Działalność nadzorcza Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w 2014 roku 
  
Liczba jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w roku 2014 
  
 
| 
 Lp.  | 
 j.s.t.  | 
 2014 r.  |  
| 
 I.  | 
 Ogółem, z tego:  | 
 139  |  
| 
 1.  | 
 gminy  | 
 115  |  
| 
 2.  | 
 powiaty  | 
 14  |  
| 
 3.  | 
 miasta na prawach powiatu  | 
 3  |  
| 
 4.  | 
 samorząd województwa  | 
 1  |  
| 
 5.  | 
 związki międzygminne, w tym:  | 
 6  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 6  |  
| 
 6.  | 
 związki powiatów, w tym:  | 
 0  |  
| 
 a)  | 
 prowadzące działalność w zakresie spraw finansowych (wg uchwalonego budżetu i sporządzające sprawozdania)  | 
 0  |   
  
   
Poniższe tabele w zakresie roku 2013 dotyczą działalności wszystkich Regionalnych Izb Obrachunkowych w Polsce, natomiast rok 2014 dotyczy tylko działalności Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Bialymstoku. 
 
Pliki zostały umieszczone jako załączniki w dwóch formatach, zależnie od preferowanego sposobu odczytywania, tj MS Excel i Acrobat Reader. 
| 
 Informacja o uchwałach i zarządzeniach organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów zbadanych w 2014 r. przez regionalne izby obrachunkowe           | 
 
  
 
     | 
     |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2014 roku    | 
     | 
      |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w 2014 roku    | 
  
  | 
     |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń zmieniających budżety jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych i związków powiatów w 2014 roku              | 
     | 
  
  |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego oraz związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian 2014 roku              | 
     | 
     |  
| 
 Wyniki badania nadzorczego uchwał rad jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń związków międzygminnych i związków powiatów w sprawie absolutorium w 2014 roku        | 
  
  | 
     |  
| 
 Wyniki badania uchwał i zarządzeń w zakresie spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego (z wyjątkiem budżetowych, zmieniających budżet, w sprawie absolutorium, wieloletniej prognozy finansowej oraz jej zmian) w 2014 roku    | 
     | 
     |   
Najczęściej występujące nieprawidłowości w badanych przez Izbę uchwałach 
  
| 
 Lp.  | 
 Uchwały i zarządzenia w zakresie spraw finansowych dotyczące:  | 
 Rodzaje nieprawidłowości 
(najczęściej występujące)  |  
| 
 1.  | 
 budżetu  | 
 - błędnie określono limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu, czym naruszono art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 1 pkt 6 u.f.p. Co za tym idzie, także upoważnienie ust. 1 pkt 2 jest błędne i narusza art. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- uchwała w zakresie utworzenia rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe została podjęta z naruszeniem art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.  o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166)  
- brak zawarcia w części normatywnej zapisu dotyczącego szczególnej zasady wykonywania budżetu związanej z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (j.t. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.),
- nieistotne naruszenie art. 126 ustawy z dnia  
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.) w zakresie niepełnego rozdysponowania dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami, 
- itd.  |  
| 
 2.  | 
 zmian budżetu  | 
 - błędnie określono limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu, czym naruszono art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 1 pkt 6 u.f.p. Co za tym idzie, także upoważnienie ust. 1 pkt 2 jest błędne i narusza art. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 212 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- rozdysponowanie w planie wydatków rezerwy ogólnej na wynagrodzenia osobowe, naruszenie art. 259 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z którego wynika, że wydatki przenoszone z rezerwy ogólnej nie mogą zwiększać planowanych wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy; 
- Zarządzenie zostało podjęte z istotnym naruszeniem prawa w zakresie wprowadzenia w planie dochodów i wydatków rezerwy subwencji oświatowej, i w związku z tym stwierdzić jego nieważność w całości, naruszenie art. 257 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- zwiększenie planu wydatków inwestycyjnych przez organ wykonawczy z naruszeniem art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- zachwiana została reguła bilansowania się budżetu, naruszenie art. 211 ust. 1 w zw. z art. 212 pkt 3 ustawy o finansach publicznych 
- Zarządzenie zostało podjęte z istotnym naruszeniem prawa, w zakresie dokonania zmian w planie wydatków między działami, naruszenie art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), 
- zmniejszenie planu wydatków majątkowych i częściowe rozdysponowanie tych środków na wydatki bieżące, naruszenie art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- zwiększenie planu wydatków majątkowych, naruszenie art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.); 
- dokonano zmian w budżecie z wyszczególnieniem w układzie do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, czym naruszono postanowienia uchwały Rady w sprawie uchwalenia budżetu, gdzie plan wydatków został ustalony przez Radę w pełnej szczegółowości, w układzie do działów, rozdziałów oraz paragrafów tym samym naruszył także dyspozycję art. 236 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.); 
  
  
  
