęściej występujące) |
1. |
budżetu |
- niewłaściwa klasyfikacja budżetowa wydatków budżetowych,
- błędne sumowanie planu dochodów i wydatków,
- wskazanie w załączniku inwestycyjnym zadania realizowanego przez inną j.s.t., na które jednostka przekazuje tylko pomoc finansową,
- błędnie określono wysokość środków na wydatki bieżące,
- błędnie wskazano całkowitą wartość projektu i okres realizacji inwestycji,
- brak zgodności pomiędzy załącznikiem inwestycyjnym a planem wydatków,
- nie ustalono lub ustalono błędnie limity na pokrycie przejściowego i planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
- błędne zaplanowanie rezerwy ogólnej i rezerw celowych (m.in. niewłaściwe wysokości rezerwy na zarządzanie kryzysowe). |
2. |
zmian budżetu |
- zmniejszono wydatki nie wskazując paragrafu klasyfikacji,
- zastosowano błędną klasyfikację budżetową,
- wskazano błędną podstawę prawną do dokonywania zmian,
- błędne rozdysponowanie dotacji celowej na inwestycje,
- dokonanie zmian przez organ wykonawczy polegających na przeniesieniu między działami,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- brak rozbicia rodzajowego dochodów i wydatków zgodnie z art. 237 u.f.p.
- brak rozbicia dochodów i wydatków zgodnie z art. 235 i 236 u.f.p.
- błędne sumowanie zadań ogółem (zmniejszeń i zwiększeń),
- zmniejszono przychody w związku z czym powstał niedobór środków w planie budżetu na sfinansowanie rozchodów. |
3. |
wieloletniej prognozy finansowej i zmian |
- brak spełnienia relacji z art. 243 u.f.p.
- błędnie wyliczone zadłużenie w poszczególnych latach,
- brak wskazania przeznaczenia nadwyżek budżetowych w poszczególnych latach,
- niezgodność zaplanowanych wielkości w WPF z budżetem oraz sprawozdaniami.
|
4. |
procedury uchwalania budżetu |
- Rada powierzyła opracowanie w formie uchwały budżetowej projektu budżetu wraz z załącznikami Skarbnikowi Gminy,
|
5. |
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy |
- brak |
6. |
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący |
- brak |
7. |
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów |
- postanowiono o zaciągnięciu tego samego kredytu w kilku zarządzeniach,
- postanowiono o zaciągnięciu pożyczki na sfinansowanie zadania inwestycyjnego w przypadku zaplanowania nadwyżki budżetowej,
- postanowiono o zaciągnięciu kredytu na pokrycie planowanego deficytu w wysokości wyższej niż deficyt
- kredyt zaciągnął organ bez upoważnienia lub limitu. |
8. |
udzielania pożyczek |
- wykonanie zarządzenia powierzono skarbnikowi miasta |
9. |
udzielania poręczeń |
- organ wykonawczy nie miał podstaw prawnych do udzielenia poręczenia |
10. |
zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów |
- brak |
11. |
określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst |
- brak |
12. |
zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych |
- organ stanowiący przyznał sobie prawo do wstrzymania dotacji
- przyznanie dotacji nie mieści się w katalogu działań, które mogą być dotowane na podstawie ustawy o ochronie zabytków (iluminacja świetlna zabytkowej cerkwi),
- ustalenie trybu udzielenia dotacji niezgodnie z przepisami,
- postanowiono o udzieleniu dotacji na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności podmiotów ubiegających się o ich udzielenie. |
13. |
podatków i opłat lokalnych |
- uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych
- niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały,
- niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego,
- zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości,
w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku. |
14. |
absolutorium |
- błędna podstawa prawna uchwały,
|
15. |
pozostałe uchwały i zarządzenia |
- błędnie wskazano podstawę prawną,
- w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji,
- przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły,
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. |