ROZPORZĄDZENIE  PREZESA RADY MINISTRÓW 
  z dnia 14 stycznia 2000 r. 
  w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.  (Dz. U. z dnia 21 stycznia 2000 r.) 
  
 Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062) zarządza się, co następuje: 
§ 1.  
Ustala się siedziby, liczbę członków kolegium, siedziby zespołów zamiejscowych oraz terytorialny zasięg działania regionalnych izb obrachunkowych, zwanych dalej "izbami", zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia.  
§ 2. 
Prezes izby kieruje działalnością izby, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla kolegium, a w szczególności:  1) określa, w formie zarządzenia, wewnętrzny regulamin organizacyjny izby,  2) zwołuje posiedzenia kolegium izby,  3) wyznacza, spośród członków kolegium, składy orzekające i ich przewodniczących 4) powołuje, spośród członków kolegium, komisję do rozpatrywania spraw, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062), zwanej dalej "ustawą", w składzie 3-5 osób i wyznacza jej przewodniczącego; od uchwał komisji służy odwołanie w trybie art. 20 ust. 1 ustawy, 5) informuje wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych o negatywnych opiniach z przebiegu wykonania za I półrocze i za rok budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminom oraz zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanej przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,  6) przekazuje Prezesowi Rady Ministrów i właściwym organom uchwały zawierające informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych na zadania własne i zlecone gminom oraz dotacji z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,  7) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej sprawozdanie z wykonania budżetu oraz ramowego planu pracy izby, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 5 ustawy. 
§ 3.  
Zastępca prezesa izby:  1) wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez prezesa izby,  2) kieruje działalnością izby w czasie nieobecności prezesa izby. 
§ 4.  
1. Kolegium izby odbywa posiedzenia w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w kwartale. 2. Z przebiegu posiedzenia kolegium izby sporządza się protokół. 3. Postanowienia i opinie kolegium w sprawach objętych ustawą są podejmowane w formie uchwał. 4. Uchwały kolegium podpisuje prezes izby lub jego zastępca, jeżeli przewodniczył obradom kolegium.  
§ 5.  
1. Składy orzekające, o których mowa w § 2 pkt 3, mogą odbywać posiedzenia poza siedzibą izby.  2. Uchwały składów orzekających:     1) zapadają większością głosów,     2) zawierają uzasadnienie,     3) podpisuje przewodniczący składu.  3. Od uchwał składów orzekających w sprawach opinii, o których mowa w art. 13 pkt 1-6 ustawy, odwołanie składa zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w sprawach opinii, o której mowa w art. 13 pkt 7 i 8 ustawy - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.  
§ 6. 
W izbie tworzy się wydziały:  1) kontroli gospodarki finansowej,  2) informacji, analiz i szkoleń. 
§ 7.  
1. Wydział kontroli gospodarki finansowej w szczególności:     1) przeprowadza kontrole w:        a) jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych,        b) związkach międzygminnych,       c) innych podmiotach w zakresie wykorzystania dotacji uzyskanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi",     2) opracowuje projekt planu kontroli,     3) opracowuje sprawozdanie z działalności kontrolnej.  2. Wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:     1) kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego,     2) problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych,     3) doraźne, podejmowane w razie potrzeby.  3. Wydział kontroli zabezpiecza i udostępnia kolegium izby dokumenty związane z przeprowadzonymi kontrolami.  4. Wystąpienia pokontrolne wraz z wnioskami, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, po podpisaniu przez prezesa izby, naczelnik wydziału przekazuje jednostce kontrolowanej.  5. Działalność kontrolna powinna być połączona z instruktażem w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce.  6. Tryb przeprowadzania kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.  
§ 8. 
Do zadań wydziału informacji, analiz i szkoleń należy w szczególności:  1) przygotowywanie ramowego planu pracy izby,  2) opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego ramowego planu pracy izby,  3) przygotowywanie projektów uchwał, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy,  4) przygotowywanie informacji, o których mowa w § 2 pkt 5-7,  5) organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów regulujących gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego,  6) doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej,  7) przekazywanie informacji o zmianach w przepisach prawnych mających wpływ na prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego,  8) upowszechnianie informacji wynikających ze sprawowania kontrolnej funkcji przez izbę. 
§ 9. 
Koordynowaniem zadań kontrolnych, szkoleniowych i doradczych w zespołach działających poza siedzibą izby kieruje członek kolegium wyznaczony przez prezesa izby.  
§ 10. 
Minister właściwy do spraw administracji publicznej zapewnia niezbędne warunki techniczno-organizacyjne do wykonywania uprawnień Prezesa Rady Ministrów w zakresie nadzoru nad regionalnymi izbami obrachunkowymi, wynikających z ustawy, a w szczególności: 1) na podstawie wniosku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych opracowuje projekt zbiorczego budżetu, ujętego w odrębnej części budżetu państwa, i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,  2) informuje Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i prezesów izb o kwotach przyjętych do projektu ustawy budżetowej,  3) prowadzi obsługę kadrową w związku z powoływaniem i odwoływaniem prezesów izb i ich zastępców oraz członków kolegium. 
§ 11.  
1. W przypadku zwolnienia stanowiska członka kolegium, powołanego przez Prezesa Rady Ministrów, prezes izby, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, ogłasza w dzienniku urzędowym województwa konkurs na stanowisko członka kolegium izby. 2. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa, zgłaszają kandydatury, spełniające wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, kolegium właściwej izby.  3. Zgłoszenia innych kandydatur, spełniających wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, dokonuje się do kolegium właściwej izby w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa.  4. Kolegium izby opiniuje zgłoszone kandydatury, biorąc w szczególności pod uwagę wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy oraz realizując zasadę powoływania przez Prezesa Rady Ministrów członków kolegium w połowie spośród kandydatów zgłoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w połowie w inny sposób.  5. Prezes izby niezwłocznie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, uchwałę kolegium przedstawiającą kandydatów na członków kolegium, dołączając opinię o kandydatach kolegium właściwej izby.  
§ 12.  
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania (Dz. U. Nr 94, poz. 463).  
§ 13.  
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.
 
  ZAŁĄCZNIKI:
   Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r.
   Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. 			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120435080 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 			2005-06-21 09:11, 
						2004-10-27 02:21, 
			
  
 |