  
- zwiększenie planu wydatków o kwotę pochodzącą z dotacji celowej z budżetu państwa na zadanie zlecone i przeznaczenia jej na zadanie własne, co stanowi naruszenie art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. a) w związku z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 roku poz. 885, ze zm.) 
- rozdysponowanie w planie wydatków rezerwy celowej na wydatki niezwiązane z jej przeznaczeniem, czym naruszono przepis art. 259 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.); 
- jednostka nie dysponuje wolnymi środkami w wysokości wystarczającej na pokrycie deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów, naruszenie art. 212 ust.1 pkt 3 i 5 w zw. z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.); 
- organ wykonawczy dokonał zmniejszenia w planie dochodów w paragrafie 2920 kwoty subwencji ogólnej, naruszenie art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.) 
- ustaleniu limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek  na spłatę pożyczki z budżetu państwa w sytuacji gdy w budżecie przewidziano nadwyżkę budżetową, naruszenie art. 212 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.); 
- dokonaniem zmian w planie wydatków budżetu Gminy na 2014 r. polegających na zwiększeniu wydatków bieżących z czwartą cyfrą paragrafu „7”, wprowadzeniu wydatków bieżących z czwartą cyfrą „9”, zmniejszeniu wydatków majątkowych z czwartą cyfrą „7” i  |  
| 
 3.  | 
 wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian  | 
 -naruszenie art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w roku 2014 i latach następnych; 
- brak realistyczności wykazanych danych w WPF na okres jej sporządzenia, naruszenie art. 226 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). 
- niewystarczające objaśnienia przyjętych wartości w kolumnie 4.2 „Wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy” w wierszu „2014”, naruszenie art.  226 ust. 1  w zw. z ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U.  z 2013 r. poz. 885, ze zm.); 
- jednostka nie dysponuje wolnymi środkami w wysokości wystarczającej na pokrycie deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów, naruszenie art. 212 ust.1 pkt 3 i 5 w zw. z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.). 
   |  
| 
 4.  | 
 procedury uchwalania budżetu  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 5.  | 
 emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez organ wykonawczy  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 6.  | 
 zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez organ stanowiący  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 7.  | 
 zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - wskazanie źródeł finansowania planowanego deficytu niezgodnych z uchwałą budżetową, naruszenie art. 217 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U z 2013 r. poz. 885 ze zm.) 
- zarządzenie zostało podjęte z istotnym naruszeniem regulacji zawartej w art. 240a ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.) 
   |  
| 
 8.  | 
 udzielania pożyczek  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 9.  | 
 udzielania poręczeń  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 10.  | 
 zaciągania krótkoterminowych pożyczek i kredytów  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 11.1.  | 
 określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji oraz stawek udzielanych dotacji dla jednostek organizacyjnych jst  | 
 - 
- 
- itd.  |  
| 
 11.2.  | 
 zasad przyznawania dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych  | 
 - uchwała została podjęta z nieistotnym naruszeniem przepisu art. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926, ze zm.).  – poprzez zawarcie zapisów w załączniku nr 2 i 3 wskazujących na konieczność wykazania we wniosku o dotację imienia, nazwiska, daty urodzenia i dokładnego adresu zamieszkania dziecka.   
- uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem  
art. 94 Konstytucji RP w związku z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 ) w zakresie: 
1.       stwierdzenia „ zamieszkałe na terenie miasta Kolno” zawartego w § 4 części normatywnej uchwały; 
2.       kolumny „Adres zamieszkania” w tabeli dotyczącej imiennego wykazu dzieci objętych opieką w żłobku /klubie dziecięcym /przez dziennego opiekuna zawartej w załączniku nr 2 do przedmiotowej uchwały 
- uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa w zakresie zapisu zawartego w § 8 ust. 2 pkt 5 przedmiotowej uchwały, w zakresie następującego oświadczenia: „o zgodności dołączonych danych ze stanem faktycznym wraz z pouczeniem o odpowiedzialności z art. 233  Kodeksu karnego”, co jest sprzeczne z postanowieniami art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 ze zm.), 
- uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa w zakresie sformułowania w  § 7 ust. 1 pkt 6 uchwały zobowiązanie podmiotu dotowanego do stosowania przepisów Prawo zamówień publicznych, czym narusza dyspozycje art. 4 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 3ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.)  |  
| 
 12.1.  | 
 podatków i opłat lokalnych  | 
 -      uchwalono stawki wyższe niż stawki maksymalne lub stawki niższe niż minimalne wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 
-      nie uchwalono wszystkich stawek podatku dla wszystkich kategorii przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub podatkiem od środków transportowych 
-      niewłaściwie określono moment wejścia w życie uchwały, 
-      niewłaściwie określono moment powstania obowiązku podatkowego, 
-      zastosowano zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości, 
w uchwale podano nieprawidłowy sposób zaokrąglania kwot podatku. 
   |  
| 
 12.2.  | 
 opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi  | 
 - we wzorze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w pouczeniu określono termin wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami za II i IV kwartał niezgodnie z zapisami art. 6i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 
- brak w uchwale regulacji dotyczących układu informacji i powiązań między nimi w zakresie określenia warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 6m ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.), 
- brak w części normatywnej uchwały zapisów, dotyczących terminu i miejsca składania deklaracji, co stanowi naruszenie art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.), 
- zawarcie we wzorze deklaracji oświadczenia o uprzedzeniu o odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego za podanie nieprawdy bądź zatajenie prawdy 
   |  
| 
 13.  | 
 absolutorium  | 
 - błędy proceduralne 
- 
- itd.  |  
| 
 14.  | 
 pozostałe uchwały i zarządzenia  | 
 -      błędnie wskazano podstawę prawną, 
-      w planie wydatków nie zaplanowano stosownej dotacji, 
-      przekroczono termin przekazania zarządzenia bądź uchwały organowi nadzoru, 
-      Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla szkoły, 
- Rada postanowiła o udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. 
   |    			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120435256 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 			2015-05-25 01:35, 
			
  
 |