|
Składy Orzekające
|
|
|
Autor:
|
Administrator |
Dodane przez:
|
BIP Admin |
Data utworzenia:
|
2003-10-29 02:34 |
Data modyfikacji:
|
2017-11-08 02:02 |
Data publikacji:
|
2017-11-08 02:02 |
Wersja dokumentu:
|
2 |
|
Składy Orzekające
Na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy z 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) oraz §2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 14 stycznia 2000 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. nr 3, poz. 34) prezes izby wyznacza składy orzekające.
Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych w art. 13 wymienia sprawy, które objęte są opiniowaniem przez składy orzekające izby.
W świetle ww. ustawy do właściwości składów orzekających należy:
1. wydawanie, na wniosek pożyczkodawcy lub kredytodawcy, opinii o możliwości spłaty pożyczki lub kredytu,
2. opiniowanie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz prognozy kształtowania się długu publicznego,
3. wydawanie opinii o przedkładanych projektach budżetów jednostek samorządu terytorialnego wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami,
4. wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze,
5. wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej, przekazanych ustawowo,
6. wydawanie opinii o sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego z wykonania planów finansowych zadań publicznych z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,
7. wydawanie opinii o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
8. wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium,
9. rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach.
W sprawie wniosków komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium oraz w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu absolutorium wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) izby wydają opinię w terminie 14 dni.
Opinie uchwalone przez składy orzekające nie mają charakteru rozstrzygnięć nadzorczych, nie powodują bowiem, po stronie j.s.t., obowiązku doprowadzenia do stanu zgodności z prawem, nie przysługuje też w odniesieniu do tych uchwał skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych przewiduje jedynie odwołanie od opinii składu do kolegium izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Należy jednak wskazać, iż uchwały składu orzekającego mogą spowodować, w konsekwencji, wystąpienie nadzorcze innych organów lub określone zachowanie innych podmiotów.
Odwołanie od opinii wydanej przez skład orzekający rozpatrywane jest przez kolegium izby, nie później niż w terminie 14 dni od daty jego wniesienia.
Uchwały składów orzekających zapadają większością głosów, zawierają uzasadnienie i są podpisywane przez przewodniczącego składu.
Tryb pracy składu orzekającego określa jego przewodniczący.
Odsłon dokumentu: 120431254 Poprzdnie wersje tego dokumentu: 2003-10-29 02:35,
|
|